TkeEriksson Postat 16 oktober 2015 Dela Postat 16 oktober 2015 (redigerat) Jag har en preamp (Audient Mico) och en kompressor (Samson S-Con 4) i samma rackstativ. Det brummar lite IBLAND, vilket försvinner om jag vidrör preampens chassi. Dessutom känns det som jag får små stötar av mikrofonerna om jag nuddar med läpparna (Har en kondensator Samson CO-1, och en dynamisk). Det brummar även om jag sätter fingret på kondensatormicken på ett visst ställe. Har också en TELE-kabel som går in i kanal 3 i kompressorn, för gitarr. Om telekabeln inte är inkopplad i gitarren och ligger på golvet brummer det. Om jag nuddar vid kabeln, kan jag få små stötar ibland, men det låter alltid väldigt mycket. Det smäller till också om jag kopplar in eller ur telekabeln i gitarren (halvakustisk). Blir det bättre om jag köper en balanserad TELE-kabel? (Tror min är obalanserad). I instruktionsboken till preampen står det nåt om att man ska jorda den själv (Finns en skruv på baksidan av den för jordning tydligen), då DC-Adaptern inte jordar eller nåt sånt, om jag förstod det rätt. Dock ingen instruktion om hur man isåfall jordar den. Är verkligen ingen elektriker, så jag har lite svårt att förstå det där med jordningen. Jag vet att jag har jordade eluttag, och hela studion är kopplad i samma vägguttag. Om det är jordfel pga preampen, hur skall jag jorda den själv isåfall? Vad jag läst mig till får man väl inte dra egen jord till t.ex ett element. Om jag inte kan jorda den själv för att det är olagligt, hur kan jag lösa det isåfall? Hittade någon som jordat sin Mico audient i ett element: https://www.gearslutz.com/board/music-computers/769308-eliminate-ground-hum-audient-mico.html Det är ju inga kraftiga stötar, det akn jag väl i värsta fall överleva, men jag är mest orolig över att utrustningen kan ta skada, och inte fungera optimalt. Man vill ju få bort brummandet också. Det är kopplat på följande vis: Mikrofoner ----> Preamp Preamp och gitarr ----> Kompressor Kompressor ---> Ljudkort Tacksam om någon kan vägleda mig 🙂 Redigerat 17 oktober 2015 av TkeEriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 17 oktober 2015 Dela Postat 17 oktober 2015 Jag har oxå en Audient Mico, har den oftast kopplad lika som du. Ingenting är jordat i min studio, får inga stötar heller o inget brum. Kan ev vara så att det ligger lite spänning på din jordkabel. Fel nånstans i kåken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 18 oktober 2015 Dela Postat 18 oktober 2015 (redigerat) Det kan bli jordfel när jordade och ojordade grejor sitter i samma rack: koppla ojordade maskiner i ett separat eluttag och testa att vända elkontakterna i väggen också, det låter knäppt att göra så men det funkar ibland:-) Man kan också lossa den från racket och sätta exempelvis gaffa-tejp mellan racket och preampen, och sätt plasthylsor på skruvarna i racket, då den ju har kontakt med de andra (jordade) prylarna. Och till sist skulle du kunna dra en jordkabel till ett element (inte optimalt, men...), jag gjorde så med en analogmixer som hade dålig jord och problemet reducerades. mvh/Peter Redigerat 18 oktober 2015 av Sleap Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TkeEriksson Postat 18 oktober 2015 Trådstartare Dela Postat 18 oktober 2015 Tack för tipsen! Jag har ställt preampen på lite överblivna ljudisoleringsplattor (så den inte ligger emot racket, samt separerat elkablar från ljudkablar, och problemen är borta! Tack ska ni ha //Tobbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 18 oktober 2015 Dela Postat 18 oktober 2015 Gött:-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.