Jump to content
Annons

Rekommended absorbent mot ventilation som sitter längs golvväggen?

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)
Postat

Tjena! Jag har en ministudio i min lägenhet och bakom min hemmasnickrade green screen så finns ventilationshål som hörs rätt bra, särskilt när jag vaknar på morgonen och bara lyssnar på min omgivning. Här är bilden över hur det ser ut så ni ser vad jag menar (elementen är avstängda så inga ljudproblem med dem):

12080137_10153724257698023_3595162388248377648_o.jpg

Så, jag sitter nu på: http://www.thomann.de/se/standard_absorbent.html och funderar över vilka slags absorbenter som kan vara lämpliga att stoppa in där så blåsen blir tystare helt enkelt. Jag har prövat med kuddar och det funkar till en viss de, men möjligen finns det mer effektivare ljuddämpningsmaterial som också ser lite mer lämpligare att ha liggande längs golvet? Tack för svar på förhand! Trevlig helg. / Max.

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Bygg en lufttrumma med väggar som stoppar ljudet inuti. Tänk dig ett rektangulärt rör med väggar som inte går hela vägen från höger till vänster, utan lämnar en öppning så att luften kan passera. Sätt väggarna så att de går varannan från höger och varannan från vänster. Tanken är att luften ska kunna passera men att ljudet ska fastna mot väggarna i trumman.

maxkarlstedt (oregistrerad)
Postat

Bygg en lufttrumma med väggar som stoppar ljudet inuti. Tänk dig ett rektangulärt rör med väggar som inte går hela vägen från höger till vänster, utan lämnar en öppning så att luften kan passera. Sätt väggarna så att de går varannan från höger och varannan från vänster. Tanken är att luften ska kunna passera men att ljudet ska fastna mot väggarna i trumman.

Tack så mycket för svaret. Vad rekommenderar du för slags absorbenter som skall absorbera typiskt ljud från ventilation? Det låter i mina öron som något "basigt" så absorbenter som vanligen används för bas? (jag har aldrig investerat i absorbenter, så har ingen aning).

k9 (oregistrerad)
Postat

Hmm konstigt att det låter så mycket om dem, till att börja med. När du spelar in så lyssna om de faktiskt hörs på dina inspelningar när du spelar och/eller sjunger. Du borde kunna överrösta dem ganska lätt, tycker jag. Fast det är ju irriterande att veta att det ligger ett störande ljud i bakgrunder iofs.

Du borde kunna klara dig med en vanlig enkel ljudisolering som man ofta använder i bilar och datorer. Tanken med ljudfällan är att väggarna på insidan ska fånga basen i lådan och få den att stanna i lådan. Lådan måste vara så lång att ljudet mattas ut av att studsa mot ett flertal väggar, helt enkelt.

När det kommer till ventilation så kan det vara riskabelt att täppa till flödesvägarna med. Ibland kan det skapa dålig luft hos grannarna till och med. Så man måste hitta ett sätt att bli av med ljudet men ändå låta luften kunna passera smidigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.