Zoppora Postat 13 november 2015 Postat 13 november 2015 (redigerat) Har skaffat lite utrustning för att spela in något vassare i replokalen, än via 2 kanals ljudkort. För enkel inspelning, ej studiotankar. Vi är 3 st, spelar grunge... gitarr, trummor, bas och sång. Finns att tillgå: Zoom R16 (all inspelning ska ske hit) 3 st SM57 mikar (en till gitarr, en till bas, en till baskagge ?) 1 st SM58 (används dock ej till Zoom R16 utan går till PA-system) 1 st ADK A51 kondensator (oklart användningsområde) 1 st Neumann TLM-någonting kondensator (rumsinspelning ?) Primärt för inspelning av allt samtidigt. Vet inte exakt hur vi bäst nyttjar det vi har, samt vad vi borde köpa till (fler SM57?). Tips mottages tacksamt! Redigerat 13 november 2015 av Zoppora
Guitar Nilsson Postat 14 november 2015 Postat 14 november 2015 (redigerat) Ni kan väl spela in på 8 spår samtidigt, fler går inte. Då skulle jag ha kört en på SM57 på gitarr Fyra på trummorna; SM 57 på virvel, skaffa en speciell kaggemick till kaggen och en till bra kondensatormick förutomen TLMen till OH. Det behöver inte nödvändigtvis vara två likadana, hihatsidan o ridesidan låter ändå ganska olika. Basen kan ni både lajna o micka på två olika kanaler. Sen har ni en kanal kvar till sången. Eller också kör ni den som rumsmick o lägger sången efteråt, då kan ni antagligen spela tajtare. O även sjunga bättre efteråt. Oktavia mk012 låter kanon till OH, de tar med pukorna fint oxå utan närmickning av dem. Men det funkar även med billigare grejer, jag har två stycken Thomann billiga T-Bone TM800 som låter skitbra live i PA. Då har vi alltid bara en kaggemick plus en ensam T-bone overhead. Inga andra mickar på trummorna, blir ini he bra liveljud, o fläsk i pukor o virvel. Såg att ni redan har en till ADK kondensator, kör den o TLMen som Overhead. Att micka basriggen med en SM57 går skitbra. Har man en basrigg som låter bra så är det inte alls säkert att det blir bättre om man även lajnar basen. Live mickar vi basriggen med en AKG D112 kaggemick, aldrig nån line. Linesignalen är skitjobbigt klickig utan nån dyr kompressor. Så ni har ju redan alla grejer ni behöver. Eller nästan... En mick till. Om ni kostar på er en Sennheiser E906 så har ni en ruskigt bra mick att spela in både elgitarr o virvel med. Jag använder en sån till virveln, sätter man den typ 4 cm ut från övre sargen o aning vinklad neråt så tar den med både slagskinnet och sejarljudet, nån undermick behövs inte. Många proffs studisnubbar använder ofta enbart övre mick på virveln fast de har både hur många mickar o kanaler som helst. Till sist vill jag peppa er att spela in med porta, det gör jag sen många år. Så mycket enklare än med datorer för mig i alla fall. Gör enkla inspelningar så behåller ni liveöset. Ju mer man börjar trixa med allt ju mer teknik blir det. Och mindre ös. 🙂 Redigerat 14 november 2015 av Guitar Nilsson
Stamgäst Postat 14 november 2015 Postat 14 november 2015 Det är säkert jättebra tips, utom det med portan.
Zoppora Postat 16 november 2015 Trådstartare Postat 16 november 2015 Tack för ett utförligt svar! Uppskattas! Nu får vi ta en funderare på vilken mik vi ska hugga på. Portan spelar vi in på, sen tar vi det vi vill behålla till en iMac och skruvar vidare i Logic.
Zoppora Postat 16 november 2015 Trådstartare Postat 16 november 2015 Föresten, sången. Är nedan ett ok alternativ? (vi spelar ju in live) SM58 > PA-system > SM57 > Zoom porta
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 17 november 2015 Postat 17 november 2015 Föresten, sången. Är nedan ett ok alternativ? (vi spelar ju in live) SM58 > PA-system > SM57 > Zoom porta Spontant, nej. Försök istället plocka line-signal från PA:t via direct out eller aux om det går.
Zoppora Postat 17 november 2015 Trådstartare Postat 17 november 2015 Ok tack, då provar vi den vägen. Blir ju en mindre mik att inhandla. Men är man betjänt av ngn form av signalförstärkning innan line-signalen når portan?
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 18 november 2015 Postat 18 november 2015 Ok tack, då provar vi den vägen. Blir ju en mindre mik att inhandla. Men är man betjänt av ngn form av signalförstärkning innan line-signalen når portan? Plockar du den från PA så är det rätt nivå. Däremot kanske en mickförstärkare eller kompressor skulle vara bra mellan micken och PA:t.Egentligen skulle jag rekommendera att lägga sången efteråt, ni hade ju en ADK A51.
Anders F Postat 18 november 2015 Postat 18 november 2015 Ett tips jag vill slänga in är att kika på att placera OH mickarna i recordman-formation då det blir rätt bra fokus på trummorna i live-sammanhang. Gjorde det själv på ett rep med mycket gott reslutat. MVH Anders
Zoppora Postat 18 november 2015 Trådstartare Postat 18 november 2015 Ok, då är jag med. Vi får skruva oss fram en aning 🙂
Zoppora Postat 18 november 2015 Trådstartare Postat 18 november 2015 Googlade på recordman-formation, men hittade inget. Hur ser en sådan ut?
Anders F Postat 18 november 2015 Postat 18 november 2015 Skrev lite fel :-) recorder man ska det ju heta. http://jonstinson.co...king-technique/ Jag använder dock kondensatormikrofoner med cardoid karaktäristik och inte dynamiska sm57 som han gör på den sidan. MVH Anders
Zoppora Postat 18 november 2015 Trådstartare Postat 18 november 2015 Så, nu hittade jag rätt. Tackar 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.