nd00jan (oregistrerad) Postat 12 augusti 2015 Postat 12 augusti 2015 (redigerat) Skulle behöva lite hjälp med att se över specifikationen för den HP Workstation jag planerar att köpa. Hur bra dator man behöver beror ju på ens egna behov. Är bara en hemmapulare som har behovet av att hålla på med lite musikproduktion ibland. Så jag har absolut ingen professionell hemmastudio direkt. Så jag håller inte på så ofta, men när jag väl gör det vill jag gärna att det funkar relativt klockrent. Det främsta behovet är att datorn ska vara tystgående, och att man ska kunna köra lite musikproduktion utan att det "laggar". Här är den dator jag planerar att använda som musikdator: HP Z230 Tower-arbetsstation (G1X32ET) Enkel specifikation: Windows 7 Professional 64(Windows 8.1 Pro medföljer) Intel® Core™ i7-4790 (3,6 GHz, 8 MB cache, 4 kärnor) Intel HD Graphics 4600 8 GB 1 600 MHz DDR3 icke-ECC obuffrat RAM (2 x 4 GB) 1 TB 7200 rpm SATA Kanske kunde ni klicka på denna länk, se den mer detaljerade specifikationen, och e.v. rekommendera några justeringar. HP Store kan justera specifikationen efter kundens önskemål. Det justeringar som jag spontant tänker på är dessa: 1) Byta ut 8 GB RAM mot 16 GB 2) Be att dom sätter i en SSD-disk istället (för operativsystem, program e.t.c.) Finns det något mer som man kan tänka på? Som e.v. kan behöva bytas ut? Sedan har jag för avsikt att själva antingen sätta i 3 st. till SSD-diskar, men med tanke på hur dyra dom är, så kan det mycket väl bli vanliga HDD-diskar. Redigerat 12 augusti 2015 av nd00jan
Jon Rinneby Postat 12 augusti 2015 Postat 12 augusti 2015 (redigerat) Jadå, den datorn kommer fungera utmärkt, dock är det som du vet mycket dyrare att köpa färdiga paket. Mitt råd är att kolla upp vad som finns i den datorn och bygga ihop nåt själv med samma specs. Det finns många tusenlappar att spara. En bra låda att utgå ifrån är Fractal Design Define R5. (SSD i all ära, men använd gärna en mekanisk disk att spela in på och SSD till allt annat.) mvh Jon Redigerat 12 augusti 2015 av Yllet
nd00jan (oregistrerad) Postat 13 augusti 2015 Postat 13 augusti 2015 Jo, du har rätt angående bygga själv. Har varit lite i valet och kvalet. Har dock inte byggt själv förut, men kan eventuellt få hjälp med den biten. Sedan finns ju en del instruktioner att hitta på nätet. Tack för tipset! Verkar som en mycket bra låda. Kanske inte så tufft utseende som många speldatorer, men den verkar tyst, samt rymlig för kabeldragning, och det kan väl vara lämpligt för en nybörjare. Skrev i Cubase forum och där tyckte dom att SSD var lämplig i alla sammanhang, även för inspelning. Dock blir det så himla dyrt, så kommer att nöja mig med SSD för själva OS:et och diverse program.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.