hcl Postat 18 oktober 2015 Dela Postat 18 oktober 2015 (redigerat) Vi håller på och sätta ihop ett PA för mindre lokaler (50-300 pers) och har passiva talare med normal PA-verkningsgrad (kan med lätthet trycka ur sig ca. 130 dB på någon meter). Talarna drivs med separata steg på resp. register och där kommer trådfrågan. Om man vill kunna spela allt från klassiskt (även kör, opera..., förstärkt) till tyngre rock. Vad skulle forumet rekomendera? Vi har kikat på Crrown, eftersom vi behöver filter på varje kanal. Vår budget är ca. 3000-4000 per kanal., men om någon har någon åsikt om ågot som är betydligt bättre, men inte klara budgeten så är det ändå intressant, om inte annat som jämförelse. Redigerat 18 oktober 2015 av hcl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hcl Postat 11 november 2015 Trådstartare Dela Postat 11 november 2015 791 visningar efter snart en månad, men inte ett enda tips. Är det ingen som vågar sig på att ge ett enda tips? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 12 november 2015 Dela Postat 12 november 2015 Tror att väldigt många här mest sitter hemma och spelar in, alternativt inte har så mycket erfarenhet av att ha testat såpass många slutsteg som matchar dina specar att de kan göra någon relevant jämförelse. Har du själv gjort någon lista på alternativ som matchar högtalarnas impedans och effekttålighet, samt dessutom har ett pris som gör att du kan köpa så många slutsteg du behöver? Ju mer info du ger, desto större är sannolikheten att någon svarar. Annars får ju var och en som eventuellt svarar själv först gissa specarna på dina högtalare, sen sätta sig och räkna ut vilka steg som matchar dina krav 😉 Sen är ju detta en forum främst för studio-relaterade saker. Prova även posta på t ex http://www.ljudoljus.bet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hcl Postat 12 november 2015 Trådstartare Dela Postat 12 november 2015 Spec? Tja, 500-1000 W / 4-8 ohm skulle fungera utmärkt. Mer precis än så är det inte nödvändigt att vara eller har jag i vart fall inte behov av att vara, men tack för synpunterna! Priset 3000-4000 kr/kanal ungefär. Billigare är givetvis tacksamt, men bra är viktigare än billigt (tycker jag). Tror att väldigt många här mest sitter hemma och spelar in, alternativt inte har så mycket erfarenhet av att ha testat såpass många slutsteg som matchar dina specar att de kan göra någon relevant jämförelse. Har du själv gjort någon lista på alternativ som matchar högtalarnas impedans och effekttålighet, samt dessutom har ett pris som gör att du kan köpa så många slutsteg du behöver? Ju mer info du ger, desto större är sannolikheten att någon svarar. Annars får ju var och en som eventuellt svarar själv först gissa specarna på dina högtalare, sen sätta sig och räkna ut vilka steg som matchar dina krav 😉 Sen är ju detta en forum främst för studio-relaterade saker. Prova även posta på t ex http://www.ljudoljus.bet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 12 november 2015 Dela Postat 12 november 2015 Menar du att högtalarna funkar lika bra om du matar dem med 1000W/4 ohm, som 500W/8 ohm? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 13 november 2015 Dela Postat 13 november 2015 Titta på Behringers steg. Nog för att de gjort en hel del skräp, men slutstegen är skitbra, finns knappast samma tryck för de pengarna, o mycket finnesser med lowcut o mer grejer man vill ha. Jag har haft såna till en passiv hornrigg, det blev ett sanslöst ljudtryck. Man kan ju köra ett steg mono till basarna, bryggkopplar man ett steg till två 8 ohms lådor får man ut max ur stegen, Jag skulle absolut INTE köpa nåt annat, det vore att slös pengar i onödan. Och begagnade gamla jävla steg på Blocket, never, never vad de än heter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 13 november 2015 Dela Postat 13 november 2015 (redigerat) Köp det översta här till basarna. Bryggkoppla två 8 ohms så ger steget 4000 watt. Köp ett lika till topparna. Bättre det än att ha steg som blir överansträngda. http://www.thomann.de/se/search_dir.html?bf=&sw=behringer+europower Redigerat 13 november 2015 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hcl Postat 13 november 2015 Trådstartare Dela Postat 13 november 2015 Tack för engagemanget! Menar du att högtalarna funkar lika bra om du matar dem med 1000W/4 ohm, som 500W/8 ohm? Njae. I och för sig kan jag koppla hur jag vill, men kraven på ljudtryck är inte våldsamma. Alla steg idag klarar 4 ohm med lätthet och vi skulle i princip klara oss bra med ett gäng kanaler med spec 500 W/4 ohm Värdesätter kvalitet långt före kvantitet. Vi sköter själva volymen och ser helt enkelt till att inte köra riggen för hårt. Vad jag hört funkar Behringer till bas, men är tveksamma däröver. Som referens har vi kört JBL Eon och det var det värsta jag varit med om, lät bara starkt hela tiden (totalt onyanserat). Har hittat några mindre RCF (passiva) som låter bra, men de är oftast i minsta laget och de är inte nog bra i alla sammanhang, därför bygger vi nu eget PA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 13 november 2015 Dela Postat 13 november 2015 Jag betvivlar att det finns någon enda människa på denna jord som skulle kunna säga att det där är ett Behringersteg eftersom det låter så dåligt jämfört med tex ett Crown i ett blindtest. De jag hade lät hur bra som helst även till topparna. De toppar jag hade var ett par äldre passiva