Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

jag tänkte ordna en sjysst setup för att spela in akustisk gitarr och sång samtidigt hemma. Jag har tidigare använt en MiC från Apogee som jag tycker låter riktigt bra, men den tillåter förstås tyvärr bara inspelning av en sak i taket om man vill ha separata spår för sång respektive gitarr för mixning efteråt.

Det jag är på jakt efter är något hyfsat kompakt och som ger möjlighet till naturtrogen inspelning av singer/songwriter-aktiga låtar. Jag lutar just nu åt en Apogee Duet 2 med två kondensator-micar till och någon typ av mikrofonställ på vilket man kan montera en mic för gitarr och en för sång.

Vad tror ni om detta? Och, vilka mikrofoner skulle ni rekommendera för sången respektive gitarren? Gärna i en prisklass inte alltför långt över tusenlappen.

Med vänlig hälsning,

Gr3n

Annons
Postat

Hej

Om du vill spela in med två mickar i billig prisklass skulle jag titta på en Line audio CM3 till gitarren. Till sången är det lite svårare då det är så individuellt, men en SE X1 skulle kanske vara något i den prisklassen. När jag spelar in på det sätt du beskriver så brukar jag vara noga med 3 to 1 rule. Samt faskorrigering efteråt också.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.