Philosofen Postat 21 november 2015 Postat 21 november 2015 Hej. Jag söker tips och idéer på hur jag kan förbättra detta gitarrsound som jag inte alls är nöjd med. Vi snackar inte via EQ, utan i inspelningsfas. Upplever ett konstant metalliskt ringande ljud från de högre strängarna, och jag skulle även vilja försöka få soundet mer fylligt och varmare, för att kunna spela in typisk "Akustisk gitarr + sång-musik". Det är uppenbarligen inspelat i ett obehandlat rum, men jag vill göra det bästa av situationen. Inspelat med stålsträngad Takamine, mjukt plektrum (ingen koll på mm), Röde NT1-A framför en kass yamahastärkare. https://soundcloud.com/philosofen/gtr Inspelad med samma utrustning fast utan stärkare. Micen placerad där halsen möter kroppen, riktad mot ljudhålet, ca 30 cm ifrån. https://soundcloud.com/philosofen/acoustic-sound1 Uppskattar all hjälp jag kan få!
laban1 Postat 21 november 2015 Postat 21 november 2015 (redigerat) Glöm inte att det kan låta bra i mix även om du inte gillar sololjudet till 100%. Jag hade jobbat utan förstärkare i första hand (kan dock vara bättre i mix ibland) Pröva att backa bak micken till 1 - 1,5m och se vad som händer. Finjustera riktningen lite efter smak. Redigerat 21 november 2015 av laban1
Philosofen Postat 21 november 2015 Trådstartare Postat 21 november 2015 Ah, det är sant. Men jag tänker för musik som endast är gitarr och sång, döljs ju inte sololjudet speciellt mycket i mix. Ska prova att köra micken en dryg meter ifrån, tack!
Stamgäst Postat 21 november 2015 Postat 21 november 2015 Det viktigaste är att sätta upp lite grejor så att du slipper rumsljudet....det är det som förstör insp. av akustisk.
laban1 Postat 21 november 2015 Postat 21 november 2015 Ja, du kan pröva att spela in mot en hörna där du sitter med bra dämpning bakom ryggen om du vill minska rumsklangen.
DionHarris Postat 21 november 2015 Postat 21 november 2015 Inspelning nr 2 utan förstärkare lät riktigt bra. Förstår inte varför du inte är nöjd med det ljudet? Till skillnad mot tagning nr 1 som jag hade kasserat. Gillar inte alls den typen av ljud.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.