Radiopratarn (oregistrerad) Postat 4 september 2015 Postat 4 september 2015 Tja! Jag och min vän har nyligen startat band, ska spela live snart och båda är inskrivna på STIM och vi vill verkanmäla alla låtar innan vi spelar live. Stim är inte öppet så jag tänker om någon kunnig kan hjälpa oss här? Vi tänker att vi vill verkanmäla våra låtar med korrekt låtskrivare men att sen fördela inkomsten helt 50/50. Alltså att t.ex. någon av oss har gjort en låt helt från scratch, tar den till bandet, han står som låtskrivare, men vi båda delar på inkomsten helt 50/50. Hur gör man detta utan att skriva båda som låtskrivare 50/50? Helst utan att låtskrivaren senare kan göra någon ändring (om något skit skulle inträffa). Tack på förhand!
everlastingrecords Postat 4 september 2015 Postat 4 september 2015 Om ni vill att låtskrivaren ska ha ensam upphovsrätt men ändå dela lika på royalty måste ni skriva ett kontrakt er emellan. Det kan vara bra att fundera på om kontraktet ska vara tidsbegränsat eller kunna omförhandlas vid givna tidpunkter.
laban1 Postat 4 september 2015 Postat 4 september 2015 Låter lite konstigt i mina öron, antingen sätter man båda som låtskrivare (Lennon&McCartney-style), eller den riktiga låtskrivaren. Vad är grejen, låter krångligt?
everlastingrecords Postat 4 september 2015 Postat 4 september 2015 Det beror väl på hur man ser på upphovsrätt. Om man delar på dem ger man den andra medbestämmanderätt över låten vilket kan backlasha rätt rejält.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.