Gäst Postat 19 augusti 2015 Postat 19 augusti 2015 När låten är färdiginspelad och mixad ska man då lägga några effekter/pluggar på masterkanalen innan man exporterar den för mastring ? Eller ska man lämna master kanalen tom så gör man resten i mastring programmet ? Hur gör ni ?
Yulen Postat 19 augusti 2015 Postat 19 augusti 2015 Gör det som låter bra! Det finns inga stenhårda regler när det kommer till stereobussen. Generellt skulle jag säga att om man inte VET att man vill ha något speciellt på masterbussen så bör man låta bli, men det är t.ex. inte ovanligt att slänga på en busskompressor och mixa "genom" den. Tumregel kan vara att då mixa med busskompressorn på, och inte lägga på den i efterhand. Men i slutändan spelar det ingen roll, så länge du gillar hur det låter. Mastrar du själv eller ska det skickas iväg för mastring hos någon annan? Skickar du iväg det så kan det vara en god idé att prata med ansvarig mastringtekniker innan.
JohnRick Postat 19 augusti 2015 Postat 19 augusti 2015 Om du ska skicka iväg den externt så är det väl bättre att inte ha något alls på masterbussen/stereobussen för att dra nytta av andras input och få valuta för pengarna. Alternativet är som redan sagt att mixa genom en busskompressor, och det finns de som både är för och emot den skolan. Ska du göra det själv så kan det vara skönt rent workflow-mässigt att bestämma att "nu är mixen klar" innan du exporterar den till en mastersession så att det inte blir ett fnattande i evighet på masterbussen i mixprojektet.
Yulen Postat 19 augusti 2015 Postat 19 augusti 2015 The SOS Guide To Mix Compression - Sound On Sound How to 'gel' a mix with master bus compression | MusicRadar Simple 7 Step Mix Buss Compressor Setup - YouTube Mix Bus Compression Tutorial - Talkin Music SSL Bus Compressor - Using Mix Bus Compression Del 1. Sticka vantar : Lägg upp maskor - YouTube Dom första 5 var onödiga, den sista hade allt!
evilrocker Postat 19 augusti 2015 Postat 19 augusti 2015 Jag kör alltid med min hårdvarukompressor och hårdvarueq på redan när jag börjar mixa, annars kommer ju den förändra allt om du lägger på den i slutet.
laban1 Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 (redigerat) Om du har grejer som ger ett visst sound som du vill ha hade jag tagit med det. Det är klart att om du mixat genom en EQ och kompressor på mastern under "hela tiden" bör du kanske ha med dessa, i alla fall EQ. Redigerat 20 augusti 2015 av laban1
Gäst Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 jag tänkte mest på volymen. är det inte bättre att höja volymen till nollan i mastringen ?
slejnard Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 jag tänkte mest på volymen. är det inte bättre att höja volymen till nollan i mastringen ? Jo helt klart. Ha allt du vill utom limiter på mastern om du inte ska mastra själv.
Gäst Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 Jo helt klart. Ha allt du vill utom limiter på mastern om du inte ska mastra själv. och om jag ska mastar själv då ?
punkrockdude Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 jag tänkte mest på volymen. är det inte bättre att höja volymen till nollan i mastringen ?Följ inte normen. Följ K-Systemet (K-14 eller K-20) eller EBU R128 för en framtid utan örontröttande audio.
JohnRick Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 Som inlägg #14 redan påpekat är hyperpressade alster passé anno 2015, med inträdet av gängse medias stipulerade riktlinjer för vad de nu kommer att göra med filerna de tar emot: http://productionadvice.co.uk/youtube-loudness/ Bestäm dig för när du ska börja behandla stereofilen och sluta mixa. Graham säger det rätt bra här också faktiskt: http://therecordingrevolution.com/2012/08/17/should-you-master-while-you-mix/
JJRockford Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 Om du har något på masterbussen som är viktigt för soundet på mixen ska du behålla det. Men den som mastrar blir nog glad om det finns lite marginaler att jobba med.
Hakkuun Postat 20 augusti 2015 Postat 20 augusti 2015 Jag skulle lämna mastern helt tom och i relativt låg volym, exportera allt och sedan börja mixtra med den. Det jag sedan gör med den exporterade låten är att jag kör lätt kompression, och även lägger på Tape Saturation men också väldigt lätt. På mitt förra projekt tror jag endast 7% av min Tape Saturation plugin var inmixad. Till sist fixar jag volymen så den kommer så nära 0 dB som möjligt. Men man borde ju generellt sätt undvika effekter på masterkanalen som gör märkbar skillnad, förutom plugins som enbart ökar volymen utan att lägga på distortion osv. För mig är kompressorn på masterbussen mer som en ''final touch' och man hör skillnaden om man lyssnar väldigt noga, men det är en väldigt liten skillnad. Mer än så brukar för mig försämra mixen. Men om något låter bra, kör på det!
JJRockford Postat 21 augusti 2015 Postat 21 augusti 2015 Har en effekter på masterkanalen som gör att mixen låter mer som en tänkt sig är det väl gott så? Det viktiga, om en ska anlita en extern mastrare, är att det finns nivåmarginal kvar. Att exportera filen innan en mastrar (om en mastrar själv) är i princip bara till nytta om en ska mastra för t ex en skiva, och behöver matcha t ex volym på flera låtar. Annars går det så klart lika bra att mastra direkt på masterregeln.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.