Isti Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Måste få lite vägledning / tips på följande problem: Har ett ombyggt akustiskt trumset med Mesh skinn. Har provat Ddrum triggar och har nu även byggt om virveln med en trigg som är som på Rolands nät pads, dvs. med Peizio element. Just nu kör jag tiggarna genom Roland TD-3 modul sen via midi till Presonus Audiobox USB ljudkort som är kopplat till en laptop ( 8 g RAM ) via USB. Använder i datorn Superior Drummer 2.0 som jag kör i Cubase 5 då jag kan lägga upp flera trumset på olika spår/kanaler i Cubase och på så sätt är det lätt att ändra mellan olika typer av setups på ljud. Ljudet körs sen i ett digitalt mixer bord o ut i ett PA. Spelar i ett Metallica Cover band och vi försöker att få till de olika ljudbilder som deras skivor har, kul som faan !! Nu till mitt problem: Jag får inte till känsligheten, speciellt på virveln och när man kör dubbelstamp och ångar på så svetten sprutar så faller/missar utrustningen slag. Kör man en virvel så kommer typ vart tredje slag med. Väldigt irriterande och men förlorar all känsla : ( Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig.
adrumdrum Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Jag är ingen expert men det borde ju gå att mäta triggarnas ström med en multimeter. Det skickas ju olika stark ström från triggarna beroende på hur hårt man spelar som sedan tolkas av modulen. Och olika stark ström spelar upp olika velocity lager... så det borde ju går att mäta med multimeter så det kommer strömpikar vid varje slag. Kan ju testa att koppla triggarna till en mick-ingång(preamp) och lyssna om slagen kommer rätt.. nån slags ljud borde ju komma om man kopplar så.(??) Först bör du dock kolla hur känsligt eller snabbt det är inställt att modulen ska tolka slag. Går ju att ställa in så att modulen inte ska feltrigga om trumpinnen eller bastrumkubban råkar studsa dubbelt. Viktigt är ju också att skinnen är spända rätt, ganska hårt sak det vara, men det kanske du har koll på. På bastrumman(bastrummorna?) bör du använda hårda plast klubbor.
Angr77 Postat 13 september 2015 Postat 13 september 2015 (redigerat) Hej. Ta en koll i din TD-3 manual på sidan 50. För bastummans trigger välj Roland RT-7K och för virveln kör RT-7S...(ligger i slutet av listan) Kan vara så att du behöver justera ned värdet för threshold och öka minscan värdet för att få vettig känslighet. Testa! Hälsningar Angr77 Redigerat 13 september 2015 av Angr77
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.