Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Är en kille som skrivit låtar i drygt 15 års tid, men nu valt att skifta fokus från att framföra musiken själv till att skapa musik åt andra artister. Jag har nu några praktiska frågor kring hur jag ska sätta igång:

1. I vilken form bör denna verksamhet bedrivas? Står själv och väljer mellan enskild firma och Frilans Finans. För- och nackdelar med detta i kreativt arbete?

2. Hur och när fakturerar man kunder som låtskrivare, och vad baserar man summan på?

3. Vilka kanaler för marknadsföring är bäst?

4. Bör jag inleda samarbete med en producent/ljudtekniker?

Ni kan svara här, eller på min mail info@gustavkendel.se

Tack på förhand för hjälp, och kontkta mig gärna om ni är i behov av låtmaterial!

Mvh Gustav Kendel

• 3 veckor senare...
Annons
Postat

Har du företag kan du dra av kostnader på ett annat sätt. Sätter högra krav på din kunskap. Skillnader föreligger även i beskattning av tjänst och näringsverksamhet. FF kostar dig pengar men är ju enklare.

Fakturabelopp bör vara avtalsenligt och faktureringstid likaså. Förskott lär väl vara inte vara aktuellt. Efter utfört arbete har du i regel tio år på dig att fakturera.

Vilka marknadsföringskanaler som är bäst och om huruvida du bör ingå samarbeten beror såklart på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.