Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ny här på forumet och är inte särskilt bevandrad i hur ljud fungerar. Jag studerar på en möbelsnickarutbildning och är i full fart med att planera mitt gesäll. Just nu bygger jag en mockup av min möbel för att se vad som fungerar och inte.

Jag blev fascinerad av intonarumoris av en mängd anledningar och tänker att jag ska göra min egen version. Jag förstår principen i hur den ska fungera men har dålig koll på hur jag ska bygga för att få en bra resonans.

Just nu är den byggd med samma princip som en gitarr. En bassträng som vibrerar på en brygga som sedan går ner i en resonanslåda, jag får dock väldigt dålig återgivning av strängens klang.

Modellen är byggd i mdf för tillfället men skall givetvis byggas i trä, om inte massivt så kommer den att byggas med egengjorda lameller (skivmaterial).

Nu behöver jag tips från er för att få detta att funka på ett bra sätt. Jag är bara intresserad av att bygga ljudvolym och har inga preferenser när det kommer till hur det låter, the more noise the better!

post-39693-0-61093000-1445599864_thumb.jpg

post-39693-0-35015200-1445599874_thumb.jpg

post-39693-0-01150300-1445599883_thumb.jpg

Annons
Postat

Ljudvolym: 1)Strängen verkar vara väldigt långt från hålet.

2) Ampliuden på strängen är lägre i änden där hålet sitter än mitt på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.