Rallers Postat 18 oktober 2015 Postat 18 oktober 2015 HEJ! Ungefär hur stark ska volymen på låten vara innan mastering? OFta när jag producerar blir ljudnivåerna mycket låga och det känns som att jagbör höja dem mycket så att limiters m.m inte blir överansträngda under själva mastering proccesen.
JJRockford Postat 18 oktober 2015 Postat 18 oktober 2015 http://www.mixedbymarcmozart.com/2014/10/28/gain-staging-bank-account-mix/
Jon Rinneby Postat 19 oktober 2015 Postat 19 oktober 2015 (redigerat) 1. Undvik limiter om någon annan ska mastra dina låtar 2. Se till att dina låtar inte slår över nollan på masterkanalen. Rött = Digital distortion. 3. Bry dig inte om volymen alls, det sköter den som mastrar. (Skicka låtarna i samma format som de är inspelade/mixade, tex. 24/44.) mvh Jon Redigerat 19 oktober 2015 av Yllet
ostfisk Postat 19 oktober 2015 Postat 19 oktober 2015 HEJ! Ungefär hur stark ska volymen på låten vara innan mastering? OFta när jag producerar blir ljudnivåerna mycket låga och det känns som att jagbör höja dem mycket så att limiters m.m inte blir överansträngda under själva mastering proccesen. En limiter kan inte bli överansträngd för att du matar in för låg volym in i den, iaf om du pratar om plugins. Se bara till att det inte distar, dvs att volymmätaren inte går upp på rött så är det lugnt.
pme (oregistrerad) Postat 19 oktober 2015 Postat 19 oktober 2015 1. Undvik limiter om någon annan ska mastra dina låtar 2. Se till att dina låtar inte slår över nollan på masterkanalen. Rött = Digital distortion. 3. Bry dig inte om volymen alls, det sköter den som mastrar. (Skicka låtarna i samma format som de är inspelade/mixade, tex. 24/44.) mvh Jon Man ska nog kolla var master ingenjören tycker. Min personliga åsikt är att man bör sända över materialet i flyttals format och inte ha någon kompressor eller limiter på mastern om den inte finns där för som en ljud effekt.
Jon Rinneby Postat 19 oktober 2015 Postat 19 oktober 2015 (redigerat) Man ska nog kolla var master ingenjören tycker. Min personliga åsikt är att man bör sända över materialet i flyttals format och inte ha någon kompressor eller limiter på mastern om den inte finns där för som en ljud effekt. Var det inte precis det jag skrev? 🙂 Eller du menar "bry dig inte om volymen" - Med det menar jag bara att den som mixar inte behöver bry sig om volym alls, utan det sköter den som mastrar. Ligg under nollan bara så löser sig resten. /Jon Redigerat 19 oktober 2015 av Yllet
pme (oregistrerad) Postat 19 oktober 2015 Postat 19 oktober 2015 Var det inte precis det jag skrev? 🙂 Eller du menar "bry dig inte om volymen" - Med det menar jag bara att den som mixar inte behöver bry sig om volym alls, utan det sköter den som mastrar. Ligg under nollan bara så löser sig resten. /Jon Det finns ingen anledning att fundera på nollan heller om det är flyttal.
Jon Rinneby Postat 19 oktober 2015 Postat 19 oktober 2015 (redigerat) Det finns ingen anledning att fundera på nollan heller om det är flyttal. Vet inte hur många som mixar i 32 bit floating point, men det kanske är fler än man tror? Personligen har jag dock aldrig fått en låt skickad till mig i det formatet, inte vad jag minns i alla fall 🙂 /Jon Redigerat 19 oktober 2015 av Yllet
pme (oregistrerad) Postat 20 oktober 2015 Postat 20 oktober 2015 Vet inte hur många som mixar i 32 bit floating point, men det kanske är fler än man tror? Personligen har jag dock aldrig fått en låt skickad till mig i det formatet, inte vad jag minns i alla fall 🙂 /Jon Ungefär alla DAW's utom gamla protools version använder flyttalsmixers, men det betyder inte att exporten är flyttal. Det är ett wav format så du kanske inte ens märkt det?
Jon Rinneby Postat 20 oktober 2015 Postat 20 oktober 2015 (redigerat) Ungefär alla DAW's utom gamla protools version använder flyttalsmixers, men det betyder inte att exporten är flyttal. Det är ett wav format så du kanske inte ens märkt det? Jo det är jag fullt medveten om, känner dock att vi halkar in på fel spår här. (Floating) point taken. mvh Jon Redigerat 20 oktober 2015 av Yllet
XAXAU Postat 29 december 2015 Postat 29 december 2015 Jag har limiters med 50ms release på alla bussar och det krävs för att få en hög volym efter mastring då allt lägger sig på hög och bråkar med kompressorer och limiters. Trumbussen har 2-3dB limiting när kicken och clapen inträffar samtidigt tex. Med 50ms release får du en mjuk och nästintill osynlig kompression. Försök att pusha nivåerna utan att ha sönder ljudet. Det kan vara sidechain, eq, parallel kompression, mjuk limiting, saturation mm. Det viktigaste är att välja ljud som inte krockar med andra ljud!
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 februari 2016 Postat 16 februari 2016 Ligg under nollan bara så löser sig resten. Skit i nollan. Så länge det inte distar är det enda som spelar roll i den digitala världen.
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 februari 2016 Postat 16 februari 2016 Medelnivå bör ligga på -6 db upp till -3 db utan att vara sönderkomprimerad! Då finns det tillräckligt med head-room för masteringsteknikern att jobba med. Under förutsättning att man mixar i den analoga världen ja.
ChrisJones Postat 17 februari 2016 Postat 17 februari 2016 Tänk inte på det, de som låter bäst för dig är det enda rätta! Och känner du dig fortfarande osäker så prata med han som ska mastra låtarna/skivan. Jag brukar köra min mix som den är plus printa en extra vocal up.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.