Sprunk Postat 9 september 2015 Postat 9 september 2015 Hej. 🙂 Jag kommer i veckan köpa en midi trummaskin, är det någon större skillnad på Alesis SR 16 & SR 18? Jag är nybörjare, har inga större planer på att dela mina projekt med andra en mig och kanske min umgängskrets. Hur fungerar midi in och ut? Kopplar man Midi så här? Trummodul ut > keyboard in. keyboard ut > Ljudkort in Känner då ableton av både keyboardet & trumman?
laban1 Postat 9 september 2015 Postat 9 september 2015 Kolla manualer hur din utrustning hanterar Midi-in, midi-out och Midi-through
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 10 september 2015 Postat 10 september 2015 Hej. 🙂 Jag kommer i veckan köpa en midi trummaskin, är det någon större skillnad på Alesis SR 16 & SR 18? Jag är nybörjare, har inga större planer på att dela mina projekt med andra en mig och kanske min umgängskrets. Hur fungerar midi in och ut? Kopplar man Midi så här? Trummodul ut > keyboard in. keyboard ut > Ljudkort in Känner då ableton av både keyboardet & trumman? Vanligare att man kopplar från keyboard ut till Ljudkortet in och från ljudkortet ut till keyboard in, och därefter från keyboard thru till trummodul eller annan synth. Nu utgår jag från en keyboard som har ljud också som man vill nyttja. Annars kan man dra från ljudkortets ut till trummodulen (eller annan modul).