Jump to content
Annons

Mixa så mono-inspelning blir stereo?

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Jag testade spela in min röst via kondensator mikrofon Tram TR50 via Audient iD14 USB Audio Interface, spelade in i Audition 2014.

När jag spelar upp den där så hör jag bara min röst i ena örat, så mono, hur kan man spela in eller mixa inspelningen så det blir stereo, så jag hör mig själv i båda öronen, dvs., i stereo?

Tack för svar på förhand! / Max.

Annons
Postat

Du har i så fall spelat in en mono-ljudkälla på ett stereospår.

Nu vet jag inte hur det funkar i Audition, men det borde gå att ställa in ett audiospår för stereo eller mono innan du spelar in - och sedan väljer du vilken ingång som ska spelas in på monospåret.

Postat

En mono-signal låter i båda högtalarna/lurarna om den är panorerad i mitten i t ex en mixer. Eller om du t ex har en gammal vinyl (LP) i mono så låter den i båda högtalarna (som tur är). Mono betyder alltså inte per automatik att ljudet endast kommer från ena luren/högtalaren

Postat

Det där problemet tror jag att de flesta har haft i starten. 🙂 Det beror som sagt på att du inte har valt vilken audio-ingång din sångkanal ska ta ljudet ifrån vid inspelning. Grundinställningen brukar vara stereo, och om man då kopplar in en vanlig mick (som ju är mono) blir det bara ljud i ena örat.

Du behöver ändra inställning för audio input på det aktuella spåret. Leta efter en symbol med två pilar på, det står troligen "Default Stereo Input" där nu. Välj en annan input som heter något med "Mono" eller "Left".

Eller läs här någonstans:

https://helpx.adobe.com/audition/using/multitrack-routing-eq-controls.html

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Om det är en viktig tagning du har gjort så måste det ju finnas möjlighet att justera så det ändå hamnar i mitten eller där du vill via någon form av panorerings funktion i ditt program.

I övrigt så har du redan fått tips över här.

Lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.