Jump to content
Annons

Blomberg Entertainment - the STUDIO-bygge


RoBERT

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Det lär finnas något unik vit tejp man klistrar runt fönsterbågen. Dyrt, över tusingen rullen, men i alla fall...

Det viktigaste är att externa ljud inte läcker in i bygget, som föregående talare sa.

Sedan beror ju hela skiten på vilket egenljud du vill ha i studion. Jag vet dem som spelar in i riktiga asdyra ljuddämpade studios, i vardagsrummet, i förråd ute på en gård o.s.v. Det låter väl bra alltsammans, om det låter som det låter. Frågan är ju hur du VILL att det skall låta. Skall du utnyttja rummets naturliga akustik? Svarar du ja blir det billigare.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 184
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Du nämde att det va dyrt med byggmaterial. När vi byggde för några år sen så hittade vi faktiskt en hel del begagnat. Jättefina brand/ljud klassade dörrar för 600:-, kostar nya typ 5-6000:-. Fönster byggde vi själva av dubbla skivor härdat typ 3 mm glas, blev sådär. Senare fick jag fet-tjocka glasskivor från min polare som skrotade sitt jätteakvarium, kommer nog till användning i framtiden.

I Hammarbyhamnen finns en del företag som säljer beg. byggmaterial. (Om det nu var Stockholm du bodde i).

Ett annat tips, snåla inte med Gips-skivor, minst 3dubbla lager. Och spruta in isolerings-guck överallt där det kan tänkas (och inte tänkas) läcka. Finns speciell högdensitets, dämpande isolering-silikon på byggvaruhusen, Rätt dyrt dock, naturligtvis.

Lycka Till

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en del föregående talare har sagt, lägg hellre ut pengar på bra micar osv. Visst är det viktigt med en bra rumsklang (eller rättaresagt avsaknaden av den) men som det låter på dig så är det nog utrustning du bör köpa.

Om jag får rekomendera ett mixerbord som i alla fall är värt att kika på så är det Behringers digitalmixer (DDX 3216). kostar 7 975kr på musikbörsen (Sorry för reklamen) Och om du ska ha med adatinterfacet kostar det runt 2000kr till. Då får du 2adat in och 2 adat out.

Om du ska ha ett dugligt ljudkort till det så kolla på ett Steinberg VSL 2020 kort (har 2st adat in och 2st adat out). Om du nu behöver så många in kanaler.

Ne nu måste jag nog sova. Ska ju ha inspelning i morgon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är naturligtvis en avvägning, men att mer eller mindre strunta i ljudisolering och akustikbearbetning tycker jag nog inte är vidare klokt. Till exempel är lyssningsrummets akustik en lika stor del av lyssningen som själva högtalarna.

Och att ha det någorlunda ljudisolerat mellan inspelnings- och kontrollrum är helt ljuvligt. Man går in i inspelningsrummet, placerar ut mikar, ber musikerna spela, går in i kontrollrummet och lyssnar. Man hör några saker man vill åtgärda, går tillbaka till inspelningsrummet, flyttar runt och byter ut mikar, lyssnar igen. Jag vill hävda att tio använda minuter i detta skede sparar en timme vid mix. Men det förutsätter förstås att man hör vad man håller på med - vilket alltså förutsätter en viss ljudisolering och en viss akustikbearbetning i lyssningsrummet.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! =) Äntligen lite faktiska tips istället för massa snack om vem som har rätt å fel... 😛

Jag har inget emot akustik liksom. men man vill ju inte att det ska låååta garage om inspelningarna. Mina största funderingar är dessa:

1. När man spelar in trummor eller när lillbrorsans band repar (ac/dc metallica å allehanda metalprylar) så är det ju inte så bra om grannarna hör alltför mycket av det. lite eller en del kan man ju tåla, men nu känns det som om det läcker som ett såll... (en del fuskbyggen på mitten av sjuttiotalet när detta hus å garage byggdes...) Akustikdämpning? Självklart, men helt dött är inte riktigt min smak... Tycker det blir svårt att göra musiken "levande" då.

2. Mest petnoga med akustikdämpning så det blir dött i rummet känns som att man borde va i kontrollrummet där allt efterarbete kommer göras. Å där kommer ju inte ljudnivån vara så skrämmande hög heller så att det hörs lite ljud utåt är väl inget jätteproblem där direkt. Mest värmeisolering och akustikdämpning känns aktuellt där.

3. Väggen och fönstret mellan studio och kontrollrum känns som att det är det viktigaste vad gäller ljud som smiter igenom. Så tyst som möjligt är väl målet antar jag.

