Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska en dra i ljudspåren så att alla slag i alla filer börjar exakt samtidigt? Eller blir det konstigt med det upplevda avståndet mellan mickarna då? Tänker att t ex baskaggen borde komma lite senare i t ex rumsmickarna än i själva baskagge-micken? Eller ligger den informationen i själva vågformen?

Annons
Postat

Ljudet färdas ca 1 m på 3 ms beroende på temperatur osv. Om du har en närmick på bastrumman och en rumsmick ca 5 m bort kommer ljudet från bastrumman ca 15 ms senare i rumskanalen än närmickskanalen. Vanligtvis behöver man inte flytta de olika kanslerna i tid, så länge de är i fas, men det händer att man gör det också. Prova och lyssna vad du gillar

Postat (redigerat)

As Knicken said. Det är sådana små tidsmarginaler i de flesta studios så att du har lyxen att förlita dig helt på örat. Oftast behöver du heller ej göra något, men skulle du det så kommer ingen som lyssnar tänka "shit det där rummet kommer ju in för tidigt i relation med källan"... Så länge du inte gör något drastiskt förstås as a effekt eller något annat. 😛

Redigerat av Modern Rockstar
Postat

Även om man föredrar ljudet av att signalerna ligger i fas (tidsmässigt) på alla kanaler är det mycket svårt att få till det på alla trummor i ett kit.

Personligen föredrar jag att ljudet kommer senare i rum och överhäng än närmickar. Närmickarna kan jag dock dra i så att dom ligger i fas med varandra.

Brukar också justera tajming mellan mickarna i ett stereopar. Till exempel se till att virveln faktiskt når båra överhängsmickarna samtidigt (om jag nu skulle ha missat det vid inspelning).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.