Mackie 15" med 1" diskant. Hjärnspöken. Billiga Behringer mickar o kompressorer låter rena skiten, men stegen är riktigt bra. Och när man inte behöver pressa dem låter de ju ännu bättre. Ni behöver ju bra elektroniska delningsfilter, där kan det nog skilja en hel del i ljudkvaliten. Vill man hellre ha snyggt ljud framför starkt tycker jag det blir snyggare om man kan dela lågt, ca 80 hz till basarna. Delar man högre spelar nog de flesta riggar lite starkare, topparna blir inte lika ansträngda, men tex botten ur mansröster går förlorad i topplådorna om man delar vid 150 hz. Ibland kan det vara delat vid 200 eller tom 250 hz, då kommer det riktigt fula konstiga ljud ur basarna. Vilka filter jag hade har jag glömt, men var man delar har stor betydelse. Och naturligtvis hur mycket volym man har på basar respektive toppar. Ofta kan man höra hur PA-idiotsnubben har full jävla gas på basarna och mkt svagare på topparna. Då låter det helt jävla förjävligt fast det är ett HK-PA för en miljon. Men det fattar inte herr ljudteknikern, han är helt lycklig i sin värld. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hcl Postat 13 november 2015 Trådstartare Dela Postat 13 november 2015 Jag betvivlar att det finns någon enda människa på denna jord som skulle kunna säga att det där är ett Behringersteg eftersom det låter så dåligt jämfört med tex ett Crown i ett blindtest. De jag hade lät hur bra som helst även till topparna. De toppar jag hade var ett par äldre passiva Mackie 15" med 1" diskant. Hjärnspöken. Billiga Behringer mickar o kompressorer låter rena skiten, men stegen är riktigt bra. Och när man inte behöver pressa dem låter de ju ännu bättre. Ni behöver ju bra elektroniska delningsfilter, där kan det nog skilja en hel del i ljudkvaliten. Vill man hellre ha snyggt ljud framför starkt tycker jag det blir snyggare om man kan dela lågt, ca 80 hz till basarna. Delar man högre spelar nog de flesta riggar lite starkare, topparna blir inte lika ansträngda, men tex botten ur mansröster går förlorad i topplådorna om man delar vid 150 hz. Ibland kan det vara delat vid 200 eller tom 250 hz, då kommer det riktigt fula konstiga ljud ur basarna. Vilka filter jag hade har jag glömt, men var man delar har stor betydelse. Och naturligtvis hur mycket volym man har på basar respektive toppar. Ofta kan man höra hur PA-idiotsnubben har full jävla gas på basarna och mkt svagare på topparna. Då låter det helt jävla förjävligt fast det är ett HK-PA för en miljon. Men det fattar inte herr ljudteknikern, han är helt lycklig i sin värld. 🙂 Borde kanske ge Behringer en chans ändå. Då deras filter inte är mycket att ha så gissade jag att stegen höll liknande kvalitet. Får man fråga vad du/ni bytt till nu och varför? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Yulen Postat 14 november 2015 Dela Postat 14 november 2015 Grejen med Behringer är väl inte att prylarna låter dåligt, men att dom är opålitliga. När man kör ett jobb så måste man kunna lita på att grejerna håller, särskilt i livesituationer. Det blir något mindre känsligt om det är fasta installationer som inte ska transporteras runt, men faktumet kvarstår ändå. Ska dock tillägga att jag inte kört Behringers slutsteg, och att det mycket väl kan vara ett undantag i deras produkter (som t.ex. deras AD/DA). Men jag har haft bekymmer med hörlurar, hörlursförstärkare, preamps, mickar, mixerbord och DI-boxar, så jag brukar undvika Behringer så gott det går. YMMV. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 14 november 2015 Dela Postat 14 november 2015 Borde kanske ge Behringer en chans ändå. Då deras filter inte är mycket att ha så gissade jag att stegen höll liknande kvalitet. Får man fråga vad du/ni bytt till nu och varför? Det började med att jag fick köpa två hornbasar för nästan ingenting, det satt ett svindyrt 18" RCF 2000 watts element i varje låda. Verkningsgraden o trycket från en baskagge genom de här lådorna går inte företälla sig. Hornen förstärker mekaniskt ljudvolymen sju ggr. Står man på 25 meter från ett uppmickat trumset blir ljudet nåt liknande som att ha huvet inne i baskaggen. Med moderna PA hör man hur jäkla bra de låter, där 25 meter bort. Med hornriggen blir det som att vara inne i högtalarna, det går fan inte att föreställa sig. De här grejerna blev för stora att hantera för mig o mina behov. Två såna bashorn räcker lätt för en större utomhuskonsert. Skulle jag syssla med PA uthyrning på lite större rockgrejer skulle jag absolut köra med nån sorts större horn. Två stycken räcker längre än typ sex stycken bandbasslådor gör, så det blir ändå mindre kilon att kånka på. Slutstegsracken blev tung som satan den med för min utslitna rygg. Jag har två st aktiva db Tecnologies SUB 15 basar nu, och Yamaha DRX 12 toppar. Det plus mixerrack o lite lådor o gitarrstärkare får jag in i min V70. O krutet räcker till de flesta lokaler. Jazzband kan jag mixa live helt utan basarna då topparn ger så mycket bas om man kör dem odelade. Yamahalådorna låter helt otroligt bra. Och sprider ljudet mkt bättre än många andra topplådor. Jag köpte nyligt en analog Yamaha PA-mixer också, som jag tycker låter så enormt bra MG206 C heter den. Så fina eq o lättrattad jmf med polarns digitala med menyer man måste in och rota i. Fast den har ju inga inbyggda effekter, det har jag en TC i racken. O en DC24 kompressor till leadsång.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.