Nåt mer jag borde tänka på? Vad gäller själva bygget alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. När man spelar in trummor eller när lillbrorsans band repar (ac/dc metallica å allehanda metalprylar) så är det ju inte så bra om grannarna hör alltför mycket av det. lite eller en del kan man ju tåla, men nu känns det som om det läcker som ett såll... (en del fuskbyggen på mitten av sjuttiotalet när detta hus å garage byggdes...) Akustikdämpning? Självklart, men helt dött är inte riktigt min smak... Tycker det blir svårt att göra musiken "levande" då.

Hmm trummor skrammlar mycket i basfrekvenser framförallt flanktransmissioner. Detta är svårt att få den utan att det kostar ordentligt med fläsk. Luft ljuden som läcker "ut" till grannar är relativt enkla att åtgärda. Och skall man lira rock'n'roll eller va man nu lirar så vil man nog ha det hyffsat stumt då rumsklangen har mionimal betydelse. Så länge det är högt å distat så e det bra:-)

2. Mest petnoga med akustikdämpning så det blir dött i rummet känns som att man borde va i kontrollrummet där allt efterarbete kommer göras. Å där kommer ju inte ljudnivån vara så skrämmande hög heller så att det hörs lite ljud utåt är väl inget jätteproblem där direkt. Mest värmeisolering och akustikdämpning känns aktuellt där.

Akustisk dämpning i kontrollrum är ciktigt och ur det hänseendet att du inte vill ha reflexer i 30 ms spannet osv. Sedan finns det massa annat man skall ta hänsyn till här. Utformar man sitt rum någorlunda listigt så får man hjälp på traven med akustiken. Dvs rummets dimensioner och utformning. Ytskikten är nästa pilsner

3. Väggen och fönstret mellan studio och kontrollrum känns som att det är det viktigaste vad gäller ljud som smiter igenom. Så tyst som möjligt är väl målet antar jag.

Detta är akilleshälen fönster och dörrar app app app... Kräver åtgärder utöver det vanliga. Gör fönster och dörrar så små som möjligt. Och så bastanta som möjligt. Gärna en dubbel dörr konstruktion med 2 st 35 dB dörrar och mellan dessa ett "dött" utrymme. Fönstret kostar enormt mycket om man sjkall ha det grymt bra. En kvadrat på säg runt 6000 spänn / ruta och man skall ha 3 eller 4. Då får du en grymt bra ruta. En hyffsad ruta får du för 10000 spänn säger vi en mindre bra för 6000 Den billigaste dämpar teoretiskt då 40 dB men teori och praktik är olika saker tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

oki. budget för själva grejen är såhär:

6 000 kr för en friggebod som vi måste bygga för att lägga all skit som kommer från garaget och förrådet.

25 000 kr för ombygget

39 000 kr för prylarna...

det blir tajjjjt... =(

om vi har tur så behöver vi inte skaffa datorn inom denna budgeten... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske det är lite fräckt att göra reklam för konkurrenten här...men i MM's nya nummer finns första delen (av tre) av artikelserien Att bygga en musikstudio. Författad av yours truly.

Hälsningar

/Henrik

Den som är ute i affären nu menar du?

är den stor/bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan akustikplattor (eller dylikt) kommer det att låta skit. Den som säger annorlunda har ingen koll på läget.

😲

Now then.

Ta dig en titt på vilken inspelning som helst som är gjord av Tommy Tägtgren i Abyss studion.....(Det är brorsan till Peter Tägtgren som du kan läsa om i nyaste numret av studio.)

Inspelningsrummet är väl ca 25 kvadrat med 3 meter till tak, och väggar + tak består av vitmålad betong utan någon som helst dämpning.

Utöver detta finns det en tunn heltäckningsmatta på golvet, och en glasruta in till kontrollrummet.

I denna studio har Tommy (och även hans bror Peter) spelat in ett stort antal skivor, och även om det finns folk som inte gillar "abyss soundet" så har jag aldrig hört någon gnälla på något är relaterat till dålig akustik....

Lyssna på något som dessa bröder rattat så skall vi se vem det är som inte har koll på läget.

kan ju bero på att dom använder triggar, därav det plastiga trumljudet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft för fullt att göra i studion på sista tiden för att hinna svara men nu kommer lite allmänna tips. observera att jag inte aspirerar på den rätta sanningen utan det är hur jag gjort (eller skulle göra) Du skall naturligtvis lyssna på många människor och sen försöka bilda dig en egen uppfattning.

När det gäller att få ner kostnader så måste man tänka lite Ikea-filosofi och utgå från vad man kan få tag på och göra nåt bra av det.

