Jump to content
Annons

Blomberg Entertainment - the STUDIO-bygge


RoBERT

Recommended Posts

Utan akustikplattor (eller dylikt) kommer det att låta skit. Den som säger annorlunda har ingen koll på läget.

Det är hemskt välkommen och kolla in hur "dåligt" det låtar utan akustikplattor. Jag utger mig inte för att vara nån expert men jag är utbildad ljudingenjör, har ett antal poäng Akustik och har haft Ingmar Olsson som lärare. Å andra sidan är ju alla ledande akustiker i sverige i luven på varandra och anklager de andra för att vara ute och cykla så det är kanske den stilen du har apat efter.

Jag bygger mitt resonomang på min egen erfarenhet av byggnationer och är det något jag är bra på så är det just att få till budgetlösningar. För 70000 hade jag lätt klarat att bygga en riktigt skysst studio med både byggmaterial och inspelningsutrustning inräknat.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 184
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Utan akustikplattor (eller dylikt) kommer det att låta skit. Den som säger annorlunda har ingen koll på läget.

😏

Now then.

Ta dig en titt på vilken inspelning som helst som är gjord av Tommy Tägtgren i Abyss studion.....(Det är brorsan till Peter Tägtgren som du kan läsa om i nyaste numret av studio.)

Inspelningsrummet är väl ca 25 kvadrat med 3 meter till tak, och väggar + tak består av vitmålad betong utan någon som helst dämpning.

Utöver detta finns det en tunn heltäckningsmatta på golvet, och en glasruta in till kontrollrummet.

I denna studio har Tommy (och även hans bror Peter) spelat in ett stort antal skivor, och även om det finns folk som inte gillar "abyss soundet" så har jag aldrig hört någon gnälla på något är relaterat till dålig akustik....

Lyssna på något som dessa bröder rattat så skall vi se vem det är som inte har koll på läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)
Efter att familjen snålat ett bra tag nu så har vi äntligen råd att smälla upp en liten lagom hemstudio! 70 000 kr är budgeten, maximum.

Å detta ska vara inkl ombyggnad av vårt kära garage och förråd.

Tyvärr måste säga att 70 000 kr inte räcker. Jag har pröjsat 120 000 SEK än så länge och studion är inte klar än. Min yta är 6m x 3.5m = ca 20 kvm. Jag har

gått igenom en del och måste erkänna att det här forumet har varit oerhört

hjälpsam, speciellt Henrik Vogel!!

Henrik, you rock! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Sand är nog det sämsta man kan ha. Fast det är bara vad jag tror. Jag kan ju ha fel som vanligt 😉

ja, du har fel. sand funkar fint o är ett beprövat gammalt hederligt sätt att flyta rum. faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Efter att familjen snålat ett bra tag nu så har vi äntligen råd att smälla upp en liten lagom hemstudio! 70 000 kr är budgeten, maximum.

Å detta ska vara inkl ombyggnad av vårt kära garage och förråd.

Tyvärr måste säga att 70 000 kr inte räcker. Jag har pröjsat 120 000 SEK än så länge och studion är inte klar än. Min yta är 6m x 3.5m = ca 20 kvm. Jag har

gått igenom en del och måste erkänna att det här forumet har varit oerhört

hjälpsam, speciellt Henrik Vogel!!

Henrik, you rock! 😉

Måste invända o säga att 70 000 räcker långt om man vet vad man gör.

Har du lagt 120' o inte är klar än så är det nog inte pengarna som är problemet.

Jag förstår inte. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att familjen snålat ett bra tag nu så har vi äntligen råd att smälla upp en liten lagom hemstudio! 70 000 kr är budgeten, maximum.

Å detta ska vara inkl ombyggnad av vårt kära garage och förråd.

Tyvärr måste säga att 70 000 kr inte räcker. Jag har pröjsat 120 000 SEK än så länge och studion är inte klar än. Min yta är 6m x 3.5m = ca 20 kvm. Jag har

gått igenom en del och måste erkänna att det här forumet har varit oerhört

hjälpsam, speciellt Henrik Vogel!!

Henrik, you rock! 😉

Måste invända o säga att 70 000 räcker långt om man vet vad man gör.

Har du lagt 120' o inte är klar än så är det nog inte pengarna som är problemet.

Jag förstår inte. 😉

Fattar inte heller!!

120 papp på 20 kvm?? Jag får inte det att gå ihop faktiskt. Men det är ju kul att du har dom pengarna o lägga iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att familjen snålat ett bra tag nu så har vi äntligen råd att smälla upp en liten lagom hemstudio! 70 000 kr är budgeten, maximum.

