Jump to content
Annons

Breakbeatsoundtrack från Pluffo


Hit me!  

15 röster

  1. 1. Hit me!

    • 1
      1
    • 2
      1
    • 3
      6
    • 4
      2
    • 5
      1


Recommended Posts

* LÅTNAMN: The chase that lasted for a second, Part 2

* ARTIST/GRUPP: Martin Larsson a.k.a Pluffo

* GENRE: Breakbeat/Soundtrack

* LÅTLÄNGD: 4.55

* KOMPOSITÖR: Martin Larsson

* PRODUCENT: Martin Larsson

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: MP3

* STORLEK: 6.7 megabyte

* STATUS: Oslipad diamant

* LÅTLÄNK: http://www.musicv2.com/artist/noh

Detta stycke är komponerat som ett filmmusikstycke, dock anpassat för separat lyssning genom en del extra soloinslag och dylikt. Gjort i Reason 2.5, men var och inhandlade 3.0 idag för att kunna använda masteringsuite 🙂

Det är bara att älska eller såga. Tips på allt från mixning till komposition och lämplig längd på mina tånaglar mottages med öppna armar.

Edit: Nu har jag mixat om låten en del och den nya versionen är upplagd som "The chase that lasted for a second, Part 2, second mix" ( men tyvärr....jag klarade inte av att döda mina congas. Dem får vara kvar ett tag till 😉 ).

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det låter rätt bra. Basgången och kicken (är det reverb på kicken jag hör?! styggelse!) krockar och mullrar något.

Tummen upp för fina arpeggios!

Congaloopen är det dock Factory Soundbank-varning på. Ö H T önskar jag låten färre presets och mera pillepillande med detaljer - den är faktiskt värd det.

edit: Vill gärna förtydliga; låten är bra tycker jag! 😉

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och bra sväng. Men lite grötig i basen, men go är den. Loopen med hihats och sånt ligger lite väl till vänster för att det ska vara riktigt skönt i en hörlurslyssning, plus att något ljud där är lite skarpt. Kan inte sätta fingret på vilket dock.

Grym variation och gillar skarpt pianoslingorna. 5 Feta tummar upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att ni tycker.

Dumb dan: det var reverb du hörde på kicken 😄 Ett litet hjärnsläpp från min sida där. Många rattar att hålla reda på. När du pratar om presents, är det då bara trummorna du reagerar på eller är det någonting annat också?

Neko: det där med grötigheten i basen är en svår nöt. Just nu har jag ett subtractor och en NN-XT som båda ligger och spelar bas vid de ösigare partierna. Något tips på hur jag kan få bort grötigheten utan att tappa trycket? ( Jag sitter och EQ:ar mig fram just nu ).

Max: är det firefighters på gång eller?

Reason, The Mr, (e)qualitymusic: Tack och hej och hå...Ska jag vara ärlig så ligger rätt mycket av inspirationen till denna låt i Propellerheads bondtema, så ni har nog rätt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var coolt, Pluffo!

Inser nu att jag inte har en aning om vad du brukar göra för alster... men det här var en positiv överraskning. 🙂

Kan hålla med om att basen inte är så distinkt som man skulle önska, den som kommer in på 02:41 låter bättre. Och congas vid 01:49 låter nästan lite MT-32. 😄

Du får nåstans mellan högst och nästhögsta betyg (får se var pilen landar 🙂). Och bry dig inte om Max(ine), han (hon) har PMS idag. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag vetat att den där infernaliska congoloopen skulle ställa till med så mycket missnöje så skulle jag aldrig ha inkluderat den 😄 Men kom igen nu...lite coolt är det allt med congas...Factory Sound bank eller inte 😄

Hacke: Trevligt att jag kunde introducera dig i lite Pluffomusikkunskap 5p, men nästa gång blir det antagligen någonting helt annat. Några förslag? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Och bry dig inte om Max(ine), han (hon) har PMS idag. 😄

nej, det var bara du som gjorde en dålig låt. Pluffos låt är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och bry dig inte om Max(ine), han (hon) har PMS idag. 😉

nej, det var bara du som gjorde en dålig låt. Pluffos låt är bra!

Baby, du hade aldrig erkänt offentligt om du hade gillat nåt jag gör. Det är emot dina principer, bara för att majoriteten gillade låten och för att jag tjänar fler glassar än dig. Däremot har jag bevis i MSN-logg där du ger mig beröm för samma låt. Tss, tss, tss. 😏

edit: tog bort en onödig kommentar och lade dit en annan.. 😄

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig stereo bild... här har jag något att lära av 😛 . Varierande också, jag som annars gärna vill ha lite sång också för att inte tröttna... men denna kan man lyssna om och om igen på ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig stereo bild... här har jag något att lära av 😄 . Varierande också, jag som annars gärna vill ha lite sång också för att inte tröttna... men denna kan man lyssna om och om igen på ändå.

Tack stajo. Värmande ord.