Var inte riktigt på det klara ifall byggnaden var i trä eller betong? och ifall det finns någon isolering där nu?

När det gäller isolering utåt för att inte störa grannar så är det ju bara studiolokalen du behöver satsa på inte kontrollrummet då du inte kommer upp i de ljudvolymerna där. Som andra har påpekat så vill man ju inte ha in störljud utifrån (typ grannens gräsklippare) men det skall till mycket oväsen innan det fastnar på band. Spelar man in en svag piccoloflöjt så kan det väl hända att man hör bakgrundsljud men mickar man ett trumset så kan man ha en gitarrigg i samma rum utan att den läcker in nämnvärt i trummikrofonerna. Med detta vill jag säga att man behöver inte överdriva farhågorna om att man skall få in en massa oönskat material ifall studion inte är 100% isolerad.

Det man vill ha i en bra lokal är en kombination av absorption och diffusion. Jämför med en kal lägenhet hur hemsk den låter innan man fått in soffor och bokhyllor. Om det är trummor, elgitarrer och dylikt man skall spela in skall man nog satsa på en rätt så dämpad miljö. Däremot trivs inte blåsare, körer och div. akustiska instrument så bra där då det inte får nått gensvar i lokalen. I min studio har jag olika avdelningar men då krävs att man har lite större yta. Ett tips däremot att bygga (eller skaffa) några dämpade skärmväggar som man kan sätta i mellan instrument. Kan göra undervärk. Med hjälp av t.ex. ett draperi eller mobila skärmväggar kan man ju också variera dämpningen i lokalen från mer reflektion till superdämpat.

FÖNSTER

När det gäller fönster så behöver det inte bli så dyrt. mitt fönster är 4st glasskivor 1500x1000 i olika tjocklekar (4-6 mm) som jag sen satt ihop i en ram. Kostade ca 1500:- för allt om jag minns rätt. Kolla med din lokale glasmästare. De har ofta överblivna glas från byggen och dylikt eller beggade butiksfösnter som de kan skära till. Jag kom också över billiga isolerglas vilket är två glas hoplimmade med ett transparant lim. Anledningen för att jag använder olika tjocklekar på glasen är att de då svänger vid olika frekvenser. Om de är lika tjocka kan ljudet gå rakt igenom.

Det finns många olika sorters ritningar på nätet men det som är viktigt är att det är mycket. luft i mellan rutorna. Min vägg i mellan rummen är ca 35cm så karmen är ca 40 cm djup. Bygg ihop den av MDF el. dylikt och sätt gärna något dämpmaterial på väggarna på insidan (så blir det både snyggt och funktionellt. Se till att det finns ca 1,5-2 cm luft runt karmen, fixera den på plats med hjälp av kilar och spruta fogskum runt hela. När skummet har härdat tar man bort kilarna och fyller upp de hålen med fogskum också. På så sätt får inte karmen någon fysisk kontakt med vaggen. När fogskummet expanderar kan det t.o.m bukta in karmen så därför bör man sätta stötter inuti. Om man däremot redan monterat glasen så har du inte samma problem.

Skär väck utstickande skum och avsluta med att lägga på akustikmassa eller silikon i fogen så att det blir helt tätt. Jag har monterat glasen 2och 2 med hjälp av E-band som en självhäftande gummilist. Köps billigast hos glasmästern också för de som finns i järnhandeln ligger på så små rullar. Har inte gett mer än 3:-/metern. La ett par gummibitar i botten på karmen som glasen vilar på. Det finns naturligtvis många bättre (och dyrare) lösningar men detta är ett exempel på lösning som fungerar och är billig.

GOLV & VÄGGAR

Om du skall satsa på ett sk. flytande golv är det ju inspelningsrummet som är mest angeläget. Är det ett betonggolv så behöver du ha en Platonmatta i botten så att det kan ventilera. För att inte golvet skall bli för kallt kan man sen ha frigolit ovanpå det innan man lägger golvspånplatta. Det fick ju även något förslag på någon skumgummimatta man kan som isolationsmaterial. Har inte testat detta men det funkar säkert bra.

Man bygger sen således ett rum inne i rummet som inte har fysisk kontakt med ytterväggen. Då du har en rektangulär lokal bör du försöka vinkla några inneväggar så att du inte får stående vågor.

