Jump to content
Annons

Muspekaren segar o fastnar o har sig..USB problem?


Soderlund (oregistrerad)

Recommended Posts

Soderlund (oregistrerad)

Hej, Kände för att lyxa till det litet och köpte således ny Logitech-mus samt "Steelseries" musmatta som f.ö var löjligt dyr...

Nå, muspekaren vill inte alls göra som jag vill utan tappar liksom kontakten med den fysiska musen till och från, som ett sorts glapp.

Blåst o torkat med tops på optiken och hela tiden tänkt att : Musen är trasig :Dyra musmattan är skit..

Kom nu på den strålande idèn att testa musen på annan dator, inga problem alls!

Så...Kan något i datorn ställa till det? Jag har Nuendonyckel, MIDI(Steinberg) musen i USBportarna Ny Dator byggd efter Cathrines här på forumet rekommendationer, Win 7 pro...

En annan skum sak är att datorn inte vill se min Nuendo-usb till och från och jag måste då dra ut usbstickan o stoppa tillbaka och då funkar uppstarten igen för några dagar åtminstone..

Alltså varför glappar kommunikationen mellan dator och mus?? Är det Programvara/USB-konflikt på något vis? Vad göra?

Vänligen, Micke S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan felsöka genom att dra ut allt som är kopplat till USB, utom tangentbord och mus. Starta om datorn. Fungerar datormus och tangentbord? Om ja, koppla in valfri USB-pryl, Starta om datorn. Fungerar tangentbord och datormus? Repetera till du finner vad som är orsaken.

Jag antar också att du har uppdaterat alla drivrutiner, Windows och dina program. Har du inte gjort det är detta en god idé 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Hej, Tack för edra svar! -Implasticyde, Ja det skall jag prova.. -Bullerbyn, Tror musen är en M325 en litet mindre variant från Kjell o Company

Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Förresten.. testar med en likadan fast äldre Logitechmus som jag använder dagligen på min laptop,annan dator alltså.. och det verkar som det blir samma problem där.. märkligt, alldrig haft just detta problem som ju är frustrerande utöver att man skall få till ljud o arr o allt annat....

Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Hej, Tråden med Musfrys gör mig inte klokare men jag tog bort alla anslutningar o satte sedan tillbaka och just för stunden tycks det faktiskt fungera!

Mitt nya moderkort har USB3 men det är väl bakåtkompatibelt? Nuendostickan och mitt Midex 8 har ju några år på nacken..Uppdaterade även mitt grafikkorts drivrutiner, ett Nvidia 7300 GT.

Jag flyttade ju nog ordningen på USBinkopplingarna och det kan ju ha betydelse i vilken ordning man installerar prylarna...?

Well.. nu får vi se om det fortsätter fungera..

Tack för support!!

Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Micke 🙂 Hade samma problem på min nya mac mini, verkar som att USB3 kan störa ut trådlösa grejer som möss och bluetooth om grejerna är för nära varandra. Mina problem försvann när jag kopplade en USB förlängningssladd till musens mottagare.

Ha de 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Tråden med Musfrys gör mig inte klokare men jag tog bort alla anslutningar o satte sedan tillbaka och just för stunden tycks det faktiskt fungera!

Mitt nya moderkort har USB3 men det är väl bakåtkompatibelt? Nuendostickan och mitt Midex 8 har ju några år på nacken..Uppdaterade även mitt grafikkorts drivrutiner, ett Nvidia 7300 GT.

Jag flyttade ju nog ordningen på USBinkopplingarna och det kan ju ha betydelse i vilken ordning man installerar prylarna...?

Well.. nu får vi se om det fortsätter fungera..

Tack för support!!

Micke.

Synd att du gjorde flera saker på en gång utan att testa mellan var åtgärd. Nu vet du inte vad det var som orsakade problemet med din datormus, bara att den fungerar vilket i.o.f.s. är bra för problemet är löst som jag förstår det 🙂

USB3 är bakåtkompatibelt, men kan kräva att man uppdaterar drivrutiner till allt som är kopplat till USB3 för att fungera som tänkt då det är ett uppgraderat "protokoll" jämfört med USB2. Har du även USB2-port kan du prova att koppla in den utrustning som har ett par år på nacken i USB2-port istället för USB3-port. Om du inte har uppdaterat drivrutiner för Nuendostickan eller ditt Midex8 är det en god idé att uppdatera även dessa (Ibland ingår drivrutiner i Nuendo, Cubase, Logic eller vad man nu använder för DAW).

