Gäst Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Säg tex att jag har spelat in en left och en right kanal och vill mixa dom tillsammans i en kanal, hur gör jag då ? Alltså två kanaler som jag vill slå ihop till en. Använder Reason Essentials 8. Vill helst inte exportera kanalerna utan jag vill kunna mixa dom ihop i en separat kanal.
laban1 Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Är inte hundra på vad du vill göra med dina två spår.. Skapa ett stereospår, skicka dom till ett gruppspår, skapa ett nytt monospår?
Gäst Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Hur skickar jag dom till ett gruppspår då ? Det jag vill göra är: Tänk att jag spelar in två inspelningar, det ena panorerar jag till vänster och det andra till höger. Men sen vill jag kunna mixa dom tillsammans i ett spår så dom får exakt samma effekter och inställningar då det är sång spår. Dubb.
Gäst Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Eller hur gör man crossfade mellan två audio clips ?
Linus Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Enklaste metoden: Gör en busskanal för sången. Sång 1 är panorerad till vänster, sång 2 till höger. Strax under mixregeln finns fältet Output. Klicka där och välj New Output Bus. En buss skapas. Klicka output på nästa spår och bussen finns i listan. Bussen går vidare till till Master Section, precis som övriga kanaler som inte bussats ihop.
drloop (oregistrerad) Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Eller hur gör man crossfade mellan två audio clips ? Menar du för överlappande ljudklipp på samma kanal? Det finns i klippens hörn en fader som man kan ta tag i och skapa crossfade mellan två klipp. Om du menar en crossfade mellan två ljudspår a la DJ mixning så finns den här gratis crossfadern som RE https://shop.propellerheads.se/product/morfin-xf-crossfader/
Gäst Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Det verkar inte finnas output på essentials, kan inte hitta den iaf där du visade. Har provar överlappa klippen och dragit i hörnen, men så fort jag lägger på effekter så funkar det inte det liksom stannar till. man hör inte det andra klippet när det börjar det blir liksom ett hack imellan.
Gäst Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 (redigerat) Varför kan jag inte skapa en Group channel i Essentials för ? Eller måste jag skapa en först ? Såfall hur gör jag de ? Redigerat 28 augusti 2015 av punchline82
Linus Postat 29 augusti 2015 Postat 29 augusti 2015 Just ja, Reason Essentials har ett enklare mixerbord, inte det SSL-modellerade mixerbordet som i Reason. Du kan använda Direct Out för att bryta signalvägen från sångspåren. Led ihop spåren med en Spider Audio eller med en Mixer 14:2 och koppla till en ny Mix Channel som därmed funkar som sångbuss.
Gäst Postat 29 augusti 2015 Postat 29 augusti 2015 Måste jag använda en spider audio ? vad exakt är en sån ? ska jag koppla ihop den med en mixer channel ?
Linus Postat 29 augusti 2015 Postat 29 augusti 2015 (redigerat) Spider blandar eller delar upp signaler. I det här fallet summeras de tre spåren, ungefär som en mixer utan volymjustering. Du kan använda en Mixer 14:2 eller Line Mixer ifall du vill det, men det är inte nödvändigt eftersom du justerar balansen mellan spåren i det vanliga mixerbordet. Redigerat 29 augusti 2015 av Linus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.