DavidLH Postat 7 oktober 2015 Postat 7 oktober 2015 Hej! Jag funderar på att skaffa ProTools i syfte att spela in/mixa filmljud. Har en bakgrund i musikproduktion och Logic men är väldigt grön på den här mjukvaran. Avids hemsida gör mig heller inte klokare. Är det så att man måste skaffa HD- eller HDX-versionen för att kunna mixa i surround (5.1.)? Vad behöver man i sådant skaffa sig och varför? Vad kostar det ungefär? Tack på förhand! Mvh David
Anders F Postat 8 oktober 2015 Postat 8 oktober 2015 Hej För att mixa i 7.1 så behöver du ha pro tools HD mjukvara. Den finns i lite olika varianter. HDX bygger på att du har DSP-kort i datorn och är AVIDS flaggskepp om man säger så. HD-native är samma mjukvara men du använder datorns kraft istället för ett dedikerat DSP-kort. Dock behöver du en ledig PCIe-plats eller thunderbolt-port för HD-Native också. Jämför de olika pro tools: http://www.avid.com/US/products/pro-tools-software-comparison-table Jämför Pro Tools HDX mot HD-native: http://www.avid.com/US/products/family/Pro-Tools-HD Prismässigt kan man säga att HD-native ligger på ca 50 000 - 67 000 ink moms och ett HDX ligger från ca 95 000 - 115000kr ink moms. Priserna tagna från Deluxe music:s hemsida. MVH Anders
DavidLH Postat 8 oktober 2015 Trådstartare Postat 8 oktober 2015 Ok, tack jag förstår. Men går det att mixa i 5.1 i standard mjukvaran eller behöver man HD-versionen för det också? Mvh David
Anders F Postat 8 oktober 2015 Postat 8 oktober 2015 Nej tyvärr finns inte den funktionen i vanliga pro tools. Inte i v.11 iaf som jag kan kontrollera. Mvh Anders
DavidLH Postat 8 oktober 2015 Trådstartare Postat 8 oktober 2015 Ok, det var ju trist! En HD-version lär jag ju knappast ha råd med i så fall. Tusen tack för svaren! Mvh David
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.