USB står för "universal serial bus" så det har en viss betydelse hur man kopplar in sina prylar. Det som är viktigast och kräver mest uppmärksamhet bör sitta först i kedjan. Det som är minst viktig sist i kedjan. Kan det vara så att Nuendostickan kräver att sitta i en specifik USB-port?

Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Jag misstänker Nuendostickan är boven i dramat.. Jag har sex USB3 uppdelade på tre staplade på höjden,emellan dessa sitter två ingångar till utan märkning vilka jag antar är gamla standarden? Hur räknar man första till sista USBport i ledet? Från taket till golvet eller tvärtom?/ Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du avslöjar modellnamnet på ditt moderkort så kan säkert nån hitta infon på nätet.

Mina tankar:

1. Eftersom du har ny dator så kan det ju faktiskt vara så att det är nåt fel på en av USB-portarna. Kanske måste du byta moderkortet på garantin.

2. Om du har många USB saker inkopplade så kanske de tillsammans drar mer ström än USB-porten kan leverera?

USB3 ska kunna leverera mycket mer ström än USB2, så om du har nånting som drar mycket ström så sätt det på en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns USB2-portar på datorn, använd alltid dem till USB2-saker. Speciellt möss och även USB-ljudkort samt donglar. (Musikbranschen ligger ofta en generation efter den rådande.)

Så:

1. Stoppa alla möss/donglar/tangentbord i de svarta USB-uttagen (ifall det finns några).

2. Testa annan musmatta. Finns IR och Laser-möss, och de fungerar olika bra på olika underlag. Testa med vanligt A4-kontorspapper och se om musen beter sig konstigt även där. 🙂

ps. Om du bara har ett par USB2-portar, prioritera mus och ljudkort.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Hej och tack, moderkortet är ett Gigabyte gaming...har ej beteckningen på skrivande plats men det var det senaste typ runt årskiftet 2014/2015 jag har ju fått musen att fungera, tog bort allt och behöll musen som nu sitter i USB2 satte därefter tillbaka midiinterfacet Midex8 och sist Nuendo stickan. Alla drivrutiner uppdaterade men fortfarande vill ej NuendoUSBlicenshållaren ,ibland, ej ge sig till känna vid uppstart, sker sporadiskt,och då drar jag ut stickan o sätter tillbaka i valfri port. Varför sker detta? /Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Tja Micke 🙂 Hade samma problem på min nya mac mini, verkar som att USB3 kan störa ut trådlösa grejer som möss och bluetooth om grejerna är för nära varandra. Mina problem försvann när jag kopplade en USB förlängningssladd till musens mottagare.

Ha de 🙂

Aha, såg det först nu... ja för nu när jag ryckt litet i usbgrejorna börjar det likna problem igen.. Nuendo hittar liksom inte usblicensen så då får jag dra ut/sätta tillbaka. och muspekaren börjar rycka igen. Skit vad jobbigt! Jag har endast Midex8:an musmottagaren/trådlösa samt Nuendos Licensnyckel. 3st. allt som allt. Redigerat av Soderlund
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att sätt musdongeln i en USB förlängare som du i sin tur satt i en USB2 port? Enligt flera på nätet är närheten till USB3 portarna tillräckligt för att störa Logitechs trådlösa möss. Hade samma problem själv som försvann när jag gjorde detta. Nämnde ju detta i början av tråden men du verkar inte vilja testa detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Soderlund (oregistrerad)

Har du testat att sätt musdongeln i en USB förlängare som du i sin tur satt i en USB2 port? Enligt flera på nätet är närheten till USB3 portarna tillräckligt för att störa Logitechs trådlösa möss. Hade samma problem själv som försvann när jag gjorde detta. Nämnde ju detta i början av tråden men du verkar inte vilja testa detta?

Hej och förlåt men det kom emellan en massa jox i övriga livet så jag har inte haft möjlighet att kolla, men jag ska! tack för tipset!

Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Soderlund (oregistrerad)

Vill bara säga att jag tagit till mig rådet att flytta usbdongeln med förlängningssladd men har inte testat än... Återkommer

Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...