Jump to content
Annons

Vad kan vara lämplig storlek på hårddiskar för musikproduktion?

Recommended Posts

nd00jan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hade tänkt mig denna uppsättning och fördelning i min nya dator:

Hårddisk 1 (SSD): OS/Systemfiler, Cubase (och andra program)

Hårddisk 2 (SSD): VST's och tillhörande bibliotek

Hårddisk 3 (SSD): Cubase projekt (audiofiler).

Hårddisk 4 (SSD): Back-up (kloning av hårddisk 3).

Sedan inser jag ju nu hur dyra SSD-diskar egentligen är. Därför får det nog hellre bli denna uppsättning:

Hårddisk 1 (SSD): OS/Systemfiler, Cubase (och andra program)

Hårddisk 2 (HDD): VST's och tillhörande bibliotek

Hårddisk 3 (HDD): Cubase projekt (audiofiler).

Hårddisk 4 (HDD): Back-up (kloning av hårddisk 3).

Frågan är då vad som är lämplig storlek för respektive disk.

Hårddisk 1 (SSD): OS/Systemfiler, Cubase (och andra program) ==> 250 GB / Alternativt 500 GB.

Hårddisk 2 (HDD): VST's och tillhörande bibliotek ==> 500 GB / Alternativt *1 TB.

Hårddisk 3 (HDD): Cubase projekt (audiofiler). ==> 1 TB, men kanske lika gärna tar 2 eller 3 TB.

Hårddisk 4 (HDD): Back-up (kloning av hårddisk 3). ==> Storlek motsvarande Hårddisk 3.

Kanske slopar hårddisk 4 förresten, och använder någon nätbaserad back-up-tjänst istället.

*Finns inte så många 500 GB diskar längre (har mest tittat hos Komplett.se). Och priset skiljer sig så lite att jag lika gärna kan gå upp i storleken 1 TB. Den största vinsten ligger i alla fall i att välja HDD istället för SSD, men operativsystemet kör jag gärna med SSD.

Redigerat av nd00jan
Annons
Postat

Det är alltid svårt att säga vad som är bäst, eftersom det beror på vad du vill göra och vilka behov du tycker att du har...

Så här ser mitt upplägg ut:

1: SSD 480GB: System+program (även pluggar och VSTi)

2: HDD 500GB: Dokument, bilder, download, desktop etc

3: HDD 2TB: EastWest ljudbibliotek

4: HDD 2TB: Övriga ljudbibliotek

5: HDD 2TB: Audiodisk

Kör man ofta med stora projekt så kan det vara idé att ha SSD till de ljudbibliotek som man använder mest.

För backup kör jag med två NAS, en med 2st 4TB-diskar i Raid1 och en med 4st 4TB i Raid5, där jag kör backup av väl valda mappar, varannan dag till den ena och varannan till den andra. Sedan har jag 2st 4TB eSATA som jag kör image-backuper till, med sporadiska mellanrum.

Många diskar blir det... 😉

nd00jan (oregistrerad)
Postat

Tack för infon!!! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.