Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

finns det nån grundregel för hur man ska använda en kompressor? för alla snackar om att man ska använda kompressorn rätt osv osv..men hur använder man en kompressor rätt då??😉

Annons
Postat

Hur man använder den rätt? Lyssna och tyck själv. Det är det du tycker, eller möjligen vad kunden tycker, som räknas.

Sen att det finns en uppsjö av besserwissers som har dyra teorier om det korrekta sättet att använda en kompressor på är det bara att ignorera.

Ratta och ha kul, det lär man sig på.

Postat

Ett tips är att ha en ungefärlig bild av hur du vill att det ska låta innan du börjar ratta. Hur vill du att kompressorn ska jobba? Vad ska då uppnå med kompressorn?

Själv använder jag kompresor mest för att få fram tydligheten i ett sound.

Ratta inte bara för rattandets skull.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
finns det nån grundregel för hur man ska använda en kompressor? för alla snackar om att man ska använda kompressorn rätt osv osv..men hur använder man en kompressor rätt då??😱

Ett "rätt" sätt är att den ska jobba utan att den hörs.

Men det beror ju på vad du vill åstadkomma med den. Grundsyftet med den är att jämna ut skillnader i volym. Du får då jämnare volym, som upplevs mer energirik överlag.

Sen finns det de som använder den mer som en effekt, får musiken att pumpa, etc.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag sökte efter olika presets då jag började lalla runt med kompressorer.

(Attack Release Threshold Ratio Knee)

Full track (Fastest | Fastest or Auto | -5dB to -9dB | 2:1 to 3:1 | Soft)

Drums (5ms | 10ms or Auto | -15dB | 5:1 to 8:1 | Hard)

Synth Bass (4ms to 10ms | 10ms | -4dB to -8dB | 4:1 | Hard)

Real Bass (4ms to 10ms | 10ms | -2dB to -10dB | 8:1 | Hard)

Vocals (Fastest | Lowest or Auto | -3dB to -8dB | 4:1 to 12:1 | Soft)

Brass (Fastest | Fastest or Auto | -10dB to -14dB | 2:1 to 8:1 | Hard or soft)

Guitars (Fastest | Fastest or Auto | -10dB to -14dB | -8dB to -14dB | Hard or soft)

Kom ihåg att dessa enbart är rekommendationer från EN person. Du kan alltid testa att utgå från dessa och sedan anpassa dom efter dina behov. Alla kompressorer har inte heller inställningar för Knee.

Redigerat av Frescomannen
Postat

(Attack Release Threshold Ratio Knee)

Full track (Fastest | Fastest or Auto | -5dB to -9dB | 2:1 to 3:1 | Soft)

Drums (5ms | 10ms or Auto | -15dB | 5:1 to 8:1 | Hard)

Synth Bass (4ms to 10ms | 10ms | -4dB to -8dB | 4:1 | Hard)

Real Bass (4ms to 10ms | 10ms | -2dB to -10dB | 8:1 | Hard)

Vocals (Fastest | Lowest or Auto | -3dB to -8dB | 4:1 to 12:1 | Soft)

Brass (Fastest | Fastest or Auto | -10dB to -14dB | 2:1 to 8:1 | Hard or soft)

Guitars (Fastest | Fastest or Auto | -10dB to -14dB | -8dB to -14dB | Hard or soft)

Angående ovanstående... Jag håller väl till viss del med om attack och releasetiderna, men jag måste invända mot kompressionsgraderna. Var VERKLIGEN försiktig när du använder kompressionsgrader mer än 4:1. Det är inte sällan som märkningen inte heller stämmer riktigt på rattarna. Jag tycker t ex att sången börjar låta platt och intetsägande om man trycker det genom kompression på mer än 3:1 och att tröskeln står så att man får mer än -6dB reduktion i genomsnitt, men smaken är naturligtvis olika och ibland vill man kanske ha fram en viss effekt.

Du som frågade kanske inte blev klok på alla ovanstående siffror. Ställ då attacktiden på ca 1-4ms, releasetiden på 300ms, Ratio på 2:1 och låt ljudet gå genom kompressorn. Sänk nu tröskelvärdet tills du ser på VU-lysdioderna att kompressorn jobbar med ca -6dB i topparna. Fortsätt minska på tröskelvärdet något om du vill ha mer kompression. Om du har korta transienta ljud såsom trummor, så ska attacken vara längre i annat fall kortare. En för kort releasetid kan ge fula pumpeffekter. Använder du kompressor i livesammanhang, så var medveten om att du får lättare rundgång. P g a kompressorn tvingas du ofta skruva upp volymen något, speciellt om tröskelvärdet är satt för lågt så att kompressorn jobbar mycket hela tiden.

Postat (redigerat)
Jag sökte efter olika presets då jag började lalla runt med kompressorer.

Jag tycker det är svårt att rekommendera exakta inställningar. Dels eftersom en kompressor reagerar olika på olika material. En bas som spelas med plektrum funkar med ett helt annat attack-värde än en bas spelad med fingrarna. En bas som pumpar åttondelar får en helt annan release-tid än en bas som slår an en grundton varje takt.

Dels så jobbar olika kompressorer på olika sätt. Jag kan verkligen uppskatta en Urei 1176'a med hög ratio på sång. Medan en dbx-kompressor kan låta kvävd redan vid 4:1.

Om jag jobbar med hög ratio använder jag högre attack-värden än om jag jobbar med låg ratio (generellt).

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Postat

Det enda jag avskyr kompression på är i princip virvel, för det blir i 95% av fallen ett kakburks liknande ljud på virveln (ungefär som att trumma på en tom GB glasskartong.)

Sen verkar det som det har blivit modernt att komprimera sönder låtarna i slutmixen eller i mastringen. Ett bra skräck exempel på detta är låten

still waiting med sum 49....man undrar i nämnda fall om ljudteknikern även

hade komprimerat hjärnan.

I övrigt, smaksak.. men men tänk på att för mycket kompressor

har en tendens att döda dynamiken i musiken.

Postat
Det enda jag avskyr kompression på är i princip virvel, för det blir i 95% av fallen ett kakburks liknande ljud på virveln (ungefär som att trumma på en tom GB glasskartong.)

Jag håller med, i viss mån. Just virvel ställer stora krav på kompressorn och den kurva nivådämpningen (gain attenuation) följer. Dvs attack och release. Samma sak med tamburin, tycker jag.

Men det finns ändå en del kompressorer som funkar. Just 1176'an funkar ofta bra till virvel, framförallt releasen. Överhuvudtaget är det en riktigt bra kompressor till perkussiva ljud (med skarpa transienter).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.