Å detta ska vara inkl ombyggnad av vårt kära garage och förråd.

Tyvärr måste säga att 70 000 kr inte räcker. Jag har pröjsat 120 000 SEK än så länge och studion är inte klar än. Min yta är 6m x 3.5m = ca 20 kvm. Jag har

gått igenom en del och måste erkänna att det här forumet har varit oerhört

hjälpsam, speciellt Henrik Vogel!!

Henrik, you rock! 😉

Måste invända o säga att 70 000 räcker långt om man vet vad man gör.

Har du lagt 120' o inte är klar än så är det nog inte pengarna som är problemet.

Jag förstår inte. 😉

Det kanske är en fråga om vad man har för preferenser....eller? (eller skall det vara referenser?)

Kan ju vara så att ni båda har rätt.....!!!! (usch, nu låter jag som min gamla farmor......)

hmm...fö' fan....slåss nu istället!!!! 😄

Vissa anser att det räcker med studioutrustning för 20.000 för att göra bra musik, andra anser att det inte räcker på långa vägar, och sätter en minimibudget på 100.000.....ingen har fel........bara olika krav/preferenser....

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
En till grej: Budgeten är till för själva bygget och inte till utrustning va? Annars säger jag bara en sak: Du kommer inte komma långt.

jo herr optimist! 😉 det är budgeten för hela grejen...

fast vi har typ alla instrument redan. det är dator, mjukvara, ljudkort, mikrofoner ev mixerbord, ljuddämpning av hela kalaset å så, men jag har en del kontakter vad gäller begagnade dörrar, fönster å byggmateriel, så jag lär nog komma hyffsat billigt undan med den biten...

Om du inte får pengar ÖVER efter 70 papp för en hemstudio.... 😉

Det jag försöker säga är att om du gör det smart, t ex lyssnar på Audiorents o Vogels tips om bygge, så kommer det räcka finfint. O jobbet gör du ju själv.

Det som kommer kosta dig är det tekniska. Tänk smart där också. Köp det ni behöver, inte det ni kanske behöver om tre år, eller det som lockar för att det är fett. Det ÄR väldigt sällan man måste ha det nyaste snabbaste värsta till sin hemstudio... 😄

Sen vet jag inte om garaget är det bästa stället. Beror lite på om det är i betong under jord eller om det är ett i trä ovan.

Min erfarenhet är att det är lättare att få ljudtätt, alltså att isolera, om det är betongväggar mellan rummen. Ganska självklart. Men det genererar mer jobb för upptagande av fönster etc. har ni funderat på om ni inte ska vända på rummen o ta det största till kontrollrum. Ska ni sitta med massa datorer o pilla i cubase så sitter ni ju mest där, inte i studiorummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det kanske är en fråga om vad man har för preferenser....eller? (eller skall det vara referenser?)

Vissa anser att det räcker med studioutrustning för 20.000 för att göra bra musik, andra anser att det inte räcker på långa vägar, och sätter en minimibudget på 100.000.....ingen har fel........bara olika krav/preferenser....

repreferenensensarier heter det. 😉

i detta fallet gällde det bygge av hemstudio. Inte Peter Gabriels studio.

men visst, alla har vi olika krav. Man måste ju göra en avvägning av vad som är nödvändigt, vad som är önskvärt, vad som är en förhöjande bonus, o vad som är totalt onödigt. Med tillräckligt höga krav blir man aldrig klar.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
å andra sidan kan det ju vara en nisch.....en dold artefakt....att man i bakgrunden hör ett HD-muller på alla dina inspelningar.....hmm....eller inte? 😉

eller den skällande terriern 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

det är betonggolv.

å nåt skit som heter "byggboard" eller nåt i väggen mellan garage å förråd. tänkte att man skulle bygga den väggen aaastjock eller nåt. 😛

å glöm för allt världen inte bort zankan! han är oxå riktigt hyvens! =)

har ni funderat på om ni inte ska vända på rummen o ta det största till kontrollrum. Ska ni sitta med massa datorer o pilla i cubase så sitter ni ju mest där, inte i studiorummet.

det ska bara stå en dator där. så nåt datacafé med cubase lär det nog inte bli hehe 😎 å jag är inte den enda som komme spela in där. typ alla mina syskon spelar oxå in. bygget kommer vara hemma hos mina föräldrar hehe...

EDIT: la till lite krafs...

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan akustikplattor (eller dylikt) kommer det att låta skit. Den som säger annorlunda har ingen koll på läget.

