Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HEJ!

Ungefär hur stark ska volymen på låten vara innan mastering? OFta när jag producerar blir ljudnivåerna mycket låga och det känns som att jagbör höja dem mycket så att limiters m.m inte blir överansträngda under själva mastering proccesen.

Annons
Postat (redigerat)

1. Undvik limiter om någon annan ska mastra dina låtar

2. Se till att dina låtar inte slår över nollan på masterkanalen. Rött = Digital distortion.

3. Bry dig inte om volymen alls, det sköter den som mastrar.

(Skicka låtarna i samma format som de är inspelade/mixade, tex. 24/44.)

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

HEJ!

Ungefär hur stark ska volymen på låten vara innan mastering? OFta när jag producerar blir ljudnivåerna mycket låga och det känns som att jagbör höja dem mycket så att limiters m.m inte blir överansträngda under själva mastering proccesen.

En limiter kan inte bli överansträngd för att du matar in för låg volym in i den, iaf om du pratar om plugins. Se bara till att det inte distar, dvs att volymmätaren inte går upp på rött så är det lugnt.

pme (oregistrerad)
Postat

1. Undvik limiter om någon annan ska mastra dina låtar

2. Se till att dina låtar inte slår över nollan på masterkanalen. Rött = Digital distortion.

3. Bry dig inte om volymen alls, det sköter den som mastrar.

(Skicka låtarna i samma format som de är inspelade/mixade, tex. 24/44.)

mvh Jon

Man ska nog kolla var master ingenjören tycker. Min personliga åsikt är att man bör sända över materialet i flyttals format och inte ha någon kompressor eller limiter på mastern om den inte finns där för som en ljud effekt.
Postat (redigerat)

Man ska nog kolla var master ingenjören tycker. Min personliga åsikt är att man bör sända över materialet i flyttals format och inte ha någon kompressor eller limiter på mastern om den inte finns där för som en ljud effekt.

Var det inte precis det jag skrev? 🙂

Eller du menar "bry dig inte om volymen" - Med det menar jag bara att den som mixar inte behöver bry sig om volym alls, utan det sköter den som mastrar. Ligg under nollan bara så löser sig resten.

/Jon

Redigerat av Yllet
pme (oregistrerad)
Postat

Var det inte precis det jag skrev? 🙂

Eller du menar "bry dig inte om volymen" - Med det menar jag bara att den som mixar inte behöver bry sig om volym alls, utan det sköter den som mastrar. Ligg under nollan bara så löser sig resten.

/Jon

Det finns ingen anledning att fundera på nollan heller om det är flyttal.
Postat (redigerat)

Det finns ingen anledning att fundera på nollan heller om det är flyttal.

Vet inte hur många som mixar i 32 bit floating point, men det kanske är fler än man tror? Personligen har jag dock aldrig fått en låt skickad till mig i det formatet, inte vad jag minns i alla fall 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
pme (oregistrerad)
Postat

Vet inte hur många som mixar i 32 bit floating point, men det kanske är fler än man tror? Personligen har jag dock aldrig fått en låt skickad till mig i det formatet, inte vad jag minns i alla fall 🙂

/Jon

Ungefär alla DAW's utom gamla protools version använder flyttalsmixers, men det betyder inte att exporten är flyttal. Det är ett wav format så du kanske inte ens märkt det?
Postat (redigerat)

Ungefär alla DAW's utom gamla protools version använder flyttalsmixers, men det betyder inte att exporten är flyttal. Det är ett wav format så du kanske inte ens märkt det?

Jo det är jag fullt medveten om, känner dock att vi halkar in på fel spår här. (Floating) point taken.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • 2 månader senare...
Postat

Jag har limiters med 50ms release på alla bussar och det krävs för att få en hög volym efter mastring då allt lägger sig på hög och bråkar med kompressorer och limiters. Trumbussen har 2-3dB limiting när kicken och clapen inträffar samtidigt tex. Med 50ms release får du en mjuk och nästintill osynlig kompression.

Försök att pusha nivåerna utan att ha sönder ljudet. Det kan vara sidechain, eq, parallel kompression, mjuk limiting, saturation mm. Det viktigaste är att välja ljud som inte krockar med andra ljud!

  • 1 månad senare...
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ligg under nollan bara så löser sig resten.

Skit i nollan. Så länge det inte distar är det enda som spelar roll i den digitala världen.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Medelnivå bör ligga på -6 db upp till -3 db utan att vara sönderkomprimerad!

Då finns det tillräckligt med head-room för masteringsteknikern att jobba med.

Under förutsättning att man mixar i den analoga världen ja.

Postat

Tänk inte på det, de som låter bäst för dig är det enda rätta! Och känner du dig fortfarande osäker så prata med han som ska mastra låtarna/skivan.

Jag brukar köra min mix som den är plus printa en extra vocal up.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.