CJN Postat 15 september 2015 Postat 15 september 2015 Kan jag om jag via en DI-box ansluter högtalarutgången på min Egnater Tweaker till ljudkortet (och förstärkarens högtalare till "direct linken"), spela in gitarr utan att förstärkaren skadas?
Cathrine Postat 15 september 2015 Postat 15 september 2015 Hej, Du kan absolut INTE ansluta någonting annat än högtalare till högtalarutgången då det är en s.k. högnivå utgång. Är det dessutom en rör-förstärkare måste du ha en högtalare ansluten när förstärkaren är på. (Om den inte har automatisk last, vilket de allra flesta inte har.) Oftast är lösningen en multieffekt typ Boss-GT, eller koppla in gitarren direkt till ljudkortet via en högohmig ingång, och sen köra Amplitude eller Guitar Rig. Själv kör jag Laney IRT Studio, men det är en annan prislapp på den. 😊
Neosus Postat 15 september 2015 Postat 15 september 2015 Däremot kan du stoppa dit en loadbox typ Palmer PDI-03 och köra.
CHAE Postat 15 september 2015 Postat 15 september 2015 Däremot kan du stoppa dit en loadbox typ Palmer PDI-03 och köra. ...eller storebråzzan PGA-04. Båda bixar biffen på nolltid. Ett annat (och billigare) alternativ är H&K's RedBox 5 🙂 Vänligen, CHAE
CJN Postat 15 september 2015 Trådstartare Postat 15 september 2015 OK, tack! Och det funkar inte även om högtalaren är ansluten till boxens "direct line to speaker"? Men en attenuator med line-utgång, typ Jettenuator borde väl funka? Kör för närvarande direkt till ljudkortet och med ampsims som bla Amplitube. Har svårt att få till ljudet
Neosus Postat 15 september 2015 Postat 15 september 2015 OK, tack! Och det funkar inte även om högtalaren är ansluten till boxens "direct line to speaker"? Men en attenuator med line-utgång, typ Jettenuator borde väl funka? Kör för närvarande direkt till ljudkortet och med ampsims som bla Amplitube. Har svårt att få till ljudet Jo typ en sån ska väl funka!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.