Jump to content
Annons

Födelsedagen från helvetet!


wonderboy

Recommended Posts

I fredags fyllde jag år, vi kan säga 14. Vi firade inte något speciellt i familjen då vi skulle ha gäster dagen efter. Vi åt lite popcorn, drack cola och myste framför tv:n. Vid 9-tiden somnar mina döttrar och min fru gick också och la sig då hon kände sig lite krasslig. Lite tråkigt, kanske. Dock blev jag ganska nöjd ändå eftersom jag har passat på att bekanta mig med en ny funktion i Protools, Beat Detective. Jag har "övat" lite och kände i fredags att nu skulle jag minsann använda den på en låt där trumspelet bitvis varit lite problematiskt.

Det kändes som en riktigt högtidsstund och därför tänkte jag att det kunde vara gott med en drink och en Carlsberg så att jag slappnade av ordentligt när jag nu grep mig an denna uppgift. Sagt och gjort, jag gick ner i köket, hällde upp en öl i ett glas och en Jack Daniels, Cola, lite citron och is i ett annat. Smög mig försiktigt upp på kontoret där jag redan hade startat upp min splitter nya 250GB:s firewire-disk och min MAC G4 Powerbook. Åh, vad mysigt det såg ut där inne! Jag gick fram till skrivbordet för att ställa ifrån mig glasen. Då hände något som ALDRIG hänt under de två år jag bott i detta hus. Jag slog huvudet i det snedtak som finns i kontoret! Jack Daniels och Cola rann ut på nederdelen av skärmen och på en liten del av tangentbordet! Jag rusade iväg in på toa och rev åt mig en handduk, för sent! När jag kom in igen hade bildskärmen slocknat. Jag torkade upp det jag kunde och stängde av datorn. Jag lyfte av tangentbordet och torkade av där jag kom åt. Jag vågade inte göra mer den kvällen än att dricka upp drinken och ölen, kolla in forumet och sedan gick jag till sängs.

På lördagen hade jag isär datorn igen. Nu hade det torkat upp. Jag tog lite T-Röd och torkade av datorn ut- och invändigt och fick faktiskt bort allt jag kunde se av brunt klegg. Kopplade Macen till en Dellskärm och kunde konstatera att datorn i övrigt verkade fungera finfint. Efter en stunds mekande upptäcke jag också att man kunde se vad som låg på skärmen om man belyste den.

Söndagen tillbringades i ångest inför måndagen då jag skulle behöva gå till vår mycket folkilskna datoransvarige och erkänna mitt missöde. Hon tog det dock relativt lugnt.

Datorn är inlämnad nu på morgonen till en MAC-firma i Gbg. De tror att det är röret till skärmen. Skärmarna är dock ihoplimmade så de tror inte att de kan komma åt att rengöra röret. Om jag behöver byta skärm kan det gå på allt emellan 5 000 - 10 000 kr! Jag och datachefen skall få ett kostnadsförslag när kollat upp felet.

Det här är naturligtvis väldigt jobbigt för mig. Det är t o m så att jag saknar den lille rackaren! Vi har gjort så mycket roligt under de gångna två åren och jag skulle hellre jobba med lite "Beat Detective" än skriva det här.

Vad tror Ni, var går smärtgränsen ekonomiskt? Hur mycket skall reparationen få kosta innan det inte är ekonomiskt försvarbart? Datorn är, som sagt två år gammal, är fullproppad med minne och har fungerat som en klocka ända fram tills detta.

Till sist: Ja, jag kan också se nåt slags humor i det inträffade, precis som Ni. Ge mig ett par år till så kan jag säkert skratta åt eländet också!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😉

Blandar du ut din Jack Daniels?....kriminellt 😏

Skämt åsido, det där var visserligen underhållande läsning, men det var nog roligare att läsa om än att råka ut för.

Men det kan väl knappast löna sig att laga skärmen om kostnaden börjar närma sig 10.000? (Kanske vore bättre med en ny burk och sedan slakta den gamla på allt som är värt att ha och sedan stoppa i den nya?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett väldigt litet företag du jobbar på va? För det där borde inte vara ditt problem, låt IT-avdelningen, inköpsansvarig och leverantör deala med det där. Du är ju bara en 14 år gammal användare. 😏

Jag har bränt ett antal laptops i mina dagar genom att dränka dem i diverse drycker, för att inte nämna mobiltelefoner man supit bort. Men jag har oxå lyckats rädda några genom att samma sekund som jag spiller, bara slita ur nätsladd och batteri lika fort som ankorna i Trollenäs skiter.