Säger killen som tycker att Tannoy Reveal inte färgar ljudet det minsta! 😛

Jag säger även: " Jag har själv Tannoy Reveal Active. Jag älskar dom. Jag har också hört andra tycka att dom är bra. Men vad vet jag. Alla säger väl att sina "gears" är bra. Eller?".

Säger gossen som säger att en viss strömsladd låter så mycket bättre än en annan.

bieetch

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan akustikplattor (eller dylikt) kommer det att låta skit. Den som säger annorlunda har ingen koll på läget.

😛

Now then.

Ta dig en titt på vilken inspelning som helst som är gjord av Tommy Tägtgren i Abyss studion.....(Det är brorsan till Peter Tägtgren som du kan läsa om i nyaste numret av studio.)

Inspelningsrummet är väl ca 25 kvadrat med 3 meter till tak, och väggar + tak består av vitmålad betong utan någon som helst dämpning.

Utöver detta finns det en tunn heltäckningsmatta på golvet, och en glasruta in till kontrollrummet.

I denna studio har Tommy (och även hans bror Peter) spelat in ett stort antal skivor, och även om det finns folk som inte gillar "abyss soundet" så har jag aldrig hört någon gnälla på något är relaterat till dålig akustik....

Lyssna på något som dessa bröder rattat så skall vi se vem det är som inte har koll på läget.

Det är klart att ju större rummet är, desto mindre påverkar det ljudet negativt. (läs: burkigt m.m.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att familjen snålat ett bra tag nu så har vi äntligen råd att smälla upp en liten lagom hemstudio! 70 000 kr är budgeten, maximum.

Å detta ska vara inkl ombyggnad av vårt kära garage och förråd.

Tyvärr måste säga att 70 000 kr inte räcker. Jag har pröjsat 120 000 SEK än så länge och studion är inte klar än. Min yta är 6m x 3.5m = ca 20 kvm. Jag har

gått igenom en del och måste erkänna att det här forumet har varit oerhört

hjälpsam, speciellt Henrik Vogel!!

Henrik, you rock! 😎

Måste invända o säga att 70 000 räcker långt om man vet vad man gör.

Har du lagt 120' o inte är klar än så är det nog inte pengarna som är problemet.

Jag förstår inte. 😛

Fattar inte heller!!

120 papp på 20 kvm?? Jag får inte det att gå ihop faktiskt. Men det är ju kul att du har dom pengarna o lägga iaf.

Välkommen till verkligheten. Ska renovera mitt badrum (runt 4kvm). Det kommer att kosta runt 40000kr i runda slängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan akustikplattor (eller dylikt) kommer det att låta skit. Den som säger annorlunda har ingen koll på läget.

Det är hemskt välkommen och kolla in hur "dåligt" det låtar utan akustikplattor. Jag utger mig inte för att vara nån expert men jag är utbildad ljudingenjör, har ett antal poäng Akustik och har haft Ingmar Olsson som lärare. Å andra sidan är ju alla ledande akustiker i sverige i luven på varandra och anklager de andra för att vara ute och cykla så det är kanske den stilen du har apat efter.

Jag bygger mitt resonomang på min egen erfarenhet av byggnationer och är det något jag är bra på så är det just att få till budgetlösningar. För 70000 hade jag lätt klarat att bygga en riktigt skysst studio med både byggmaterial och inspelningsutrustning inräknat.

Mattias

Jaja, vi har väl båda rätt då. Allt har ju med storleken på rummet att göra. Lycka till att få ett rum på 2 kvm att låta snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är ganska viktigt att man inte har en massa parralella väggar, och om man därefter inte tycker att rumet låter bra dämpar lite, med det som finns att tillgå inom en budgets ramar. Kanske kan sattsa lite extra på ett sångbås om du inte skall spela in så mycket trummor eller hela band. Skall du desutom inte spela så mycket trummor så kanske man kan stå ut med att i ställett för att kunna lyssna på trumljud direkt ur monitorerna (vilket kräver bra isloering för att du inte skall höra massa direkt ljud) kan stå ut mad att få spela in korta snuttar och ställa ljudet då trummisen inte spelar. Glöm inte att allt beror på vilket ljudideal du har, smaken är som baken.

Vad det gäller tekniska saker, skulle jag nog sattsa på ett ljudkort med adat in och en digetal mixer. Yamha 01v96 går för en bra bit under 20k beggat och är i stort samma bord som de större, eller kanske satsa på någon ennu billigare kanske 01v (6000-8000). Sist men inte minst skulle jag lägga en stor del av pengarna på bra mickar och framförallt en bra sång mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jaja, vi har väl båda rätt då. Allt har ju med storleken på rummet att göra. Lycka till att få ett rum på 2 kvm att låta snyggt.

fast i detta fallet blir ju det minsta rummet 12-13 kvm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger gossen som säger att en viss strömsladd låter så mycket bättre än en annan.

