nilshollmer Postat 9 oktober 2015 Postat 9 oktober 2015 Hej, ännu en tråd gällande NCB, men något som jag inte tycks hitta svar på via forumets sökfunktion. Har också letat på deras hemsida utan framgång. Säg att man använder en distributionstjänst såsom Distrokid (https://distrokid.com/plan/) som erbjuder ISRC-koder, krävs det då att man ansöker om det hos NCB? Mvh Nils
everlastingrecords Postat 9 oktober 2015 Postat 9 oktober 2015 Tror inte att jag förstår frågan riktigt. Du anmäler släpp till NCB men isrc är ju något som ifpi sköter.
Claes Holmerup Postat 10 oktober 2015 Postat 10 oktober 2015 Om aggregatorn erbjuder ISRC-koder, så är det inget du behöver tänka på. Det är bara ett sätt att identifiera vilken låt det är, så att rätt upphovsmän får ersättning - och om aggregatorn delar ut koder, så har de koll på det hela. ...och som sagt så är det ifpi som har hand om ISRC-koder annars. NCB blandar du bara in när det handlar om släpp på fysiskt media. Du kan skaffa en egen bolagskod från ifpi, om du har en inregistrerad firma. Det har varit lite olika med kostnaden. När jag fick min bolagskod, så var det gratis, men för några år sedan var det en engångskostnad på 500:- för att få bolagskoden. Vet inte om det har ändrats, men det är bara att fråga ifpi om du vill ha en egen kod.
everlastingrecords Postat 10 oktober 2015 Postat 10 oktober 2015 Tror jag betalade 900 kr för min bolagskod. För tio år sedan. Tror NCB har ett finger med i spelet även vid digitala släpp.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.