Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag söker tips och idéer på hur jag kan förbättra detta gitarrsound som jag inte alls är nöjd med. Vi snackar inte via EQ, utan i inspelningsfas.

Upplever ett konstant metalliskt ringande ljud från de högre strängarna, och jag skulle även vilja försöka få soundet mer fylligt och varmare, för att kunna spela in typisk "Akustisk gitarr + sång-musik". Det är uppenbarligen inspelat i ett obehandlat rum, men jag vill göra det bästa av situationen.

Inspelat med stålsträngad Takamine, mjukt plektrum (ingen koll på mm), Röde NT1-A framför en kass yamahastärkare.

https://soundcloud.com/philosofen/gtr

Inspelad med samma utrustning fast utan stärkare. Micen placerad där halsen möter kroppen, riktad mot ljudhålet, ca 30 cm ifrån.

https://soundcloud.com/philosofen/acoustic-sound1

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Annons
Postat (redigerat)

Glöm inte att det kan låta bra i mix även om du inte gillar sololjudet till 100%. Jag hade jobbat utan förstärkare i första hand (kan dock vara bättre i mix ibland) Pröva att backa bak micken till 1 - 1,5m och se vad som händer. Finjustera riktningen lite efter smak.

Redigerat av laban1
Postat

Ah, det är sant. Men jag tänker för musik som endast är gitarr och sång, döljs ju inte sololjudet speciellt mycket i mix.

Ska prova att köra micken en dryg meter ifrån, tack!

Postat

Inspelning nr 2 utan förstärkare lät riktigt bra. Förstår inte varför du inte är nöjd med det ljudet?

Till skillnad mot tagning nr 1 som jag hade kasserat. Gillar inte alls den typen av ljud.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.