Tinkerbeard Postat 20 oktober 2015 Postat 20 oktober 2015 Hejsan, Jag laddade ned Cubase 8 testversion för att leka lite men tydligen så måste kan köpa ett speciellt USB-minne för ca 200kr för att använda trial? Stämmer det?
Claes Holmerup Postat 20 oktober 2015 Postat 20 oktober 2015 Ja - det stämmer. USB-nyckeln måste du ha för att lägga in en tidsbegränsad licens i, så utan den kan du inte köra trial-versionen heller. Lite trist, eftersom en sådan nyckel ju följer med när man köper retail-versionen av Cubase, så om man har kört demot först, så står man där sedan med en extra USB-nyckel som inte går att använda till något annat...
Tinkerbeard Postat 20 oktober 2015 Trådstartare Postat 20 oktober 2015 Ja - det stämmer. USB-nyckeln måste du ha för att lägga in en tidsbegränsad licens i, så utan den kan du inte köra trial-versionen heller. Lite trist, eftersom en sådan nyckel ju följer med när man köper retail-versionen av Cubase, så om man har kört demot först, så står man där sedan med en extra USB-nyckel som inte går att använda till något annat... Okej, tack! Jag förstår nu att man behöver USB-dongeln men jag förstår inte riktigt vad den gör. Använder man ett serial nummer så kontaktar även den servern och får bekräftat/avslag på om licensnumret fungerar eller ej. Jag skulle absolut köpa en dongel om jag förstod att den hjälpte till en hel del med licensverifieringen då jag tycker att det ska förbättras för alla mjukvaror då man ska betala för sin sak. Men jag ser inte fördelen med att ha dongeln istället för ett serienummer.
Claes Holmerup Postat 20 oktober 2015 Postat 20 oktober 2015 Okej, tack! Jag förstår nu att man behöver USB-dongeln men jag förstår inte riktigt vad den gör. Använder man ett serial nummer så kontaktar även den servern och får bekräftat/avslag på om licensnumret fungerar eller ej. Jag skulle absolut köpa en dongel om jag förstod att den hjälpte till en hel del med licensverifieringen då jag tycker att det ska förbättras för alla mjukvaror då man ska betala för sin sak. Men jag ser inte fördelen med att ha dongeln istället för ett serienummer. Fördelen med en dongel är att man alltid har licensen i den. Om man har flera datorer som man behöver kunna köra Cubase på, så räcker det med en licens. Man kan installera programmet på hur många datorer som helst - och så flyttar man bara med sig dongeln till den datorn man ska använda för stunden - exempelvis en hemma och en i studion eller liknande. En annan fördel är att man kan hämta licensen på vilken dator som helst - om man t ex inte har internetuppkoppling i studion, så kan man hämta och aktivera licensen hemma och sedan ta med sig dongeln till studion. Gör man en hårdvaruuppgradering, så slipper man också hämta en ny licens eftersom licensen ju redan ligger i dongeln och inte behöver aktiveras om för annan hårdvara. Sedan är det lite trist att Steinbergs dongel bara fungerar för deras licenser. Många andra programhus använder iLok, så man kan behöva en sådan också...
Tinkerbeard Postat 21 oktober 2015 Trådstartare Postat 21 oktober 2015 Jag förstår! Jag har tänkt mig att investera i Logic Pro X då jag är ett fan av apple samt att det ser väldigt stilrent ut. För er som jobbar en del i dessa program redan. Finns det potential till att utveckla sina kunskaper i Logic Pro X på en professionell nivå? Jag är väldigt sugen på att lära mig mjukvaran men vet inte hur advocerat programmet är. Jag gillar designen därav mitt programval. Annars ligger Cubase mig varmt om hjärtat men där känner jag mig så vilsen. Dock inser jag att det finns så otroligt mycket att lära samtidigt som det försvårar så mycket för mig.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.