Sprunk Postat 9 september 2015 Postat 9 september 2015 Hej. 🙂 Jag kommer i veckan köpa en midi trummaskin, är det någon större skillnad på Alesis SR 16 & SR 18? Jag är nybörjare, har inga större planer på att dela mina projekt med andra en mig och kanske min umgängskrets. Hur fungerar midi in och ut? Kopplar man Midi så här? Trummodul ut > keyboard in. keyboard ut > Ljudkort in Känner då ableton av både keyboardet & trumman?
laban1 Postat 9 september 2015 Postat 9 september 2015 Kolla manualer hur din utrustning hanterar Midi-in, midi-out och Midi-through
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 10 september 2015 Postat 10 september 2015 Hej. 🙂 Jag kommer i veckan köpa en midi trummaskin, är det någon större skillnad på Alesis SR 16 & SR 18? Jag är nybörjare, har inga större planer på att dela mina projekt med andra en mig och kanske min umgängskrets. Hur fungerar midi in och ut? Kopplar man Midi så här? Trummodul ut > keyboard in. keyboard ut > Ljudkort in Känner då ableton av både keyboardet & trumman? Vanligare att man kopplar från keyboard ut till Ljudkortet in och från ljudkortet ut till keyboard in, och därefter från keyboard thru till trummodul eller annan synth. Nu utgår jag från en keyboard som har ljud också som man vill nyttja. Annars kan man dra från ljudkortets ut till trummodulen (eller annan modul).
Sprunk Postat 11 september 2015 Trådstartare Postat 11 september 2015 Vanligare att man kopplar från keyboard ut till Ljudkortet in och från ljudkortet ut till keyboard in, och därefter från keyboard thru till trummodul eller annan synth. Nu utgår jag från en keyboard som har ljud också som man vill nyttja. Annars kan man dra från ljudkortets ut till trummodulen (eller annan modul). Okej! Mitt keyboard har en in och en ut, så jag antar att jag kopplar ljudkortets ut till trummodulens in då som du säger, eftersom jag inte har mer portar att välja på. Ljudkortet har också endast en in & ut, och därmed undrar jag hur datorn kan spela in båda enheternas signaler samtidigt.
D Vibe Postat 18 september 2015 Postat 18 september 2015 Du använder through (thru) och kopplar i en kedja om du inte har tillräckligt många portar.. T ex. Keyboard Midi Out -> ljudkort midi in Ljudkort midi out -> keyboard midi in Keyboard midi thru -> trummaskin midi in
D Vibe Postat 18 september 2015 Postat 18 september 2015 Såg att Phistermill redan svarat. Vill du använda trummaskinens pads när du 'spelar in' mididatan från den?
Sprunk Postat 19 september 2015 Trådstartare Postat 19 september 2015 Såg att Phistermill redan svarat. Vill du använda trummaskinens pads när du 'spelar in' mididatan från den? japp.
D Vibe Postat 21 september 2015 Postat 21 september 2015 japp. Då har du tre val: antingen köpa ett midiinterface till, bygga eller köpa en switch eller fulkoppla ur och in mellan keyboarden och trummaskinen vid behov. Men du vet väl att det går att trigga trummaskinens ljud via keyboarden också?
Guitar Nilsson Postat 21 september 2015 Postat 21 september 2015 Det finns en nackdel med SR18, de färdiga trumprogrammens loopar (heter nåt annat) är 16 takter långa jmf med SR16 som har det mer vettiga 8 takter. Ska man använda trummaskinen live kan man ju byta komp med en pedal, från tex A, hihatkomp till B Ridekomp, o då med lite fills emellan. När det är 16 takter blir det oftast helt fel när man försöker byta, bytet kommer alldeles för sent.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.