Är det någon som har lite svidande kritik av låten vad gäller komposition eller upplägg så är det också väldigt välkommet. Jag är ute efter att förbättra och lära mig, inte bara tillfredställa mitt ego 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Congaloopen är det dock Factory Soundbank-varning på.

Vad har du emot Factory Sound bank ? Kan man bli så snobbig ?

Snobbig, ja kanske. 😉

Personligen tycker jag det är trist att höra samma ljud och loopar i alla låtar, och just den congaloopen har jag hört rätt ofta.

Om man däremot struntar i detaljer som produktion och mixning så är en anmärkning av Factory Soundbank-typ förstås irriterande. Ber om ursäkt om någon tog illa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Congaloopen är det dock Factory Soundbank-varning på.

Vad har du emot Factory Sound bank ? Kan man bli så snobbig ?

Snobbig, ja kanske. 🙂

Personligen tycker jag det är trist att höra samma ljud och loopar i alla låtar, och just den congaloopen har jag hört rätt ofta.

Om man däremot struntar i detaljer som produktion och mixning så är en anmärkning av Factory Soundbank-typ förstås irriterande. Ber om ursäkt om någon tog illa upp.

Hur menar du nu? Att en loop är uttjatad hör väl snarare till området psykologi än produktion/mixning? Dessutom vet jag inte om den är uttjatad för folk i allmänhet. Nog mest för oss stackare som har plågats med så mycket reasonproduktioner så att det står oss upp till halsen 🙂

Jag får helt enkelt göra så att jag köper mig ett par rediga congas och spelar in en loop själv. På så sätt kan jag få det bästa av två världar. Congas och ingen factory-sound-bank-varning 🙂

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

...annars kan man sampla några sekunder från en gammal vinyl och bygga en låt på att låta samma sampling återkomma femtioelva gånger. 🙂

Skämt o sido, ibland tror jag det är för mycket fokus på hur man "får göra och inte får göra". För mycket de facto normer som (den ibland självutnämnda) eliten har myntat. Om alla följer efter, hur ska vi då hitta nya banbrytande stilar? Det är som bekant de som går vilse som hittar nya vägar.

Syftar inte just på att använda factory presets, utan sådär generellt då va.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du nu? Att en loop är uttjatad hör väl snarare till området psykologi än produktion/mixning?

Hm. Jag tänkte snarare så, att den som i första hand är inriktad på att skriva en slagkraftig låt kanske har mindre energi att lägga på att pilla fram en spännande ljudbild - och väljer istället färdigtuggade loopar.

Därmed inte sagt att din låt faller i den kategorin, för det tycker jag faktiskt inte.

Men jag vill nog hävda att riktigt bra produktioner bygger på originalitet och hårt arbete. Inte många Factory Soundbank-loopar hörs till exempel på dom skivor jag lyssnar på eller hör på radion.

Link to comment
Dela på andra sajter

...annars kan man sampla några sekunder från en gammal vinyl och bygga en låt på att låta samma sampling återkomma femtioelva gånger. 😉

Vem eller vilka du syftar på i detta fallet vet jag inte, men jag använder mina loopar högst femtioåtta ggr 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hur menar du nu? Att en loop är uttjatad hör väl snarare till området psykologi än produktion/mixning?

Hm. Jag tänkte snarare så, att den som i första hand är inriktad på att skriva en slagkraftig låt kanske har mindre energi att lägga på att pilla fram en spännande ljudbild - och väljer istället färdigtuggade loopar.

Därmed inte sagt att din låt faller i den kategorin, för det tycker jag faktiskt inte.

Men jag vill nog hävda att riktigt bra produktioner bygger på originalitet och hårt arbete. Inte många Factory Soundbank-loopar hörs till exempel på dom skivor jag lyssnar på eller hör på radion.

Innan jag sätter igång min predikan ( intressant disskusion det här ) så vill jag bara säga att jag har lagt upp en ny mix på låten. Se första inlägget för information.

Skillnaderna är små men samtidigt är det lätt att man blir exalterad och tippar över spången åt andra hållet. Jag har även finslipat lite på automatiseringen och nivåer...

...

Jag håller absolut med dig. Egentligen ska man inte nöja sig med en färdig loop utan verkligen gå in för att få ljudet precis som man vill ha det. Och att hitta en loop som låter precis som man har tänkt sig är inte speciellt troligt. Troligare är då att loopen hittar dig och formar din uppfattning om hur låten ska låta. Detta kan också funka men då finns risken att orginaliteten och det individuella i låten förgås.

Det ironiska i allt det här ( för jag erkänner att jag föll lite i "factory soundbank"-träsket med den här låten ) är att jag, ända tills för några månader sedan, var helt tokanti mot färdiga loopar. Jag ansåg att färdiga loopar var helt oacceptabla att använda i en produktion som var seriösare än en eJay-session. Kändes lite som de där målarböckerna man hade när man var liten och bara färglade.

