hertingen Postat 25 september 2015 Postat 25 september 2015 Hej, Jag undrar om det går att göra en sk "cutoff" (sådan effekt som man brukar göra på syntar) på en redan inspelad ljudfil? När man arrangerar en låt så kan man ju göra en sådan effekt plus annan automation i mjukvarusyntar och sedan spela in det. Men om man redan har en inspelad ljudfil på en synt kan man då göra en "cutoff" på den audiofilen på något vis? Man kan ju lägga på en EQ och automatisera den att göra en filteröppning, men jag vet inte om det är samma sak som att göra en "cutoff" på en synt? Mycket tacksam för svar. P.S Jag använder mig av Cubase
everlastingrecords Postat 25 september 2015 Postat 25 september 2015 En cut off är väl inget mer än ett filtersvep med en given "resonans"?
hertingen Postat 25 september 2015 Trådstartare Postat 25 september 2015 En cut off är väl inget mer än ett filtersvep med en given "resonans"? Hur simulerar man ett sådant isf? Med en eq?
Modern Rockstar Postat 26 september 2015 Postat 26 september 2015 Med en eq, fast kan vara smart även att öppna ljudfilen i en sampler där du har möjlighet att manipulera ljudet mer - bla med just en "cutoff" 😉
everlastingrecords Postat 26 september 2015 Postat 26 september 2015 Jag brukar använda Waves OneKnob filter för just detta ändamål. Enkelt och smidigt.
Linus Postat 26 september 2015 Postat 26 september 2015 Man kan ju lägga på en EQ och automatisera den att göra en filteröppning, men jag vet inte om det är samma sak som att göra en "cutoff" på en synt? Visserligen kan du ha lågpassfilter i en EQ, men det du vill ha är ett dedikerat filter med resonanskontroll. Cutoff är skärfrekvensen för filtret. En bra filterplugg att börja med är DJMFilter. Gratis och finns som både VST för Windows och OS X. https://xferrecords.com/freeware/
Evilace Postat 3 november 2015 Postat 3 november 2015 filterplugg? cubase har väl inbyggd? eller så automatiserar du högpass eller lågpassfiltret. kollade precis och cubase har en inbyggd plugg som heter morphfilter. borde vara exakt det du letar efter.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.