Andwuu Postat 11 oktober 2015 Postat 11 oktober 2015 (redigerat) Har en hemmastudio jag försöker akustikbehandla men då rummet har en rätt konstig utformning är jag osäker på hur det görs på bäst sätt. Rummet befinner sig på övervåningen och har snedtak på två sidor (börjar ~120 cm från golvet och har ca 45 graders vinkel upp mot taket i mitten av rummet) och den enda platta väggen från golv till tak är för liten för att ha skrivbordet med monitorerna på och det går då heller inte att få samma avstånd mellan vägg och monitor på bägge sidor. Jag har av denna anledningen satt skrivbordet under en sida med snedtak och har då den platta väggen till vänster samt två fönster till höger och ytterligare ett snedtak bakom. Det finns också en matta mitt i rummet som täcker en stor del av golvet. Problemet jag upplever är att främst basfrekvenser känns obalanserade och kör jag en sweep med basfrekvenser blir det ganska drastiska skillnader i volym beroende på frekvens. Frekvenser runt 62 Hz och 179 Hz känns som de släcks ut, de är betydligt lägre i volym från lyssningsposition jämfört med andra frekvenser, men håller jag huvudet nära en av monitorerna är volymen jämn runt dessa frekvensområden. Monitorerna står på luftiga skumbitar vilka dämpar basmuller ner i bänkskivan ganska ordentligt. Det hörnet på monitorerna som är närmast bakre väggen är 30 cm från väggen och det är minst 30 cm utrymme ovanför dem. Till höger och vänster om monitorerna är det ca 120 cm till sidoväggarna. Det enda avvikande här är att jag till vänster har en slags hurts som var i perfekt rackformat som jag monterat mitt ljudinterface i, höjden på denna är dock så den går upp till ungefär hälften av monitorns höjd till vänster och det blir således en mindre vägg där. Det jag funderat på är om snedtaket ovanför monitorerna påverkar ljudet till det sämre och om det isåfall kanske skulle vara fördelaktigt att montera någon form av basfälla i vinkeln mellan den bakre väggen och där snedtaket börjar precis bakom monitorerna och eventuellt någon akustikpanel någonstans i snedtaket ovanför? I hörnen till vänster och höger om monitorerna (dvs väggarna bredvid) är det lite problematiskt att montera basfällor då väggen bakom skrivbordet består av tre luckor som går att lyfta bort, skulle jag montera basfällor i hörnen skulle dessa inte gå att lyfta bort eftersom jag skulle behöva fästa i dem också. På den vänstra platta väggen kan jag sätta upp en panel där första reflektionen från monitorn sker och på högra sidan där fönstren är finns det både rullgardiner samt vanliga gardiner som dämpar väldigt mycket reflektioner. Vid bakre väggen står en säng som även den dämpar bort en del, men det är också snedtak på bakre väggen som kanske skapar ytterligare reflektioner? Detta rum är absolut inte ett optimalt rum, men hur kan jag göra för att få ut så mycket som möjligt av det? Redigerat 11 oktober 2015 av Andwuu
k9 (oregistrerad) Postat 11 oktober 2015 Postat 11 oktober 2015 Väggen mittemot högtalarna bör du akustikbehandla. Alla hörnen i rummet med. Låter som att du har vinklar som basen trivs i, så försök att ändra vinklarna i hörnen på något sätt. Har du råd och lust så skaffa basfällor som du kan stapla och flytta runt lite på. Oftast så är det mycket mera effektivt att döda basen på den vägg och i de hörn som den studsar mot först. Tappar den energi där så blir det ju mindre tryck när den ska studsa mot nästa vägg.
Andwuu Postat 11 oktober 2015 Trådstartare Postat 11 oktober 2015 Väggen mittemot högtalarna bör du akustikbehandla. Alla hörnen i rummet med. Låter som att du har vinklar som basen trivs i, så försök att ändra vinklarna i hörnen på något sätt. Har du råd och lust så skaffa basfällor som du kan stapla och flytta runt lite på. Oftast så är det mycket mera effektivt att döda basen på den vägg och i de hörn som den studsar mot först. Tappar den energi där så blir det ju mindre tryck när den ska studsa mot nästa vägg. Är det isåfall hörnen närmast högtalarna som är i mest behov av basfällor? Väggen mittemot högtalarna finns det ingen plats att sätta något på då det som sagt dels står en säng där och även en byrå och en fåtölj, så själva väggytan är förbrukad, däremot är snedtaket en helt obehandlat yta som är ungefär halva rummets höjd, kanske sätta något där? Vad tror du angående snedtaket ovanför högtalarna, skulle det göra någon skillnad att sätta något i vinkeln där vägg och tak möts eller något ovanför själva högtalarna?
k9 (oregistrerad) Postat 11 oktober 2015 Postat 11 oktober 2015 (redigerat) Låter ju som att du har mycket mera takyta än väggyta då, eller? Är det ett väldigt spetsigt nock-hörn i mitten på taket så kan det vara där som boven gömt sig. Att bryta vinklar är ofta ett bra sätt att "stämma" rummet på. Vare sig det är väggarna eller där väggarna möter tak eller golv så kan det vara bra att testa med basfällor där. Med snedtak så kan det vara så att basen studsat mot taket och "samlas" vid golvet på ett jobbigt sätt. De hörn som är i 90 graders vinkel eller vassare hörn är ofta mest problematiska. Och ett vanligt rum har ju 12 hörn och inte fyra. Om man räknar alla de ställer som väggarna möter golvet och taket istället för att bara räkna de hörnen där väggarna möts. Testa att fixa alla de hörnen du kan på något sätt. Kan du t ex ställa madrassen i sängen mot väggen när du sitter och jobbar så kanske det kan bidra till en lite roligare ljudbild. Har du högtalare som har en basreflex som ska studsa mot väggen bakom högtalarna? Annars är det ju tyvärr väggen mittemot högtalarna som ljudet studsar emot först. Fast det kan ju vara så att det är avsaknad av andra frekvenser som får basen att bli så dominant med. Så kan du sätta upp akustikplattor i snedtaket så gör det. Redigerat 11 oktober 2015 av k9
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.