Som ljudabsorbering har jag i väggarna använt valig isolering (95-120mm) som jag sen klätt över med ett kraftigare tyg. Har hittat bra tyg för ca 59:- löpmetern (150cm bredd). För att klä in det hela har jag satt laserade trälistor (16x70mm). I tak och på vissa väggar har jag stående glespanel (22x95mm) med spalt i mellan. Detta blir således en helmholtzabsorbent. Har inte räknat på vilka mått man skall ha utan provat mig fram och har allt från 4-40mm spalt. Fördelen med detta är att det ljudet är dämpat utan att det känns som en säck.

Som många andra har påpekat så är det svårt att dämpa i basen då våglängden är stor. Uppfattar det däremot inte som något stort problem då få instrument genererar någon energi där nere. I hörnen på lokalen kan man dock med fördel sätta några basfällor. Ritning på detta hittar du på nätet.

BELYSNING

Förbjudet är dimmers och lysrör då dessa stör. Det sista alstrar dessutom ett mycket osexigt ljus. Har själv använt mig av 12V wirebelysning som både ger ett snyggt ljus, är enkelt och montera, är billiga i inköp samt tar hälften av energin jämfört med vanliga glödlampor. Ett set med 5st 20W lampor och trafo brukar gå på ca 200-300:- . Har totalt 70st lampor som man kan tända i olika grupper för att på så sätt skapa stämning vilket inte är att förakta i en inspelningssituation!

KONTROLLRUM.

Även här bör du vinkla väggar och helst i en symetrisk form. Jag har båda sidoväggarna vinklade inåt så att frontväggen (där rutan sitter) är kortare än bakväggen. Jag har inte kollat på de senaste rönen när det gäller kontrollrumsdesign. Mitt rum är av gammal hederlig LEDE-princip (LEDE=live end, dead end). Med det Menas att väggen framför mixerbordet är dämpat medan väggen man har bakom sig är diffuserande dvs. hård men ”ojämn”. Man kan bygga diffussorer själv eller varför inte sätta in en bokhylla med lite blandad lektyr. Den fyller ungefär samma funktion. Ljudet skall alltså brytas upp och studsa åt alla håll.

För att jag inte skall tråka ut dig helt så slutar jag här men fråga gärna om det är något mer!

Att bygga studio är kul men jobbigt. Tänk igenom allt många gånger innan du gör nåt.

Med vänlig hälsning

Mattias

Ljudingenjör / Audiorent

EDIT stav fel men det finns säkert många fler.... ber om ursäkt för min taskiga tangentbordsteknik

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske det är lite fräckt att göra reklam för konkurrenten här...men i MM's nya nummer finns första delen (av tre) av artikelserien Att bygga en musikstudio. Författad av yours truly.

Hälsningar

/Henrik

Den som är ute i affären nu menar du?

är den stor/bra?

Varje del är på fyra sidor. Jag känner mig ganska nöjd med det jag åstadkommit, och artiklarna har skrivits i nära samarbete med akustikern Lennart Nilsson. Så jag känner mig ganska säker på att det inte står alltför tokiga saker i den.

Förlåt igen, Studio. Någon moderator får väl plocka bort mina inlägg om det känns för provocerande. :rolleyes:

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Först TACK Mattias!!! Snacka om att skriva utförliga tips!!! Att du tar dig tid att skriva ner allt detta är ju hur bussigt som helst! =)

Var inte riktigt på det klara ifall byggnaden var i trä eller betong? och ifall det finns någon isolering där nu?

Byggnaden är i trä och golvet är i betong.

Ett tips däremot att bygga (eller skaffa) några dämpade skärmväggar som man kan sätta i mellan instrument.

jo det är redan med i planderna hehe...

Anledningen för att jag använder olika tjocklekar på glasen är att de då svänger vid olika frekvenser. Om de är lika tjocka kan ljudet gå rakt igenom.

Bra å tänka på!!! =) Tack! Hur är det med vanliga treglasfönster? Om man använder flera stycken, kan det funka någorlunda?

Är det ett betonggolv så behöver du ha en Platonmatta i botten så att det kan ventilera. För att inte golvet skall bli för kallt kan man sen ha frigolit ovanpå det innan man lägger golvspånplatta.

Vad är en Platonmatta?

I tak och på vissa väggar har jag stående glespanel (22x95mm) med spalt i mellan.

Glespanel?

Spalt?

hehe, förlåt mina dumma frågor, men jag är så dålig på vad alla olika trävarianter heter... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas din byggnad är förberedd för isolering dvs den är försedd med papp eller dylikt i mellan ytterpanelen och reglarna? Kolla Annars med din lokale bygghandel vad å göra.

En vanlig 3-glas-kassett är nog oftast i 3mm glas. Jag skulle rekomendera tjockare glas typ 5,6 eller 7mm glas. Ibland har min glasmästare haft kompletta isolerglaskassetter som han sålt ut. Två st såna kassetter med mkt luft i mellan är det då som gäller.

