Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skulle vilja ha synpunkter pÄ ett studiobygge jag hÄller pÄ med.

Lokalen Àr ett loft i en lada som Àr helt byggd i trÀ. Tanken Àr att isolera vÀggar och tak samt sÀtta in fyra takfönster för att fÄ in ljus i lokalen. Det kommer bli trÀpanel över vÀggar och tak samt ett golv gjort av furu.

Min dröm Àr att det ska gÄ att repa i denna lokal, samt att kunna göra inspelningar med sÄ mÄnga instrument samtidigt som möjligt = exempelvis trumset, bas, ak. gitarr, elgitarr och piano. Vi spelar folkrock med ett sound liknande The Band och Rolling Stones mer akustiska plattor (Exile on Main Street). Spelar just nu in vÄra lÄtar i en studio i Stockholm, men hoppas nÄgon gÄng kunna föra över den processen till landet.

Just nu kÀnns rummet nÄgorlunda dött akustiskt sett, men nÀr panel och golv kommer upp förvÀntar jag mig mer studs.

Vad tror ni? Skulle lokalens utseende kunna möjliggöra ett gott rumsljud? Eller skulle man kunna akustikbehandla sig till nÄgot som fungerar? Sitter och funderar pÄ utplacering av eventuella basfÀllor, diffusorer och absorbenter i övrigt. Mycket tacksam för alla tips jag kan fÄ för att optimera detta bygge, bÄde frÄn grunden och detaljerat senare!

MÄtt pÄ rummet (se bild).

Golv: 10 m x 5 m

VÀgghöjd: 1,2 m

Takhöjd frÄn mitten av rummet: 3,1 m

Mvh Foley

post-31265-0-88826100-1447719359_thumb.png

post-31265-0-50614100-1447719502_thumb.jpg

Annons
Postat

Hej,

Ser spÀnnande ut. Min erfarenhet Àr att det blir varmt. Om du inte installerar nÄgon form av AC system. Du skriver inget om att du ska ta nÄgon hÀnsyn till det.

Men, hÀr Àr ett gott rÄd, för det kommer bli varmt, fixa ventilationen ordentligt.

Postat

Noen av det viktigste Ä fÄ pÄ plass er god basskontroll. Det er fundamentet i musikken. SÄ det behÞvs effektive og bredbÄndete bassfeller.

Til Þvre frekvensromÄde ville jeg har prioritert en kombinasjon av demping og diffusjon. Gjerne produkter som diffuserer de hÞyeste frekvensene og demper lengre ned. Det vil vÊre et frekvenslinÊrt tiltak siden hele refleksjonen blir behandlet. Samtidig bevarer du mer energi og ambiens.

Noen steder, hvor avstanden tillater det kan det ogsÄ brukes bredbÄndete diffusorer.

Akustiske tiltak vil vĂŠre behov dersom man skal ha et virkelig godt lydemessig rom.

• Gilla 1
Postat
  On 2015-11-17 at 21:11 sa Björn Omholt:

Noen av det viktigste Ä fÄ pÄ plass er god basskontroll. Det er fundamentet i musikken. SÄ det behÞvs effektive og bredbÄndete bassfeller.

Til Þvre frekvensromÄde ville jeg har prioritert en kombinasjon av demping og diffusjon. Gjerne produkter som diffuserer de hÞyeste frekvensene og demper lengre ned. Det vil vÊre et frekvenslinÊrt tiltak siden hele refleksjonen blir behandlet. Samtidig bevarer du mer energi og ambiens.

Noen steder, hvor avstanden tillater det kan det ogsÄ brukes bredbÄndete diffusorer.

Akustiske tiltak vil vĂŠre behov dersom man skal ha et virkelig godt lydemessig rom.

LÄter som bra tankar! Bör man ta dit nÄgon som med instrument kan mÀta ut problemomrÄdena?

Postat
  On 2015-11-24 at 07:59 sa Björn Omholt:

Det allra bÀsta Àr att mÀta rummet.

Jag hÄller med! Ta hjÀlp av akustiker redan INNAN du planerar vidare. Rummet ser ju storleksmÀssigt riktigt fint ut sÄ det finns ju förutsÀttningar att göra nÄgot riktigt bra. DÄ du kommer behöva lÀgga ned en ganska rejÀl slant i material/arbetstimmar sÄ se till att fÄ det sÄ rÀtt det bara gÄr innan du gör nÄgot rent byggmÀssigt, det kommer du tjÀna pÄ till slut.