Är det bara vatten kan man ju låta det torka ut, så länge inte komponenterna har strömföring så länge vattnet kan kortsluta. Andra drycker får man fixa med T-röd e.d. som du nämner. Och får man igång den därefter är backup det första man ska göra. Kan lätt hända att den lägger av efter ett tag ändå.

F.ö var det underhållande läsning. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
klantröv!

men bubben... är du fortfarande kinkig idag?

somebody needs a huuuuuuuug...!!! 😏

Hug(640).jpg

men skit ner dig, hacke. seriöst

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara instämma med brojd, blanda ut Jack Daniels? 😏

Har annars inget vettigt att säga, men fasen vad tungt, lider med dig... Inte kul och förklara det på jobbet sen... Men olyckor händer, sålänge det inte händer varje helg, eller födelsedags, så hoppas jag dom tar det på rätt sätt i alla fall 😮

Hade en skärm en gång (gammal PC skärm, som var nära soptippen redan som det var) som jag hade i bilen över natten. *poff* sa det och rök svart ur den... Tror det var kondens, var mindre kul det också. Men min var ju min egna, och en gammal 15 tums som gick på sista varvet ändå. Undviker att lämna elektronikgrejer i bilen nu, och väntar alltid någon timma innan jag slår på det om det trots allt stått i bilen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Blanda ut och blanda ut.... det var väl mest att jag ville ge Jackan en lite mörkare färg! Jag uppskattar den också som den är men jag skulle ju ägna mig åt precisionsarbete, trodde jag! Jag ville bli lite lugn och go´ inte slirig! När jag börjar dra Jack Daniels bart skall man absolut inte ha något dyrbart i närheten!

Precis, vad jag själv tänkte, 3 x Max: "Klantröv!". Jag har hunnit tänka en del annat också men skulle jag redogöra för det här så skulle jag bryta mot alla forumregler som finns inkl de som finns på sidor för tidelagare!!!!!!!

Jag jobbar på en gymnasieskola. Vår IT-enhet är jättebra. Min datachef är lite ojämn i humöret bara. Hon har själv sagt att hon tar hela kostnaden för rep/nyanskaffning. Hon ville också lämna in datorn men jag gjorde det själv för att spara tid plus att jag fick tillfälle att försöka fjäska mig till att få gå före i reparationskön. Det lyckades!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajaj, jobbigt att läsa! Hoppas du hittar en bra lösning!

Det tål att sägas hur många gånger som helst, ha aldrig vätska i närheten av datorn, mixerbordet, synten med mera. Förr eller senare kommer det att gå riktigt illa.

Ett tips är att de flesta bärbara datorer har ett spillskydd under tangentbordet som klarar någon deciliter. Om du spiller över datorn, vänd den omedelbart upp och ned, så att det mesta rinner ut. Stäng sedan av den och låt den torka ordentligt innan du startar den igen (vänta flera dagar).

Till sist, en egen anekdot från pressrummet på den stora Cebit-mässan i Hannover. En journalistkollega slog sig ned bredvid en tysk journalist, som satt och knackade ned artiklar på sin nyinköpta IBM Thinkpad, som på den här tiden kostade 30 000 spänn, och ställde en flaska mineralvatten bredvid datorn... en hastig rörelse senare hade flaskan tippat över tyskens dator som fräste till och tvärdog, varpå ägaren började skrika på bruten engelska: "what aaaare you doooooing?!". Okej, lite kul var det. 😉

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Blanda ut och blanda ut.... det var väl mest att jag ville ge Jackan en lite mörkare färg! Jag uppskattar den också som den är men jag skulle ju ägna mig åt precisionsarbete, trodde jag! Jag ville bli lite lugn och go´ inte slirig! När jag börjar dra Jack Daniels bart skall man absolut inte ha något dyrbart i närheten!

Med tanke på hur det hela slutade så kanske du redan var lite "slirig"? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spiller över datorn, vänd den omedelbart upp och ned, så att det mesta rinner ut. Stäng sedan av den och låt den torka ordentligt innan du startar den igen (vänta flera dagar).