Hähähä! Snappy comeback!

Då var det iofs inte strömsladdar vi diskuterade utan signalkablar...men men alltid kul med lite tjafs.

Hur kan ditt badrum kosta 40 papp att renovera? (förutsatt att du inte anlitar hantverkare då).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, vi har väl båda rätt då. Allt har ju med storleken på rummet att göra. Lycka till att få ett rum på 2 kvm att låta snyggt.

fast i detta fallet blir ju det minsta rummet 12-13 kvm.

Jag vet. Kom på det. Jag hade fel. Förlåt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger gossen som säger att en viss strömsladd låter så mycket bättre än en annan.

Hähähä! Snappy comeback!

Då var det iofs inte strömsladdar vi diskuterade utan signalkablar...men men alltid kul med lite tjafs.

Hur kan ditt badrum kosta 40 papp att renovera? (förutsatt att du inte anlitar hantverkare då).

...och alla vet ju att en signalkabel är en strömkabel.

Badrum ska man nog helst låta hantverkare göra. Iaf i mitt fall du jag är född med tummen i röven.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr måste säga att 70 000 kr inte räcker. Jag har pröjsat 120 000 SEK än så länge och studion är inte klar än. Min yta är 6m x 3.5m = ca 20 kvm. Jag har

gått igenom en del och måste erkänna att det här forumet har varit oerhört

hjälpsam, speciellt Henrik Vogel!!

Henrik, you rock! 😳

Vill inte verka negativ eller så, men har du ett rum på ca 20 kvm och inte lyckas få till det med 120 000 så kanske du borde hålla på med något annat. Det är ju inga som helst problem att få ihop något vettigt med typ 20 000

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger gossen som säger att en viss strömsladd låter så mycket bättre än en annan.

Hähähä! Snappy comeback!

Då var det iofs inte strömsladdar vi diskuterade utan signalkablar...men men alltid kul med lite tjafs.

Hur kan ditt badrum kosta 40 papp att renovera? (förutsatt att du inte anlitar hantverkare då).

40 lakan kan folk bränna på badrum utan hantverkar hjälp... Det skall in med takspottar(vilket jag avskyr), italienskt kakel, en komod, bubbelpool för 2 och av nån mystisk anledning har betongglas blivit poppis.... och annat lull lull... Å svenne drömmen är complete.... Underskatta aldrig vitt kakel, en lysrörsarmatur och ett sprucket handfat med separata kall och varmvatten kranar :-)

Men jag skulle då som "proffs" på just det byggtekniska vilja påstå att om man bygger i då som i detta fallet ett garage och skall ha det riktigt bra så kostar det i runda slängar 5000 spänn/kvadratmeter golvyta. Då snackar vi bra ur ljudisolerings och akustisk samt ventilations synvinkel oberoende på hur rummet ser ut osv. Sedan finns det ingenting som säger att om man nu har säg 20 kvadrat och inte vill slänga ut 100 tusen på ett bräde för lite golv, tak, feta väggar och absorbenter och diffusorer så kan man komma ned på säg 1000 spänn kvadraten utan att tulla allt för mycket på kvaliten. Visst blir det inte "top of the line" men skall det bli det, SKALL man anlita en akustiker och han fakturerar då säg 1500 i timmen det tar honom 15/20 timmar att beräkna och modellera studio. Plus att material pengen då lär stiga ytterligare ett pinhål. Iofs kan man sälja det på total men då kostar det ännu mer vill jag påstå.

Men nöjer man sig med det enkla och har "normala" krav så räcker pengarna långt. Har man sen kranar på material typ gips, reglar å prylar så friserar man den kostnaden med säg -30%.

Jag vill påstå att man skall väga sina behov noga och tänka över samtliga inköp detta har redan sagts många gånger tidigare. Men ingen blir bättre eller gör bättre låtar med en fetare utrustning. Jag menar det finns folk som spelar på sköldpaddor som de gröpt ur och klistrat en pinne på och strängat upp med en lian och gör musik på. Det enda det kostar är en kall sup och 2 sköldpadds bett.

Sen kan man slänag degen på det som är viktigt mickar och monitorer. Jag menar skit in skit ut så enkelt e det ju. Sen kan man ju sitta där i top of the line rummet med prylar som blinkar mer än cockpitten på Enterprise, sippa på en latte ur nya kaffe automaten men inget blir gjort för man solar sig bara i glansen av sin egen förträfflighet. Nej hellre sitter jag då i ett kubformat rum med spruckna högtalare och lirar så fingrarna blöder......

