hertingen Postat 5 september 2015 Postat 5 september 2015 Hej, Jag undrar om någon har något tips på en bra eq-plugg. Jag funderar på "FabFilter Pro-Q 2" men det kanske finns andra som är bättre/billigare men gör samma sak osv. Vill ha en plugg där jag kan se instrumentets vågform så att jag vet vilka frekvenser instrumentet rör sig inom. Tacksam för svar
JohnRick Postat 5 september 2015 Postat 5 september 2015 Ta den du nämnde. Favorit för många, så även för mig.
Jon Rinneby Postat 5 september 2015 Postat 5 september 2015 (redigerat) Hej, Jag undrar om någon har något tips på en bra eq-plugg. Jag funderar på "FabFilter Pro-Q 2" men det kanske finns andra som är bättre/billigare men gör samma sak osv. Vill ha en plugg där jag kan se instrumentets vågform så att jag vet vilka frekvenser instrumentet rör sig inom. Tacksam för svar Fabfilter-Pro-Q 2 är "tyvärr" svårslagen. Andra alternativ är DMG Equilibrium, Air EQ Premium, eller Voxengo Gliss. Skumma gärna igenom min pluggblogg och se om du hittar något, där finns även ett avsnitt om gratispluggar. http://bloggar.m3.idg.se mvh Jon Redigerat 5 september 2015 av Yllet
hertingen Postat 5 september 2015 Trådstartare Postat 5 september 2015 Fabfilter-Pro-Q 2 är "tyvärr" svårslagen. Andra alternativ är DMG Equilibrium, Air EQ Premium, eller Voxengo Gliss. Skumma gärna igenom min pluggblogg och se om du hittar något, där finns även ett avsnitt om gratispluggar. http://bloggar.m3.idg.se mvh Jon Tack för tipsen. Ska kolla igenom din pluggblogg också. 🙂
Momo Postat 5 september 2015 Postat 5 september 2015 Jag använder själv Pro-Q2, men har hört en hel del gott om Acon Digitals Equalize ($99). Har sett den för $79 på rea några gånger. Trevligt interface, som påminner en del om Pro-Q2.
laban1 Postat 5 september 2015 Postat 5 september 2015 Har Fabfilter Pro-Q, vad gjorde det värt att uppgradera till Pro-Q2?
JJRockford Postat 6 september 2015 Postat 6 september 2015 Jag har inte provat Fabfilter, men ett bra gratis-alternativ kan vara ReaEq: http://www.reaper.fm/reaplugs/ Gränssnittet är inte speciellt snyggt, men funktionellt och flexibelt. Yllet kan säkert berätta mer om eventuella skillnader rent ljudmässigt 🙂
Hakkuun Postat 6 september 2015 Postat 6 september 2015 FabFilter pro-Q 2!! Annars tycker jag Izotope Ozones equalizers är bra, dock är jag inget större fan av dess utseende.
joachime Postat 6 september 2015 Postat 6 september 2015 Fabfilter-Pro-Q 2 är "tyvärr" svårslagen. Andra alternativ är DMG Equilibrium, Air EQ Premium, eller Voxengo Gliss. Har använt GlissEQ som huvud-eq i många år. Det förändrades när Fabfilter släppte Pro Q2. Den låter inte bättre, men dom har fått in i princip allt man behöver, och i ett smidigt arbetsflöde dessutom. Det jag kan sakna är väl kanske dynamiska filter och någon slags distortion. Air EQ är trevlig och snygg. Men den erbjuder inte samma smidiga arbetsflöde som Pro Q2. Sedan vet jag inte om jag tycker Character är så speciell. Går att få till likande resultat med Q2. Har Fabfilter Pro-Q, vad gjorde det värt att uppgradera till Pro-Q2? Jag använde inte Q lika mycket som jag använder Q2, så jag har lite svårt att hålla isär vad som fanns innan och vad som är nytt. Men utöver det jag nämnt ovan tycker jag autolevel-funktionen är riktigt bra. Det gör det lättare att eq'a i mix utan att sola. Match-funktionen är smidig. Och sedan finns det en smidig funktion där spektrumanalystorn skapar en kurva som man sedan kan ta tag i och justera. Analysator och eq har liksom tagit ett steg närmare varandra. Sdan gillar jag det nya läget Natural Phase. Som ett slags mellanting mellan linear och minimum phase. Och att den erbjduer 96 dB/oct på alla filtertyper.
Den Gode Postat 6 september 2015 Postat 6 september 2015 Jag antar att "FabFilter Pro-Q 2" är en sån där snobb-eq utan presets?
joachime Postat 6 september 2015 Postat 6 september 2015 Jag antar att "FabFilter Pro-Q 2" är en sån där snobb-eq utan presets? Nä, presets är inte pluggens styrka. Q2 låter egentligen inte "bättre" än många andra, utan det är funktionerna och arbetsflödet som är de stora fördelarna.
KillwithSkill Postat 6 september 2015 Postat 6 september 2015 FabFilter är bra så det stänker om det. Ett annat alternativ och lite annorlunda skruvande-tänk är Eiosis Air-EQ http://www.eiosis.com/aireq.html Kostar lika mkt/lite som FabFilter
TripMan Postat 7 september 2015 Postat 7 september 2015 Oxford EQ tycker jag är bäst sedan är fabfilter Pro Q lite lättare att skruva på men tycker Oxford EQ är lite bättre.
Die Hard (oregistrerad) Postat 7 september 2015 Postat 7 september 2015 Hej, Jag undrar om någon har något tips på en bra eq-plugg. Jag funderar på "FabFilter Pro-Q 2" men det kanske finns andra som är bättre/billigare men gör samma sak osv. Vill ha en plugg där jag kan se instrumentets vågform så att jag vet vilka frekvenser instrumentet rör sig inom. Tacksam för svar Det kan vara intressant ibland ha mätare på EQ men inget måste. Sen bör man inte stirra sig blind på den utan lita mer på sina öron. AIREQ är min favorit tillsammans med VMR. Använder inga andra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.