Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Låt oss säga att jag har fått 10000 i royalty från Spotify. Hur mycket får man då ifrån STIM om låtarna är registrerade där?

Annons
Postat

Något luddig formulering.

Men de upphovsrättsliga intäkterna är 10% av det som Spotify genererar på din låt. De intäkterna du får för försäljningen (vilket jag gissar är det du räknat på i ditt exempel) är 60%.

Postat

Tack för svar, och ursäkta den luddiga formuleringen på frågan :-)

Det jag tänkte fråga var hur mycket som man får av STIM när låtarna spelas på Spotify?

Postat

Tack för svar, och ursäkta den luddiga formuleringen på frågan :-)

Det jag tänkte fråga var hur mycket som man får av STIM när låtarna spelas på Spotify?

Om vi räknar på att din låt efter Stims Pro-rata räkning (totala intäkter/ totala streams) genererat 10 000:-. 30% av dessa kommer gå ner i Spotifys egna ficka, för att finansiera deras verksamhet. 60% kommer gå till skivbolaget/aggregatorn, som i sin tur betalar en viss procent (beroende på avtalet er emellan) av dessa pengar till dig (eller annan artist) i egenskap som artist/fonogramproducent. De resterande 10% (alltså 1000:-) kommer skickas till STIM som sedan fördelar dessa på låtens samtliga upphovsmän.

Hoppas detta blev förståeligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.