Jump to content
Annons

Vad ska man tänka på innan man skickar låtar till förlag?


DIY

Recommended Posts

Hej!

Jag och en annan kille samarbetar med att skriva kommersiellt inriktade låtar. Vi har precis inlett vårt samarbete, men har snickrat ihop en låt som vi tror väldigt mycket på. Vi har betalat en amerikansk demosångerska för att sjunga in låten och tycker att det låter klockrent.

Vårt mål är att pitcha låten till något förlag, men vi funderar på hur man ska tänka innan man börjar kolla runt om det finns ngt intresse. Ingen av oss har någon erfarenhet av detta sedan tidigare, alltså finns inga etablerade kontaktnät osv. Så vi förstår att det är svårt, men har ändå en förhoppning om att vårt låtmaterial kan göra jobbet åt oss.

Än så länge har vi mixat och mastrat själva. Vi tycker iofs att det låter bra, men vi är båda hobbymusiker och kan rimligtvis inte mäta oss med en professionell person på det här området. Funderar därför på om det är värt att betala för professionell mixning/mastering, innan vi börjar "marknadsföra" låten? Eller kommer förlagen ändå att höra potentialen i låten?

Vi har också fler låtar på gång, men än så länge finns bara en låt i vår katalog. Är det ändå värt att börja höra med förlag? Eller är det bättre att avvakta tills det finns fler låtar inspelade?

Så sammanfattningsvis:

1) Behöver låten vara professionellt mixad/mastrad innan den skickas till förlag?

2) Räcker det med en låt till att börja med eller är det bättre att avvakta tills vi har en lite större katalog?

Dela gärna med er av era erfarenheter kring detta. Stort tack på förhand!

/ Johan

Redigerat av DIY
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1) Behöver låten vara professionellt mixad/mastrad innan den skickas till förlag?

Inte nödvändigtvis. Men den måste låta grymt bra. En bra låt är ingenting med en taskig demo, tyvärr.

2) Räcker det med en låt till att börja med eller är det bättre att avvakta tills vi har en lite större katalog?

En bra låt är en bra låt. Sen beror det väl på om ni är ute efter ett generalavtal eller en song by song-deal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen beror det väl på om ni är ute efter ett generalavtal eller en song by song-deal.

Tack för svar!

Är dock inte helt införstådd i skillnaden mellan ett generalavtal och en song by song-deal?

Redigerat av DIY
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Är dock inte helt införstådd i skillnaden mellan ett generalavtal och en song by song-deal?

Vid generalavtal så blir ni låtskrivare på förlaget. Vilket innebär att alla era låtar går genom förlaget och man får förlags-relaterade fördelar (gissar att detta kan skilja rejält från förlag till förlag dock).

Son by song-deal så signar förlaget enbart den enskilda låten och försöker pitcha den mot bolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Behöver låten vara professionellt mixad/mastrad innan den skickas till förlag?

Nja, som Naymari skrev måste det låta bra. Men det behöver inte vara perfekt. En bra låt är en bra låt. Dock måste det höras. Låter det skit får de som lyssnar på förlaget svårt att höra om låten är bra överhuvudtaget.

Sedan kan man även presentera hur man själv tänker att låten ska låta i slutversion när man skickar in. Det kan ju underlätta vid val av artist att pitcha till. Men med största sannolikhet kommer låten att göras om, spelas in igen etc.

2) Räcker det med en låt till att börja med eller är det bättre att avvakta tills vi har en lite större katalog?

Det är en väldigt intensiv bransch. Allra oftast vill ett förlag signa en låtskrivare och då behöver man en större katalog. Det kanske går att pitcha bara en låt men jag tror man snarare ska försöka pitcha direkt till artisten då, eller artistens management.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att låtskrivare förr i tiden ofta var anställda av förlaget, med månadslön? Funkar det så i dag med (har det någonsin funkat så?) eller får du endast pengar när du fått in en låt?

Förr i tiden och till viss del idag så fick du en klumpsumma pengar av förlagen , Säg 1 000 000 kr för ett tre års kontrakt. Sedan är det upp till dig att betala skatt och arb.avgift på den summa.

I dag är det mer Per/låt basis för dom flesta men givetvis kan man även få ett mer permanent kontrakt på 3-5 år om man är en driven och duktig låtskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr i tiden och till viss del idag så fick du en klumpsumma pengar av förlagen , Säg 1 000 000 kr för ett tre års kontrakt. Sedan är det upp till dig att betala skatt och arb.avgift på den summa.

I dag är det mer Per/låt basis för dom flesta men givetvis kan man även få ett mer permanent kontrakt på 3-5 år om man är en driven och duktig låtskrivare.

Det måste väl vara rätt ovanligt i dag? Förlagen har väl inte råd att göra så i dag? Betalt per låt måste ju vara mycket mer safe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man tolka de senaste inläggen som att det är väldigt svårt att få ett generalavtal och ganska osannolikt när man är ny i branschen? Då skadar det alltså inte att börja skicka iväg vår låt trots att vi bara har en i nuläget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är rätt att skicka låten. Enligt min erfarenhet är det svårt att få svar från förlag och i princip omöjligt att få konkret feedback på en låt (de har ont om tid men vill framför allt inte bli "demo-recensenter"). Man ska nog inte förvänta sig att få ett generalavtal vid första kontakten även om man skulle råka ha flera låtar. Snarare då att en kontakt i bästa fall kan leda till att man får igång någon slags dialog, och att man har en kontaktperson att skicka fler låtar till längre fram.

