JJRockford Postat 28 oktober 2015 Postat 28 oktober 2015 http://breakit.se/artikel/1717/tyvarr-taylor-swift-du-har-fel-om-spotifys-paverkan-pa-industrin
laban1 Postat 28 oktober 2015 Postat 28 oktober 2015 "De har bland annat jämfört länder där Spotify växt snabbt mellan åren 2013 och 2015 och länder Spotify inte har växt snabbt." Varför skulle det vara en bra jämförelse? Hur Spotify växer kanske är en indikation på något annat.
JJRockford Postat 29 oktober 2015 Trådstartare Postat 29 oktober 2015 Vill du utveckla lite hur du menar?
XBoss Postat 29 oktober 2015 Postat 29 oktober 2015 De har jämfört inkomsterna till musikindustrin i länder där Spotify växer och länder där Spotify inte växer lika snabbt. Eftersom skillnaderna är små drar man slutsatsen att Spotify i första hand tar marknadsandelar från piratkopieringen. I de fall artisterna tjänar mindre beror det på att skivbolagen avtalar till sig en större del av kakan. Ett beteende som är typiskt för stora bolag i alla tider och branscher. 😉 1
laban1 Postat 29 oktober 2015 Postat 29 oktober 2015 (redigerat) Vill du utveckla lite hur du menar? Korrelation behöver inte betyda Kausalitet. Ekonomi är extra lurigt. Har de i studien testat mot andra variabler än det samband som "de hoppas hitta"? t ex reklaminsatser, hur snabba marknaderna är att hoppa på nya tekniska innovationer generellt, etc etc.. plus vanlig källkritik: vem jobbar "forskarna" för? Mörkar man data som inte bekräftar det man vill komma fram till? Lägger man ner eller tiger om studier som tyder på motsatsen? T ex: Själv letar du ju i inlägg efter inlägg upp olika artiklar som sjunger Spotify's lov. Vore kul att se någon kritisk artikel nästa gång, men det kanske inte skapar debatt? 😉 Redigerat 29 oktober 2015 av laban1
adrumdrum Postat 29 oktober 2015 Postat 29 oktober 2015 Den stora frågan är: Taylor Swift, är hon hifianlägningskompatibel eller? för annars är det ju ointressant...
JJRockford Postat 29 oktober 2015 Trådstartare Postat 29 oktober 2015 Korrelation behöver inte betyda Kausalitet. Ekonomi är extra lurigt. Har de i studien testat mot andra variabler än det samband som "de hoppas hitta"? t ex reklaminsatser, hur snabba marknaderna är att hoppa på nya tekniska innovationer generellt, etc etc.. plus vanlig källkritik: vem jobbar "forskarna" för? Mörkar man data som inte bekräftar det man vill komma fram till? Lägger man ner eller tiger om studier som tyder på motsatsen? Gäller det något specifikt i artikeln, eller är det allmänna invändningar? T ex: Själv letar du ju i inlägg efter inlägg upp olika artiklar som sjunger Spotify's lov. Vore kul att se någon kritisk artikel nästa gång, men det kanske inte skapar debatt? 😉 Jag har inte hittat några artiklar med kritik mot Spotify som är värda att ta på allvar. Men känner du till några får du gärna länka!
JJRockford Postat 29 oktober 2015 Trådstartare Postat 29 oktober 2015 Den stora frågan är: Taylor Swift, är hon hifianlägningskompatibel eller? för annars är det ju ointressant... Det hänger väl snarast på fansen? Det jag har hört med Taylor Swift är ju i alla fall välproducerat så det räcker till 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.