Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en fråga gällande lödning av kombinerade XLR/TRS-kontaker. Mitt ljudkort har sex ingångar av kombinerad typ på baksidan och för att göra dessa mer lättåtkomliga i mitt rack har jag tänkt att "bygga" en egen patchbay. Min tanke är att köpa en rackplåt med förborrade hål och XLR-kontakter som jag skruvar på (se bilder nedan).

Som jag förstått det med dessa kombo-uttag så löder man mikrofonkabeln först på XLR-kontakterna (hot, cold och ground) och sen bryggar man över till TRS-kontakten med tex benen från ett motstånd.

So far so good, men nu till själva frågan. Om jag nu stoppar in en balanserad TRS-kabel i mitt nya kombo-uttag så kommer signalen bryggas över till XLR-kontakerna på ljudkortet, inte till TRS-kontakten. Påverkar detta ljudet negativt på något sätt?

För att förtydliga så pratar jag inte om Hi-z nu, den ingången sitter på framsidan av ljudkortet. Det jag tänker köra i TRS-ingången på patchbayen är synthar.

153746.jpg

266119.jpg

Annons
Postat (redigerat)

Det beror väl lite på... Från en preamp eller mixer har du fantommatning ut på XLR, men aldrig på TRS. Kopplar du in annat än en mick på en ingång som matar ut fantommatning, så är risken stor att du blåser sönder den inkopplade burkens utgång. Combo-kontakter kan därför vara lite vanskliga att använda i en patchbay. Bäst skulle vara om det finns en switch inbyggd i combo-kontakten, så att du kan ändra kopplingen automagiskt när du sätter in en TRS-kontakt - och på så sätt slipper riskera att det kan finnas fantommatning...

XLR-ingången brukar dessutom vara kopplad via en extra förstärkarkrets, medan TRS kopplas direkt till ingången. Ibland är det dock tvärtom, så att det är XLR som går till preamp-ingången, medan TRS dämpas av någon form av attenuatorkoppling och sedan går till preampen och förstärks igen (ja - korkat, men det förekommer ganska ofta eftersom det är en billigare lösning...).

EDIT:

Ska kanske tillägga att om TRS- och XLR-ingångarna som du vill koppla in dig på, är lineingångar och inte kombinerade mick/line, så kan du glömma hela mitt tidigare resonemang. Då är det exakt samma signal, bara att det är olika kontakttyper.

Redigerat av Claes
Postat

Tack för svaret Claes! Det är kombinerade XLR/Line-ingångar in i ljudkortet som alla matar ut fantommatning. Så det finns en risk att jag förstör ljudkortet på detta sätt. Knepigt. En switch hade varit bra men jag vet inte om det hade hjälpt i detta fall. Även om det finns en brytswitch så bryggar man ju över TRS-signalen till XLR när man löder fast kabeln på baksidan på en kombo-kontakt. Det skulle vara om jag lät TRS-signalen gå en till en dedikerad ingång och XLR-signalen till en annan. Då är problemet löst men tyvärr har jag bara åtta ingångar på ljudkortet och de är alla mic/line. Har inga dedikerade line-ingångar.

En lösning är iofs att koppla TRS-signalen till ingångarna på min ultragain-preamp. Men jag vet inte vad jag skulle tjäna på det. Då kan jag ju lika gärna bara koppla i ljudkällan direkt in i ultragainen (som har kontakter på framsidan).

Jag kanske helt enkelt får bygga en patchbay med vanliga XLR-ingångar och endast köra micar genom den. Övrigt som jag vill köra via line-in för jag använda Ultragain till. Samt de två kontakterna på framsida av ljudkortet som är kombokontakter (varav en även är Hi-z).

Postat

Nä, det är till en steinberg mr816x. Det lutar mot att göra en egen patchbay med vanliga xlr-ingångar. Då kan jag både köra micar men även balanserade outboards in. Det jag förlorar är line-ingångarna. Kanske går att lösa med ytterligare en patchbay. Ska fundera lite till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.