Jump to content
Annons

Blomberg Entertainment - the STUDIO-bygge


RoBERT

Recommended Posts

HAHA!!!

Ja det blev lite bråttom med inspelningar innan brorsan åkte tillbaka till Staterna, så det blev lite paus i byggandet hehe...

Tack så OTROLIGT mycket för hjälpen ännu en gång. GULD!!! 😄

Få se hur det blir med kontrollrummet som sagt bara...

Har inte råd att fixa det nu med akustikgrejer , men det kommer ska du se! 😄

Några tips?

Å som sagt, tyvärr så är ju det rummet nästan helt kvadratiskt å så, men antar att man inte dör för det? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 184
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Ser riktigt, riktigt mysigt ut! Grattis

Och avundsjuk blir man ju förståss! 

Hahaha!! Tack Tack!

ja jag e avundsjuk på mig själv med hehe!!! 😄

Nån mer än jag som (numera) kör med en FirePod?

Tycker den funkar riktigt bra 😄

Hela familjen har jobbat med detta under sommaren så det känns verkligen

kul nu när det är klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Nån mer än jag som (numera) kör med en FirePod?

Tycker den funkar riktigt bra 😛

[...]

Jag kör Firebox och är jättenöjd.

Hur kommer ni göra med kabeldragningen? Alltså typ miksladdar när ljudkortet står inne i kontrollrummet... 😉 Kan inte tänka ut en enkel lösning själv. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med en ordentlig studio - grattis! 😮

MEN - nu kommer gnällspiken Claes och förstör hela bygget... 😉😉

Du skickar ner vibrationer i bordet som monitorerna står på. Bot och bättring med absorbenter som får ta upp dessa vibrationer, som annars riskerar att ge dig en obalanserad bas. Dessutom ser det ut som om monitorerna står för nära väggen bakom dem... Fixas genom att flytta bak bordet så att det blir minst en halvmeter (ännu hellre en meter) mellan väggen och monitorerna. Det får gärna placeras någon absorbent bakom monitorerna för att reducera den rundstrålande basen, speciellt om de placeras närmare än omkring en meter. En alternativ lösning är att placera en lämplig absorbent på väggen bakom monitorerna och se till att de har ordentlig kontakt med absorbenten, så att vibrationerna släcks ut på så sätt. Absorbenter bör du också sätta upp först och främst på alla ställen där du skulle se monitorerna i en spegel när du sitter i lyssningspositionen. Väggen bakom dig ska däremot inte dämpas, utan vara difusserande...

Eftersom bygget ser så bra ut i övrigt, så tycker jag att det är lönt att anmärka på detta. Har man lagt så mycket jobb på projektet, så är det ju lika bra att fixa till de sista detaljerna också. 😄

Problemet med parallella väggar, kan du lösa genom att se till att inget ljud kan studsa fram och tillbaka och på så sätt bilda stående vågor. Bryt alltså av ljudet med diverse saker - kanske en bokylla här och där - och andra prylar som står i vägen för ljudet...

Det har förresten kommit förhållandevis billigt, svensktillverkat akustikskum. Är på gång att slänga upp info på firmasiten (blir antagligen nu till helgen...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, en kul sak med parallella väggar och stående vågor-

när jag började regla upp för mitt inspelningsrum så hade jag ingen aning om ovanstående - jag är ju förfan konstnär 😄 (ja jag har läst på en massa sedan dess)

Jag fick reda på det när det var för sent att ändra något utan större ingrepp.....

En kompis som har mer reda i skallen kollade på vinklarna i rummet och sade glatt att de var perfekta- jag hade byggt så snett man skulle- det finns inte en enda rät vinkel på hela bygget...

Tacka gud för att jag är slarvig 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer ni göra med kabeldragningen? Alltså typ miksladdar när ljudkortet står inne i kontrollrummet... 😆 Kan inte tänka ut en enkel lösning själv. 😆

Vi har "byggt" ett hål i väggen, där vi drgit alla kablar och håller i skrivande stund på att fylla igen det med div dämpande materiel. Sen blir det en typ av lucka på varje sida sen. Tanken är att det ska vara så tätt det bara går (såklart... 😆 ) men att man, när det kommer fler grejer, ska kunna dra ur allt ur hålet å anpassa det man fyllt igen med för fler kablar å så.. 😳

Var det en konstg förklaring? E lite trött nu på morgonkvisten hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med en ordentlig studio - grattis! 😮

MEN - nu kommer gnällspiken Claes och förstör hela bygget... 😆😱

Du skickar ner vibrationer i bordet som monitorerna står på. Bot och bättring med absorbenter som får ta upp dessa vibrationer, som annars riskerar att ge dig en obalanserad bas. Dessutom ser det ut som om monitorerna står för nära väggen bakom dem... Fixas genom att flytta bak bordet så att det blir minst en halvmeter (ännu hellre en meter) mellan väggen och monitorerna. Det får gärna placeras någon absorbent bakom monitorerna för att reducera den rundstrålande basen, speciellt om de placeras närmare än omkring en meter. En alternativ lösning är att placera en lämplig absorbent på väggen bakom monitorerna och se till att de har ordentlig kontakt med absorbenten, så att vibrationerna släcks ut på så sätt. Absorbenter bör du också sätta upp först och främst på alla ställen där du skulle se monitorerna i en spegel när du sitter i lyssningspositionen. Väggen bakom dig ska däremot inte dämpas, utan vara difusserande...

