Jump to content
Annons

Använda headphones out på datorn för mjukvarusynthar till PA?

Recommended Posts

Harald (oregistrerad)
Postat

Jag undrar om man kan använda headphones out på datorn för att få ut ljudet av en mjukvarusynth till PA:at (primär ljuddrivrutin på min windows 7 dator)? Eller måste man använda USB audio/MIDI interface med ASIO drivers för bästa ljudkvalitet?

Annons
Postat (redigerat)

Drivrutinerna har inget med ljudkvaliteten att göra - det är fortfarande samma samplingar/synthar. Iofs möjligt att AD/DA-omvandlare spelar in, men det är det lilla. Jag kör ett av mina digitalkit via modul->usb in på en laptop för att sedan köra split stereo ut via datorns hörlursutgång (dvs utan ljudkort som mellanhand, vilket hade introducerat mer latency). En av dessa går till min submix, en annan till PA main.

Just det - generiska drivrutinen ASIO4ALL lär i så fall gälla om du ska ha ner latency till rimliga nivåer utan att ta vägen via externt ljudkort. Förutsatt att du ska spela en synth i realtid vill säga.

Redigerat av JohnRick
Harald (oregistrerad)
Postat

Tack för ett bra svar. Jag har nu installerat ASIO4ALL drivers på min dator och kan välja inputs och outputs från många olika ställen på datorn(till exempel Line6 PODHD500 kopplat till datorn vis USB, headphones out, Bluetooth hands free audio, eller vilken preamp/effektprocessor som helst som har USB audio interface. Jag undrar dock om du vet om mitt interna ljudkort på min HP Pavillon Notebook g6 klarar med bra resultat att generera ljudet från mjukvarusyntharna istället för mitt proffsiga Tascam US-1641 USB audio/MIDI interface?

drloop (oregistrerad)
Postat

Kanske kommer det vara svårt att höra skillnad på ljudkvalitén mellan laptopens ljudutgång och tex ditt Tascam ljudkort. Men den stora skillnaden är att det inbyggda ljudkortet är obalanserat och det blir känsligare för störningar på en spelning. Tascam ljudkortet har balanserade utgångar vilket jag föredrar alla dagar när det gäller live gig.

Harald (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för bra svar. Men kan man med bra resultat koppla mitt Tascam ljudkort (med vanlig elgitarrljud och mjukvarusynthar) in i (med teleplug) min behringer Xenyx 1204 mixer line inputs? Då får man mer ingångar, och line inputs på mixern och monitor outputs på Tascam är balanserade.

Redigerat av Harald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.