Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Leker lite med Arp-effekterna i Sylenth1 samt de i Live...

Varför borde jag bry mig om arp-effekter? Är inte det mycket bättre att själv skriva in noterna, argeggiera ackorden precis som jag vill ha det?

Så slipper jag försöka förklara för programmet vad jag tycker att den borde göra, och istället göra det själv?

Undrar...

MVH, Elephant Tea.

Annons
Postat

Varför inte använda dem när du har betalt för dem. Med ditt resonemang kan du inte använda de presets som kommer med heller.

Förr i världen, när det kom en ny synt, som Roland D 50 Eller Korg M1, visste alla om man använde presets osv, och det var lite skämmigt. I dag kommer det så mycket ljud mm med syntarna att jag har svårt att tro att någon har en aning.

Hur tror du att Aviici gör?

Postat

När jag gäller presets finns det en poäng : jag är inte lika bra på att programmera ljud som Adam van Baker. Men arps är inget komplicerat, det tar mer tid för mig att testa alla funktioner i Sylenth1 än att skriva det jag hör i min hjärna.

Postat

Absolut, gör det själv om du vet hur du vill ha det.

Du kommer då även att känna dig stolt över att du skapat

ngt mer än att bara pussla ihop saker som andra gjort.

Postat

Jag brukar bara använda arpeggios till främst två saker:

1. Höra hur en patch låter med melodi

2. När jag vill ha ett rytmiskt bakgrundljud för att fylla ut trummor eller ja... i bakgrunden

Annars gör jag mina egna melodislingor. Mycket jobbigare och mer tidskrävande, men jag tycker det är värt det. Men beror det ju såklart på vad man vill med musiken, och hur duktig man är på att spela/producera.

Så även om jag själv använder det extremt lite, lägger jag inget värde i att folk gör det. Det är fullt förståeligt, och smidigt. 😊

Postat

Som de andra håller jag med om att är det bara snabba melodislingor som man vill få ner så funkar det nog bäst att plinka ner dom bara.

Men att köra arp är ju annars fantastiskt! Så låt mig elaborera .. 🙂

1. Tonal rytmik (<- hittade jag på alldeles själv 😄)

Tre parametrar är väl grundläggande när teknik och precision inte riktigt går att få till. Ofta knutet till hur ljudet är designat.

Mönstret (pattern) så klart, hur hårt/snabbt anslaget är (velocity) och längden på anslaget (sustain). Skitsvårt att få till rätt om det är snabbt och små skillnader ger stora ändringar.T.ex. att filterkurvan styrs väldigt specifikt beroende på hur hårt du slår an och att ampkurvan har längre decay ju kortare anslag. Går att göra mycket skoj!

2. Lekstugan

När man väl har gjort sig, eller hittat, en arp-slinga har du ena handen fri för mod-wheel, ribbon eller nåt annat att skruva på och den andra handen kan förutom att plinka på rätt tangenter bättre styra aftertouch.

Förutsätter såklart att man har rattar och kontroller eller externa syntar för det. Inte riktigt lika skoj med bara tangenterna och mjukvara.

Men annars, full lekstuga! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.