Platonmatta är en plastmatta med små "pluttar" på. Det gör att det kommer en luftspalt i mellan betonggolvet och isolering så att det kan ventileras och inte bildas fukt som orsaker dålig lukt.

läs mer här

Om platonmatta

Glespanel kallar man den som är 1x4 tum. den används ofta till innertak för att sen skruva gipsskivor i. Jag har plockat ut såna av bättre kvalitet och använt detta. Du kan naturligvis använda bräder av andra mått.

Lycka till och fråga igen om det något

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju sketbra det här. Se upp med stående sonic-injures vid den bastanta garage-frekvensen runt 400 hertz.. kan bli rätt blodigt när fläsket i baskaggen trillar fram.

Glöm inte att använda loudness på grannarna sen...

😮

lycka till med bygget din filur

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
shit eller! 🙁 man skulle haft en massa pengar med sig ner hit till prag!

alla priser ar ju som i sverige fast den tjeckiska valutan ar ju typ en tredjedel i varde hehe. galler faktiskt de mesta prylar. hehe. kopa byggmaterial hade nog inte varit fel har typ. 🙁

Jag vet en kille som hyrde ett släp och åkte över till Lettland för att handla byggmaterial (jag tror att det var kakel i just detta fall). Han menade att allt som allt gav han 10% av vad han hade fått betala i Sverige. Galet.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
base128 (oregistrerad)
Min studio är långt ifrån top of the line, men jag ville göra det mesta rätt för en gångs skull.. jag har liksom följt upp de flesta tips från SAE, Ethan Whiner, John Sayers, Lenart Nilsson (akustik.nu), Magnus (Akustikmiljö.se), Mats (Svanå

difussoerer), Studio.se forum  😉 och en massa andra...

Ledsen att behöva säga det, men jag tror att någon har blåst dig på massor av pengar mannen.

jag har alla detaljer om hur jag bygdde upp min studio. Bilder, planering, budget, mfl... du kan gärna kolla hur det ser ut än så länge på:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=586&st=690

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har alla detaljer om hur jag bygdde upp min studio. Bilder, planering, budget, mfl... du kan gärna kolla hur det ser ut än så länge på:

Jag tar gärna en titt med, står inför ett bygge mycke likt ditt. har eletroniken men inte bygget gjort

Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)
jag har alla detaljer om hur jag bygdde upp min studio. Bilder, planering, budget, mfl... du kan gärna kolla hur det ser ut än så länge på:

Jag tar gärna en titt med, står inför ett bygge mycke likt ditt. har eletroniken men inte bygget gjort

kolla gärna..

http://www.musica.se/bygg/page_01.htm

/Mel

Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)
Guld, kommer nog fastna i galleriet ett par timmar=D

hur högt till tak har du där, innan o efter bygget

innan bygget var det 2.20 m

efter bygget ca 2.10 m

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste fråga lite till. För jag har nog nästan exakt samma förutsättningar förutom att mitt är ett källarrum utan garage dörr.

Hur tänkte du med fukt o sånt här i ditt ställe. Var huset nytt/gammalt.

hur mycket luft luft spalt mot betången har du?. Har du något trä i direkt kontakt med betång/cement? eller är det bara stålregel där

Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)
Måste fråga lite till. För jag har nog nästan exakt samma förutsättningar förutom att mitt är ett källarrum utan garage dörr.

Hur tänkte du med fukt o sånt här i ditt ställe. Var huset nytt/gammalt.

hur mycket luft luft spalt mot betången har du?. Har du något trä i direkt kontakt med betång/cement? eller är det bara stålregel där

De flesta källarrummen är ganska fuktiga så man ska ha en luftspalt på ca 10mm mellan betong och regeln, helst stålregel. Den finns ingen direkt kontakt mot betongväggarna. Jag skulle rekommendera att du tar ändå kontakt med en besiktningsman. Det kan bli jätte dyrt om du bygger på fel sätt. För mej räckte som sagt 10 mm spalt. Huset är dränerat alltså.

/Mel

Link to comment
Dela på andra sajter

HEHEHE!!!

Gjorde värsta fyndet idag! 😄

GRAAAAAAAATIS STOOOOOOOOOOOORA DUBBLA HÄÄÄÄÄRLIGA FÖNSTER till studion hehe. 🙂

Fatta va många trevliga tusenlappar jag kan lägga vid toaletten å torka med istället nu eftersom jag absoluuuuut INTE behöver dom pengarna till nåt annat hehe 😉😉🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...