Precis. Fast tvärtom. Stäng av, ta ut batterier, och vänd sedan upp och ner. 😉

Å andra sidan gör man det där samtidigt... batterierna sitter ju oftast undertill, dvs man flippar upp och ner på datorn, sliter ut nätkabel och batteri - allt i ett nafs. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spiller över datorn, vänd den omedelbart upp och ned, så att det mesta rinner ut. Stäng sedan av den och låt den torka ordentligt innan du startar den igen (vänta flera dagar).

Precis. Fast tvärtom. Stäng av, ta ut batterier, och vänd sedan upp och ner. 😛

Å andra sidan gör man det där samtidigt... batterierna sitter ju oftast undertill, dvs man flippar upp och ner på datorn, sliter ut nätkabel och batteri - allt i ett nafs. 😮

Åh guuh va smaart du e hacke 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spiller över datorn, vänd den omedelbart upp och ned, så att det mesta rinner ut. Stäng sedan av den och låt den torka ordentligt innan du startar den igen (vänta flera dagar).

Precis. Fast tvärtom. Stäng av, ta ut batterier, och vänd sedan upp och ner. 😆

Å andra sidan gör man det där samtidigt... batterierna sitter ju oftast undertill, dvs man flippar upp och ner på datorn, sliter ut nätkabel och batteri - allt i ett nafs. 😄

Åh guuh va smaart du e hacke 😆😮

F'låt. Jag får besserwisser-fasoner när jag har feber. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett antal år jobbade jag som PC-supportsnubbe på ett företag. Vi installerade laptops i parti och minut genom att i princip göra diskcopy på hårddiskarna, primitivt idag kanske, men det var då det....

Nåväl, vi har en extremt jävla kinkig säljchef som prompt ska ha sin maskin installerad omedelbart eftersom han ska med flyget på kundbesök, sautann om inte maskinen är klar i tid osv osv. Nåväl laptopburken står som alla andra i labbet med tangenbordet upplyft som en motorhuv och diskar plockas i och ur, PCMCIA-kort fladdrar i luften och sladdar snöras över bord och människor. Självklart kommer kollegan, låt oss kalla honom Sten-Grytbjörn, med en kopp varm choklad (mums) från automaten. Det är så trångt på borden bland all hardware så han ställer - som vanligt - koppen i säljchefens dator (!) lite snyggt. Ni hajar själva, storyn slutar förstås med att cocot sen ska flytta på datorn och välter hela koppen rykande varm coco inuti maskinen. Mums igen. Överlycklig säljchef. En dag på jobbet på den gamla goda tiden 😆 (Idag är man själv säljchef fan 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag ringde reparatören. Det är skärmen som behöver bytas. Det kostar 4 186:- ex moms (skolan betalar ingen moms) plus arbetskostnad. Vad säger Ni utifrån den info om datorn Ni redan fått? Är det värt det? Det känns så, i alla fall. I samma veva skall jag dock säga att jag surfade in på Apples hemsida i går. Jesus, sicka sköna bärbara det finns!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ashärlig läsning. Men har du ingen försäkring? Den där dom gör reklam för på tv t.ex.. Den verkar ju täcka allt.

"I fredags fyllde jag år, vi kan säga 14. Vi firade inte något speciellt i familjen då vi skulle ha gäster dagen efter. Vi åt lite popcorn, drack cola och myste framför tv:n. Vid 9-tiden somnar mina döttrar och min fru gick också och la sig då hon kände sig lite krasslig."

😆

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Mac daniels = virituell fylla 😳

Kul tråd vi har fått till, grabbar!

Om det råder några som helst tveksamheter kring min ålder, ber jag Er att kolla in några av mina inlägg på detta forum. När jag själv gör det framstår de som extremt pubertala. Jag fyllde fjorton, allvarligt!

Det måste väl finnas nåt litet whiskeybränneri någonstans i Skottland eller Irland som heter Macintosh?! Hade det fungerat bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det råder några som helst tveksamheter kring min ålder, ber jag Er att kolla in några av mina inlägg på detta forum. När jag själv gör det framstår de som extremt pubertala. Jag fyllde fjorton, allvarligt!

Ovanligt mycket självinsikt för en 14-åring. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...