Dock så gjorde detta att jag helt enkelt inte fick någonting gjort. Trumporgramering är min svaga sida, och det tog helt enkelt för lång tid och var för krävande att sitta och tweaka fram någonting saftigt och även om jag gjorde någonting halvbra så blev det inte hälften så bra som de fetaste looparna. Detta resulterade i att jag fick halvfärdiga arrangemang, där det rent melodiösa var mer eller mindra spikat, men där trumspåren verkligen knakade i fogarna.

Nu prövade jag dock att använda mig av lite färdiga loopar och helt plötsligt kom skaparglädjen tillbaka. Jag slapp sitta 4 timmar och försöka peta ihop någonting. Det är liksom bara...leta....ladda...BAM! Fortsätt. Jag har fortfarande för avsikt att lära mig programmera trummor bättre men det får ske stegvis. Under tiden har jag ingenting emot att använda mig av en eller annan loop för att slippa det här monotona arbetet som hittills tyvärr har tippat över brädan och gjort musikskapandet riktigt tråkigt. Hellre musik med någon liten factory soundbank än ingen musik alls. Jag ser looparna som mina kryckor, som ett hjälpmedel att komma tillbaka på fötterna, för att tillslut kunna klara mig utan dem, men inte nödvändigtvis förkasta dem för det.

Jag har nämligen ändrat min uppfattning om loopar lite. Jag kan se processen att leta och välja ut loopar och kombinera dem som det skapande arbetet, som det orginella. Dock får inte arbetet bli slentriant, kravlöst eller oengagerat. Då skapar man inte längre. Då snor man.

Men, det här var absolut ingen kritik mot ditt inlägg, Dumb dan...Jag håller med dig...

Ville bara vädra mina åsikter om loopar lite grann.

En riktigt lyckad produktion måste innehålla pedantiskt nogrant tillskruvade ljud som är precis som skaparen vill ha dem. Att man skulle hitta ett sådant ljud och arrangemang, färdiga i en soundbank är inte speciellt troligt.

Jag är inte helt nöjd med t ex congastrummorna. De är inte precis så som jag skulle vilja ha dem. Dem är dock hyffsat nära min målbild och därför fick dem vara med. Jag nöjer mig med något mindre än det bästa. Helst av allt skulle jag dock vilja köpa mig ett congassett, sitta några kvällar och öva och slutligen trumma in ett groove själv. Det är när jag gör sådana saker som jag kan uppnå den orginaliteten och förfiningen som krävs för att peta upp låten ännu ett snäpp.

Men, congas....var ska man ställa dem? Är ju så fula. Passar inte in i inredningen av mitt rum 😠

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att stuva om bland slicearna så kan man få till en presets ganska bra

Varför det ? det är ju bara till för Reason missbrukare som är rädda om sitt anseende och låtsats vara originell genom att man smetar ut presets till något " eget" .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att stuva om bland slicearna så kan man få till en presets ganska bra

Varför det ? det är ju bara till för Reason missbrukare som är rädda om sitt anseende och låtsats vara originell genom att man smetar ut presets till något " eget" .

Du verkar lite småsur tycker jag? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att stuva om bland slicearna så kan man få till en presets ganska bra

Varför det ? det är ju bara till för Reason missbrukare som är rädda om sitt anseende och låtsats vara originell genom att man smetar ut presets till något " eget" .

Du verkar lite småsur tycker jag? 😄

Har jag en poäng eller inte ? (jag är faaan inte sur 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag en poäng eller inte ?

Sådär, tycker jag.

Ändrar man en preset så är man ju faktiskt mer egen...

Å andra sidan är det resultatet som räknas, inte beståndsdelarna.

Men om resultatet låter gammalt och tjatigt, då blir ju plötsligt processen/beståndsdelar viktiga?

Knepigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag en poäng eller inte ?

Sådär, tycker jag.

Ändrar man en preset så är man ju faktiskt mer egen...

Å andra sidan är det resultatet som räknas, inte beståndsdelarna.

Men om resultatet låter gammalt och tjatigt, då blir ju plötsligt processen/beståndsdelar viktiga?

Knepigt.

En preset kan bli uttjatat per definition , men en preset i sitt sammanhang, hur utjatat den än är, har en genomtänkt plats i låten.

Ingen skulle väl idag komma på ideén att sampla funky drummer och bygga en låt på den eftersom den eran är mer än lovlig utjatat bland dom som var med. Men det är ett tecken på att man blivit lite gammal i gamet om man kategorisk avfärdar presets. Det är inte det minsta relevant för en låts kvalitet. Annars skulle de flesta som lyssnar på rock få uppkastningar ifall de tyckte sig höra samma ackordvända i årets rockskivor som förra årets. Musik handlar väl om känslor ? eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller lite med. Man kan tolka en låt på två olika sätt. Utifrån sig själv, eller i ett system av andra låtar. I det senare fallet kommer ju orginaliteten att spela stor roll medan det i det förra falet i över huvud taget inte kan talas om hurvida låten är orginell eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...