Crowda Postat 1 november 2015 Postat 1 november 2015 Hej! Jag och mitt team håller på att starta upp ett marknadsföringsbolag nischat mot musik. Vi håller just nu på med ett paket mot mindre artister som kanske inte har den största budgeten men snabbt vill bygga ut sin fanbase. Hur vi löser det? Kollektiv marknadsföring. För 2000kr får man marknadsföring till ett värde av 20.000kr. Gör om det till annonser.. rätt stor skillnad. I paket ett har vi tänkt marknadsföra oss online via exempelvis bloggar och facebook. I paket två, som istället kostar 7000kr och motsvarar ett annonserngsvärde på 80.000, har vi tänkt marknadsföra oss på spårvagnar, busskurer och liknande. I båda paketen krävs minst 15 personer. Vad tror ni om detta? Låter det intressant med kollektiv marknadsföring?
JJRockford Postat 1 november 2015 Postat 1 november 2015 Jag antar att ni inte vill outa för mycket exakt hur ni tänkt utforma en sådan här kampanj. Men för den som är mottagare av t ex en reklambanner på t ex t-banan kan det nog verka väldigt överväldigande med 15 artister i samma annons?
FNG Postat 1 november 2015 Postat 1 november 2015 Hur kan du bevisa värdet 20 000 respektive 80 000kr? Hur ska du tjäna pengar på detta?
Crowda Postat 1 november 2015 Trådstartare Postat 1 november 2015 JJRockford: Vi har tänkt på lite olika alternativ för detta. Ett sätt är att helt enkelt marknadsföra alla med risk för att det blir lite grötigt, men alla kommer synas på tex spårvagnar i en hel vecka. Det kommer fortfarande generera mycket mer folk än en egen kampanj för 5000kr. Alternativ 2 är att en spotifylista marknadsförs, lite på samma sätt som ett album. I listan finns endast dessa 15 artister. 20.000 respektive 80.000kr i annonsering räcker till långt många fler lyssningar per artist än en egen kampanj för 2000. Gillar lyssnarna låtarna kommer de sedan spara just de artisterna. FNG: Inte så svårt. Vi tjänar pengar då en del av pengarna går till oss som sätter ihop allt. Vi är tre stycken så det blir ju inte jättemycket, men mest kul att få det i rullning. Men man kan enkelt bevisa utgifterna man lagt på annonsering, bara visa hur mycket pengar som dragits. Spårvagnsreklam ligger ungefär på 80.000 för en vecka. Sen tillkommer lite utöver själva annonseringen men den räknas inte med som "annonsvärdet"
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.