Första frÄgan Àr: mÄste du ljudisolera sÄ att inga eventuella grannar störs eller Àr det bara akustiken som du mÄste tÀnka pÄ? Om du inte behöver ljudisolera i princip nÄgot kommer det ju bli SJUKT mycket billigare och mycket lÀttare.

NĂ€r man ljudisolerar riktigt bra sĂ„ blir ju rummet otroligt tĂ€tt och allt ljud stannar kvar i rummet, medans om man inte behöver tĂ€nka pĂ„ att ljudisolera sĂ„ kommer mycket ljud, speciellt bas, att lĂ€cka i diverse smĂ„ springor och dĂ„ kunna absorberas i tex vĂ€ggarnas/takets isolering. Givetvis hörs det ju mer ut nĂ€r det spelas musik om det Ă€r dĂ„ligt ljudisolerat men med lite tur sĂ„ bor det ingen i nĂ€rheten och det Ă€r ju det absolut bĂ€sta och billigatse. 🙂

SjÀlv sÄ har jag grannar nÀra mitt studiorum sÄ jag var tvungen att isolera sÄ bra som möjligt och oj vad material det gÄr Ät, minst dubbelt sÄ mycket av allt plus att man mÄste akustik reglera rummet mycket dÄ det blir sÄ attans tÀtt. Kolla gÀrna in mitt bygge: http://forum.studio....tteraenggarage/

• Gilla 1
Postat

Ingen ljudisolering kommer att krĂ€vas! NĂ€rmsta granne Ă€r över en kilometer bort 🙂

Dvs - bara akustikbehandling för att det ska lÄta bra i rummet, och som sagt, förhoppningsvis sÄ bra att man kan göra liveinspelningar.

LÄter bra med att mÀta, dock Àr min budget nÄgot lÄg, fÄr kolla upp vad sÄdant kostar helt enkelt!

Ska kolla in ditt bygge!

Postat
  On 2015-11-25 at 14:14 sa Foley:

Ingen ljudisolering kommer att krĂ€vas! NĂ€rmsta granne Ă€r över en kilometer bort 🙂

Dvs - bara akustikbehandling för att det ska lÄta bra i rummet, och som sagt, förhoppningsvis sÄ bra att man kan göra liveinspelningar.

LÄter bra med att mÀta, dock Àr min budget nÄgot lÄg, fÄr kolla upp vad sÄdant kostar helt enkelt!

Ska kolla in ditt bygge!

Ahhh, toppen, grattis till det! Kommer ju göra det hela otroligt mycket enklare! 🙂 Det brukar kosta mellan 1500 till 4000 att fĂ„ nĂ„gon att mĂ€ta och ge förslag pĂ„ akustik Ă„tgĂ€rder baserat pĂ„ mĂ€tningarna, kĂ€nns som att det Ă€r jĂ€kligt mycket billigare Ă€n att smĂ€lla ihop Ă„tgĂ€rder som inte funkar. I min förra studio byggde jag absorbenter och höll pĂ„ och bara smĂ€llde upp pĂ„ mĂ„fĂ„ det blev inte alls bra och jag slĂ€ngde bĂ„de tid och material kostnader i sjön, uff...

HĂ„ll oss uppdaterade nĂ€r du bygger, byggtrĂ„dar Ă€r ju det bĂ€sta som finns tycker jag. 🙂 Lycka till! 🙂

• Gilla 1
  • 10 mĂ„nader senare...
Postat

Nu Àr bygget fÀrdigt vad gÀller isolering, vÀrme etc!

Som ni skriver ovan verkar ju en mĂ€tning av en expert som kan ge instruktioner för akustikbehandming en rimlig Ă„tgĂ€rd nu! Har ni nĂ„gra rekommendationer pĂ„ företag/personer? Studion Ă€r lokaliserad i Örebrotrakten!

Postat (redigerat)

Underbar lokal! Om den var min skulle jag förstÄs vilja ha en slamrigare del i ena Ànden och en mer torrdÀmpad i den andra.