Själva nätverkandet är en stor del av processen och kräver både tid och envishet, så jag skulle som sagt satsa att skicka låten. Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en del låtar som jag har funderat på att skicka. Problemet är att det inte finns några färdiga låttexter. Mest improviserade rader för att sätta sångmelodin/fraseringar. Texter är verkligen min akilleshäl.

Måste låten vara komplett med full text eller räcker det med att sångmelodin kommer fram? Det känns ändå som att texten kommer att skrivas om 99 gånger av 100.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste låten vara komplett med full text eller räcker det med att sångmelodin kommer fram? Det känns ändå som att texten kommer att skrivas om 99 gånger av 100.

Låten måste vara 100% klar både när det gäller text , melodi och produktion om du ska skicka till förlag eller skivbolag.

När du sedan etablerat en kontakt på förlaget/skivbolaget som man kontinuerligt presenterat låtar för så kan man presentera låtar i mera " Demo " Stadiet då dom vet att man ta produktionen/texten till nästa nivå bara man jobbar vidare på låten.

Låten ska vara klar att släppas när du ska spela upp den för skivbolag/förlag.

Och att skicka låt till dom via mail kommer inte att generera någonting utan den enda sättet att få dom att lyssna på vad du har gjort är att boka in möten med dom.

Visst dom är upptagna men det e bara att tjata till dig ett möte och presentera dina 3 absolut bästa produktioner med riktiga sångare och produktion i världsklass.

Så ser verkligheten ut .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man tolka de senaste inläggen som att det är väldigt svårt att få ett generalavtal och ganska osannolikt när man är ny i branschen? Då skadar det alltså inte att börja skicka iväg vår låt trots att vi bara har en i nuläget?

Skulle nog sikta in mig på att åtminstone ha 5 bra låtar att kunna presentera till förlaget/skivbolaget.

Låtar i världsklass då sverige är en av dom ledande länderna att leverera musik och ribban sätts därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten måste vara 100% klar både när det gäller text , melodi och produktion om du ska skicka till förlag eller skivbolag.

När du sedan etablerat en kontakt på förlaget/skivbolaget som man kontinuerligt presenterat låtar för så kan man presentera låtar i mera " Demo " Stadiet då dom vet att man ta produktionen/texten till nästa nivå bara man jobbar vidare på låten.

Låten ska vara klar att släppas när du ska spela upp den för skivbolag/förlag.

Och att skicka låt till dom via mail kommer inte att generera någonting utan den enda sättet att få dom att lyssna på vad du har gjort är att boka in möten med dom.

Visst dom är upptagna men det e bara att tjata till dig ett möte och presentera dina 3 absolut bästa produktioner med riktiga sångare och produktion i världsklass.

Så ser verkligheten ut .

Det var det jag misstänkte. Sen är ju frågan hur viktig texten är? Har man en riktigt jävla bra hook så kanske det går hem trots en medelmåttig text... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten är minst lika viktigt som att produktionen är 100%.

När jag får tillbaka låtar är det för att förlaget/skivbolaget vill att man jobbar mer

Med texten än att dom har synpunkter på produktionen.

Sedan är ju hooken/hookarna ännu viktigare så klart då det är det som lyssnarn fastnar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten är minst lika viktigt som att produktionen är 100%.

När jag får tillbaka låtar är det för att förlaget/skivbolaget vill att man jobbar mer

Med texten än att dom har synpunkter på produktionen.

Inom vilka genrer skriver du? Har dagens "popmusik" med EDM mm öht texter? Jag tycker att det mest låter som glada tillrop och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Vi bestämde oss till slut för att skicka låten till ett par olika förlag och har nu fått ett erbjudande om att skriva avtal på låten.

Det skulle isf innebära att förlaget får ensamrätt till låten. Avtalet gäller då under ett års tid och om de inte lyckas få någon artist att ta sig an låten under den tiden så går rätten tillbaka till oss.

Vi är helt nya i den här världen och vet inte riktigt vad som brukar gälla. Så några frågor:

1) Vad innebär ensamrätten? Innebär det helt enkelt att vi inte får skicka runt låten till andra förlag under ett år framöver?

2) Hur lång tid brukar en sån här deal gälla? Är ett år standard i sammanhanget?

3) Hur stor andel av eventuella intäkter kommer förlaget att ta? Har läst att praxis är en tredjedel? Låt säga att det kommer in ytterligare förslag från andra förlag - kan man då använda det till att förhandla till sig en bättre deal (%-mässigt)?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Vad innebär ensamrätten? Innebär det helt enkelt att vi inte får skicka runt låten till andra förlag under ett år framöver?

Det är precis det det innebär , Dock kan ni fråga förlaget om ni också får jobba vidare med låten men erbjuda dom % på låten även fast det är ni som placerar den på en artist.

2) Hur lång tid brukar en sån här deal gälla? Är ett år standard i sammanhanget?

Ett år är väl praxis , som förlängs med ett år till om ni inte säger upp avtalet.

3) Hur stor andel av eventuella intäkter kommer förlaget att ta? Har läst att praxis är en tredjedel? Låt säga att det kommer in ytterligare förslag från andra förlag - kan man då använda det till att förhandla till sig en bättre deal (%-mässigt)?

30 % i europa , 50 % i resten av världen är generellt standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Piccazzo: Tack för bra svar.

Jayway och Måsart: Tack så mycket!

Får hoppas att det kan inspirera någon annan forumbesökare till stordåd. Det går uppenbarligen att få förlagens uppmärksamhet även om man hör av sig via e-post och saknar ett kontaktnät inom branschen.

Redigerat av DIY
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...