AHofflander Postat 18 november 2015 Dela Postat 18 november 2015 Jag ska spela in en låt på en Yamahaflygel som står i en kyrka. Låten ska vara med i en dokumentärfilm som utspelar sig i skogen. Det är enkla durackord, snabba sextondelar i högerhanden och en rytmisk oktavbas i vänstern. Jag har tillgång till flygeln endast under några timmar (möjligen under två sessioner om jag sköter mina kort rätt). Som utrustning har jag två Röde NT55, ett Apogee ensemble och Macdator med Logic. Har läst runt en del på nätet och Sound on sound har ju en fin artikel om detta, med inspelningar. Ljudet jag tänker mig ska vara poppigt snarare än klassiskt, jag vill få fram briljansen men även tyngden eftersom låten är rytmisk på sina håll. Tänker mig att jag ska spela in med mickarna under locket, möjligen med ena micken över mitt över strängarna vid mellanregistret/diskanten, och den andra närmare tangentbrädet. Är det någon som har erfarenhet av att spela in flygel och som har några tips, som gör att jag kan bypassa nybörjar-trial-and-error-misstagen? Tas tacksam emot! Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 18 november 2015 Dela Postat 18 november 2015 Med tanke på spelstilen... Om du kan så spela in vänsterhand och högerhand för sig, på varsin tagning?! Då får du bättre separation. Det går att laborera hur mkt som helst men med tanke på din tid så sätt dina röde i X/Y över mitten neråt mot strängarna med 30-40 cm ifrån. Kan vara bökigt att få till det med stativ. Använd annars två stativ från bägge sidorna av flygeln, en mik från varsin sida in mot mitten. Kolla akustiken och eventeuellt lyft upp locket på flygeln. Prova dig fram tills du hittar en bra balans. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 19 november 2015 Dela Postat 19 november 2015 Det kan bli jobbigt med rumsreverb om det är en stenkyrka. Försök micka så nära som möjligt i så fall. Det går även att micka flyglar underifrån, mkt nära lådan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Papercut Postat 19 november 2015 Dela Postat 19 november 2015 Ska det vara poppigt/attackigt skulle jag öppnat locket och gått nära strängarna och tangenterna men givetvis på strängsidan! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 19 november 2015 Dela Postat 19 november 2015 Jag spelade in en flygel i en stenkyrka en gång, den kompade en kör. Jag hade fyra mickar två nära strängarna o två nära undersidan. Det blev ändå helt olidligt med naturligt rumsreverb, det lät som om man spelat in flygeln 30 meters håll. Men det ekar ganska extremt där också, Söderala stenkyrka från 1100-talet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 19 november 2015 Dela Postat 19 november 2015 Jag brukar dela in flygeln i tre delar. Placera mickarna nära hammaren vid brytpunkterna. Använder omni mickar till detta i 99% av fallen och då mina earthworks qtc40. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AHofflander Postat 19 november 2015 Trådstartare Dela Postat 19 november 2015 Tack så hemskt mycket för fina svar! Med tanke på spelstilen... Om du kan så spela in vänsterhand och högerhand för sig, på varsin tagning?! Då får du bättre separation. Spännande tips! Har tänkt tanken men avfärdat den som hedersbrott. Men helt klart värt att testa och se hur det låter. Det går att laborera hur mkt som helst men med tanke på din tid så sätt dina röde i X/Y över mitten neråt mot strängarna med 30-40 cm ifrån. Skulle du i så fall föreslå omni eller cardioid? Jag spelade in en flygel i en stenkyrka en gång, den kompade en kör. Jag hade fyra mickar två nära strängarna o två nära undersidan. Det blev ändå helt olidligt med naturligt rumsreverb, det lät som om man spelat in flygeln 30 meters håll. Men det ekar ganska extremt där också, Söderala stenkyrka från 1100-talet. Hm, låter ju besvärligt. Det är iofs en relativt nybyggd kyrka (Eksjö kyrka), med myckel träinredning. Hade du gjort annorlunda vid inspelningen om du hade gjort den idag? Jag brukar dela in flygeln i tre delar. Placera mickarna nära hammaren vid brytpunkterna. Använder omni mickar till detta i 99% av fallen och då mina earthworks qtc40. Menar du att du använder dig av tre mickar då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 19 november 2015 Dela Postat 19 november 2015 Menar du att du använder dig av tre mickar då? Hej Nej jag använder mig av två mikrofoner. Men placerar de vid linjerna som man kan tänka sig bli om du delar in flygeln i tre delar. Då blir det ju två linjer :-) MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.