ApropÄ Stones; pÄ orginalinspelningen av Street Figthing Man spelades gitarrerna enbart pÄ akustiska gitarrer som spelades in normalt med typ Neumann mickar framför. Sen reampade de o körde det akustisk ljudet genom gitarrförstÀrkare, sÄ det Àr det ljudet som hörs pÄ skivan. Det helakustiska Àr sÀkert ocksÄ med lite grann.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
  On 2016-10-17 at 10:21 sa Foley:

Nu Àr bygget fÀrdigt vad gÀller isolering, vÀrme etc!

Som ni skriver ovan verkar ju en mĂ€tning av en expert som kan ge instruktioner för akustikbehandming en rimlig Ă„tgĂ€rd nu! Har ni nĂ„gra rekommendationer pĂ„ företag/personer? Studion Ă€r lokaliserad i Örebrotrakten!

Hur löste du det med vĂ€rme och ventilation? Är den byggd för att kunna brukas Ă„ret om?

Postat

Tack för tipsen!

Ventilationen löste sig lÀtt dÄ de fönstren vi satt upp har en ventilationsfunktion. Har löst vÀrmen med en varmluftspump - hÄllt vÀrmen vÀldigt bra och ska funka Äret om. LÄter förvÄnansvÀrt lite men mÄste sÄklart stÀnga av den nÀr man spelar in. Glömt nÄgra tagningar och den mÀrks knappt dÄ ÀndÄ.

LÄter bra att ha indelning med en sida med mer rum! Postar bilder snart, lyckas inte frÄn mobilen pga platsbegrÀnsningen!

Postat

AnvĂ€nder förövrigt ofta ak. Gitarrer genom stĂ€rk men dĂ„ genom pickupmikeofok. Har aldrig riktigt fĂ„tt till soundet frĂ„n en sedvanlig uppmikning+stĂ€rk men dĂ„ har jag inte hunnit prova mycket Ă€n. Skulle nog vara coolt att nĂ€rmika med en bandmikrofon sedan skĂ€ra lite i basen och reampa efter 🙂

Postat
  On 2016-10-21 at 15:41 sa Foley:

Tack för tipsen!

Ventilationen löste sig lÀtt dÄ de fönstren vi satt upp har en ventilationsfunktion. Har löst vÀrmen med en varmluftspump - hÄllt vÀrmen vÀldigt bra och ska funka Äret om. LÄter förvÄnansvÀrt lite men mÄste sÄklart stÀnga av den nÀr man spelar in. Glömt nÄgra tagningar och den mÀrks knappt dÄ ÀndÄ.

LÄter bra att ha indelning med en sida med mer rum! Postar bilder snart, lyckas inte frÄn mobilen pga platsbegrÀnsningen!

FĂ„r man frĂ„ga vad kostnaden blev för det hela? Kommer eventuellt att fĂ„ tillgĂ„ng till nĂ„got liknande i framtiden och kommer dĂ„ med största sannolikhet göra en lösning som du gjort. SĂ„ jag Ă€r vĂ€ldigt intresserad av hur du löst det hela. 

Postat

HĂ€r kommer en bild!

TrĂ€, fönster, isolering, el (inkl att dra ut den frĂ„n huset), lampinsĂ€ttning, vĂ€rmepump och diverse annat har hittills gĂ„tt pĂ„ lite drygt 200 000. 

post-31265-0-57139900-1477332709_thumb.jpeg

Postat
  On 2016-10-24 at 18:14 sa Foley:

HĂ€r kommer en bild!

TrĂ€, fönster, isolering, el (inkl att dra ut den frĂ„n huset), lampinsĂ€ttning, vĂ€rmepump och diverse annat har hittills gĂ„tt pĂ„ lite drygt 200 000. 

Fy fan vilken snygg basfiol!

Ang att ladda upp bilder; om jag stÀller om till lÀgsta bildkvaliten pÄ mobilen och sen vÀljer "Full sida" lÀngst ner i inlÀgget sÄ gÄr det att ladda upp direkt frÄn mobilen om man joxar lite med in o utzoomning.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Grymt fint du har gjort! Hur upplever du att akustiken blev? Det ser inte ut pĂ„ bilden som att du arbetat sĂ€rskilt med den. MĂ€tte du nĂ„gonsin? Min erfarenhet Ă€r att trĂ€ överallt sĂ„dĂ€r, blir ganska hĂ„rt. 

Jag har ett liknande loft hos mina förÀldrar som jag drömmer om att göra om nÄgot liknande ditt dÀr. Bra med inspiration!

Hepp!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.