Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har fått en stor spelning på lucia där jag kommer spela dragspel genom mitt PA. Inser när jag sitter och tränar på jullåtarna att jag har svårt för att hålla tempo i vissa låtar. Hur ska jag göra för att höra ett klick/trumkomp? Det ska helst inte höras nåt och närmaste publiken sitter runt 8-10 meter ifrån mig. Tror iofs inte det kommer va tyst där, utan folk sitter förmodligen och snackar när jag spelar.

Kommer antingen spela genom mixerbordet eller portan.

Annons
Postat (redigerat)

Nej, jag ger genast rådet att du ska skita i klicket, du är absolut tillräckligt bra ändå, av det jag hört. Spelar man ensam blir det onaturligt med exakt tempo, det ska gärna gå aningen upp och ner.

Jag tror att det ev kan bli sämre med klick. Det normala, som jag ser det, är att i "riktigt musik" ska tempot vara lite snabbare i slutet på låten, det gör det mer levande.

Om du har nån sorts metronom kan du skriva upp i vilka tempon du spelar varje låt bäst o lyssna lite på den innan du kör låten. Men jag tror att om du bara hummar låten lite för dig själv o duttar takten med foten kommer du att hitta rätt tempo ändå.

Du är en grym dragspelare o musiker, du sätter det hela utan klick.

Måste dra en anekdot på temat; En av mina musikerbekanta är trummis, o han for till Indien, o där, bla annat, gick han en tvåveckorskurs i att spela tablas o indiska trummor, ev var det munkar som lärde ut. Kursen var väldigt givande, o lärarna berömde honom, han är skitduktig vet jag också. De trummade väl mestadels tillsammans, o med andra instrument. Sista dan på kursen så frågade han läraren om han tyckte att han borde öva mer till klick när han kom hem till Sverige igen. Läraren som hittills hade varit så där extremt from o vänlig som man kan tänka sig att en munk ska vara, blev plötsligt helt galen av ilska och skällde ut honom så att han blev skiträdd. Han trodde han skulle åka på stryk så förbannad blev läraren. Enligt läraren var det väldigt viktigt att tempot till viss mån skulle avspegla de känslor man hade i sig, var man glad o uppspelt skulle låten gå fortare, var man ledsen skulle den gå saktare. Klicktrack var nog nåt ännu värre än djävulen för de musikerna.

Det lät så komiskt när han berättade det här, jag såg o hörde utskällningen på indisk/english framför mig. Men han hade blivit skraj först, sen kom han på hur rätt mästaren hade. O när det gäller dragspel håller jag med. 🙂

De backtrax jag gjort till Alesis trummaskin har jag gjort så att jag pickat tempot lite upp och ner genom hela låtarna, kanske 118 bpm i början o 122 på slutet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Vafan tempot är ju både A och O.....inte kul om det flaxar upp och ner. Vissa är jävligt otighta och det hatar i alla fall jag.

Beror väl väldigt på vad det är för musik. En del blir ju tvärfel om den går maskinellt i ett enda tempo. Ziggy fixar nog det hur bra som helst.

Postat

Jo alltså det gör han säkert, men många gitarrister har noll koll på hur mycket tempot svajar upp och ner, det är fan inte kul att lyssna på när dom uppfinner en egen time signature 100 gånger per minut.

Där håller jag med dig, gitarrister har ofta total noll koll. En jag började spela med 1968 kan fortfarande inte stämma en gitarr, varken med eller utan stämdosa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.