Fan nu svävade man ut.....

Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)
Tyvärr måste säga att 70 000 kr inte räcker. Jag har pröjsat 120 000 SEK än så länge och studion är inte klar än. Min yta är 6m x 3.5m = ca 20 kvm. Jag har

gått igenom en del och måste erkänna att det här forumet har varit oerhört

hjälpsam, speciellt Henrik Vogel!!

Henrik, you rock!  😄

Vill inte verka negativ eller så, men har du ett rum på ca 20 kvm och inte lyckas få till det med 120 000 så kanske du borde hålla på med något annat. Det är ju inga som helst problem att få ihop något vettigt med typ 20 000

Min studio är långt ifrån top of the line, men jag ville göra det mesta rätt för

en gångs skull.. jag har liksom följt upp de flesta tips från SAE, Ethan Whiner, John

Sayers, Lenart Nilsson (akustik.nu), Magnus (Akustikmiljö.se), Mats (Svanå

difussoerer), Studio.se forum 😄 och en massa andra...

Jag anlitade snickare, rörmokare, elektriker. Vi har isolerat källaren i följande

ordning: luftspalt 10 mm, SKP45 stålreglar med gummifilt, Isover Piano isolering,

dubbelgips 13mm, luftspalt 10mm, SKP45, Isolering, dubbelgips 13mm var.

Mellanväggen mellan kontrollrum och båsen är isolerat likadant dock med 3 gips

lager. Taket är isolerat på samma sätt. Golvet ska jag använda platon,

naturgummi (kuntze), plywood, parkett/laminat. Det är just golvet som inte är

klart än... Ventilationen är mekaniskt med ljudisolerade kanaler...

Akustikanpassning: Quadratic Diffusorer 1D för mids, 2D för bas, ett par skyline

diffusorer för diskant. Helmholtz absorbenter med SUND skivor, SUND miljötak i

taket, panel samt hörn absorbenter baserad på SMART 45 diagonal från

akustikmiljö, osv.

Kostar inte 120 lax??? då är du ute och cyklar.... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)
å glöm för allt världen inte bort zankan! han är oxå riktigt hyvens! =)

ojjjjjjjjjjj!!

Förlåt... skitklantigt av mig, zankan förstås hade hjälpt mig att räkna ihop budgeten!!!

Tack zankan du med!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Min studio är långt ifrån top of the line, men jag ville göra det mesta rätt för en gångs skull.. jag har liksom följt upp de flesta tips från SAE, Ethan Whiner, John Sayers, Lenart Nilsson (akustik.nu), Magnus (Akustikmiljö.se), Mats (Svanå

difussoerer), Studio.se forum 😄 och en massa andra...

Ledsen att behöva säga det, men jag tror att någon har blåst dig på massor av pengar mannen.

Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)
Min studio är långt ifrån top of the line, men jag ville göra det mesta rätt för en gångs skull.. jag har liksom följt upp de flesta tips från SAE, Ethan Whiner, John Sayers, Lenart Nilsson (akustik.nu), Magnus (Akustikmiljö.se), Mats (Svanå

difussoerer), Studio.se forum  :rolleyes: och en massa andra...

Ledsen att behöva säga det, men jag tror att någon har blåst dig på massor av pengar mannen.

hehe uppskattar ditt inlägg.. det måste vara Studio.se forum då.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Min studio är långt ifrån top of the line, men jag ville göra det mesta rätt för en gångs skull.. jag har liksom följt upp de flesta tips från SAE, Ethan Whiner, John Sayers, Lenart Nilsson (akustik.nu), Magnus (Akustikmiljö.se), Mats (Svanå

difussoerer), Studio.se forum  🙂 och en massa andra...

Ledsen att behöva säga det, men jag tror att någon har blåst dig på massor av pengar mannen.

Allt sådant här går ju att göra billigare om man bygger det själv - men då måste man räkna in sin egen arbetstid. Har man gott om tid att gödsla med, och därmed kan sätta ett lågt pris på varje arbetstimme, då kan man spara in pengar genom att bygga diffusorer och annat själv. Men har man lite tid, och prissätter sina nedlagda arbetstimmar högt, då är det billigare att köpa färdigbyggt och anlita hantverkare. Det går därför inte att säga att 120 lakan på ett kontrollrum är för dyrt utan att veta vilken alternativkostnad man jämför med, eller vilka kvalitetskrav man har. Enkel matte.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...