Eftersom bygget ser så bra ut i övrigt, så tycker jag att det är lönt att anmärka på detta. Har man lagt så mycket jobb på projektet, så är det ju lika bra att fixa till de sista detaljerna också. 😆

Problemet med parallella väggar, kan du lösa genom att se till att inget ljud kan studsa fram och tillbaka och på så sätt bilda stående vågor. Bryt alltså av ljudet med diverse saker - kanske en bokylla här och där - och andra prylar som står i vägen för ljudet...

Det har förresten kommit förhållandevis billigt, svensktillverkat akustikskum. Är på gång att slänga upp info på firmasiten (blir antagligen nu till helgen...).

Tack Claes! 😲

Det var detta jag vill höra! 🙁 Lite hjälp med kontrollrummet liksom. 🙂

Letar efter stativ till högtalarna, men det verkar inte finnas. Har en polare som oxå håller på med ljudteknik som har ett par stativ som kan vara typ 30 cm höga typ. Hittar inte det någonstans! 😑 De har absorberande material både på ovansidan och undersidan av stativen. Får väl bygga ett par annars. 😆

Har redan flyttat om lite grejer i kontrollrummet hehe... Tur att bordet är så djupt för då kan man ju kanske få ut högtalarna lite mer från väggen! 🙂

Tack för kommentarerna! Med de breda brädorna runt glasen kan man nästan kalla studion för "Lilla Studion på Prärien" haha! Hooowdiee! 😳

Snygg detalj, tycker jag. Pappas idé faktiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De där reglarna du har i taket- är de för syns skull eller var de där innan?

(schysst grej vicketsom,)

Du menar takstolarna?

Dom var där innan, men innertaket som var där innan satt ju under dom men vi slet bort det taket och gjorde nytt ända upp i nock å så målade vi takstolarna med nån snygg mörkbrun trälasyr. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
En till grej: Budgeten är till för själva bygget och inte till utrustning va? Annars säger jag bara en sak: Du kommer inte komma långt.

huh?

Det beror väl lite på vad man gör för musik ändå?

70.000:- räcker braa långt om man köper rätt prylar, och ett studiobygge svart hos nån snickare behöver ju inte bli alls för dyrt.

/perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

ujuj!, ja nu börjar det snart bli dags att se va den här studion går för hehe...

sitter mest och avslutar projekt från i våras så att man inte har det hängandes över huvudet...

inga här på forumet som har lust å träffas här IRL å spela in lite go musik? 😕

släng in ett pm till mig så kan vi ju diskutera det hele... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

ujuj!, ja nu börjar det snart bli dags att se va den här studion går för hehe...

sitter mest och avslutar projekt från i våras så att man inte har det hängandes över huvudet...

inga här på forumet som har lust å träffas här IRL å spela in lite go musik? 🥰

släng in ett pm till mig så kan vi ju diskutera det hele... 🙂

Men du bor ju i Djungeln om jag inte missminner mig... Tänkte nästan smita förbi när jag drog ner till Götet i somras men det va obehöriga i bilen tyvärr..Och du har ju lovat mig en syn när jag är i närheten...

Link to comment
Dela på andra sajter

ujuj!, ja nu börjar det snart bli dags att se va den här studion går för hehe...

sitter mest och avslutar projekt från i våras så att man inte har det hängandes över huvudet...

inga här på forumet som har lust å träffas här IRL å spela in lite go musik?  🙂

släng in ett pm till mig så kan vi ju diskutera det hele... 😳

Men du bor ju i Djungeln om jag inte missminner mig... Tänkte nästan smita förbi när jag drog ner till Götet i somras men det va obehöriga i bilen tyvärr..Och du har ju lovat mig en syn när jag är i närheten...

hehehe... jojomensan!

Du är självklart alldeles välkommen 😳 Fast götet ligger ju på västkusten, å jag bor ju på östkusten hehe...

Men det hade varit riktigt kul! Håller på att pilla lite med kontrollrummet nu...

Pengarna räckte ju inte till att fixa allt därinne, men det kommer lite i taget typ. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
tapeworm (oregistrerad)

Jag blir väldigt sugen. Grattis till studion. Är väldigt avundsjuk 😄

Hade det inte varit för att det låg så långt bort hade jag kommit!

Någon gång i framtiden kanske.

Lycka till med allt där!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Ser riktigt, riktigt mysigt ut! Grattis

Och avundsjuk blir man ju förståss! 

Hahaha!! Tack Tack!

ja jag e avundsjuk på mig själv med hehe!!! 😄

Nån mer än jag som (numera) kör med en FirePod?

Tycker den funkar riktigt bra 😆

Hela familjen har jobbat med detta under sommaren så det känns verkligen

kul nu när det är klart!

Har en firepod för mobil inspelning, funkar stabilt som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag går också i studiobyggar-tankar. Jag och tanten har precis köpt ett hus på landet, vi flyttar in i juni. Tänkte ta hela källare och bygga en studio.

Ditt as! Man blir så avundsjuk...jag har min "studio" i en 35 kvm lägenhet :/

Jag har min studio i en vinkällare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går också i studiobyggar-tankar. Jag och tanten har precis köpt ett hus på landet, vi flyttar in i juni. Tänkte ta hela källare och bygga en studio.

Ditt as! Man blir så avundsjuk...jag har min "studio" i en 35 kvm lägenhet :/

Jag har min studio i en vinkällare

jag dricker inte vin 😱

...hur blir låtarna där? lite sparkling med schysst lyster å fruktig eftertanke? 😆😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...