nd00jan (oregistrerad) Postat 4 augusti 2015 Postat 4 augusti 2015 (redigerat) Försöker hitta en HP Workstation som har anslutningsmöjligheter för 4 st. SSD-diskar, men det verkar svårt. Hittade till sist denna sida: http://store.hp.com/...-build_your_own Där står: Hittar du ingen dator som passar dit behov? Vi kan hjälpa dig! Om du inte hittar en dator som passar just din verksamhet så kan våra säljare hjälpa dig. Vi kan på de flesta modeller i vårt företagssortiment skräddarsy modeller efter just din verksamhets krav och behov. Ring eller maila oss så berättar vi mer. Det lät ju bra, men tydligen kunde dom hjälpa mig med max 3 st. SSD-diskar, och den fjärde måste vara en mekanisk sådan. *********************************************************************************************************************************** Redigerar mitt inlägg. Det var jag som missuppfattade HP Store. Tydligen kan man ha 4 st. SSD-diskar. Därmed måste inte en av dom vara mekanisk, som jag skrev. *********************************************************************************************************************************** Synd, jag som vill ha följande uppsättning: Hårddisk 1 (SSD): OS/Systemfiler, Cubase (och andra program) Hårddisk 2 (SSD): VST's och tillhörande bibliotek Hårddisk 3 (SSD): Cubase projekt (audiofiler). Hårddisk 4 (SSD): Back-up (kloning av hårddisk 3). OK, kanske man kan klona till en mekanisk hårddisk, men inbillar mig att det vid kloning helst bör vara en hårddisk av samma typ. Frågan är om man inte lika gärna kan hitta en speldator som är lika tyst som en Workstation. Borde väl gå lika bra att använda som "Musikdator". Tycker att det verkar finnas mera möjligheter där vad gäller konfiguration. Syftar då mest på Komplett.se där man kan välja en speldator och sedan konfigurera den själv, som dom sedan monterar. Redigerat 12 augusti 2015 av nd00jan
JJRockford Postat 4 augusti 2015 Postat 4 augusti 2015 Det här är kanske inte svar på din fråga, men själv kör jag numera Google Drive som backup. 1 TB kostar runt 100 kr/månad. Tycker att det känns betydligt bättre att backupdisken så att säga inte fysiskt befinner sig på samma plats som det den ska backupa, så att en har lite bättre skydd mot t ex stöld och brand. Tänker också att det kan vara bra att ha både OS:et och dina VST:s o s v på samma disk. Windows har en smidig funktion för att klona en partition och spara på en extern disk som en sen kan återställa ifrån. Då kan du, när du installerat allt du vill ha (OS, DAW, VST o s v) klona den partitionen till en extern hårddisk. Händer något med original-disken är det bara att stoppa i en ny disk, låta Windows kopiera din backup, och så kan du vara igång igen på någon timme eller så.
Cathrine Postat 4 augusti 2015 Postat 4 augusti 2015 Nja, bara för att det inte går att välja till, betyder det inte att det inte går att ha fler SSD's i datorn. Ofta finns det flera SATA-kontakter på moderkortet än som används. Jag skulle försöka få tag i manualen eller någon bild/filmklipp på tilltänkta datorn, så man ser: 1) Hur många SATA-kontakter det finns 2) Hur många platser för hårddiskar (3,5" och 5,5" platser) Finns det tillräckligt, är det bara att köpa till SSD's i efterhand. Tänk på att du kan stoppa en SSD i både 3,5"-platser och 5,5" om man köper till hårddiskkasett eller skenor. Om du kör realtidsbackup á la Volume Shadow Copy är det säkert en fördel ifall du har bra prestanda i backupdisken oxå, men inte nödvändigt. Kör du RAID bör det vara samma modell, och dessutom modell anpassad för RAID. (T.ex. WD RED.) Om du kör manuell kloning via Macrium Reflect eller filsynkronisering behöver det absolut inte vara samma märke eller hastighet.
nd00jan (oregistrerad) Postat 12 augusti 2015 Postat 12 augusti 2015 Det här är kanske inte svar på din fråga, men själv kör jag numera Google Drive som backup. 1 TB kostar runt 100 kr/månad. Tycker att det känns betydligt bättre att backupdisken så att säga inte fysiskt befinner sig på samma plats som det den ska backupa, så att en har lite bättre skydd mot t ex stöld och brand. Tänker också att det kan vara bra att ha både OS:et och dina VST:s o s v på samma disk. Windows har en smidig funktion för att klona en partition och spara på en extern disk som en sen kan återställa ifrån. Då kan du, när du installerat allt du vill ha (OS, DAW, VST o s v) klona den partitionen till en extern hårddisk. Händer något med original-disken är det bara att stoppa i en ny disk, låta Windows kopiera din backup, och så kan du vara igång igen på någon timme eller så. Bra tips! Men ifall man stoppar i en ny disk, då lär man väl först installera Windows på den, för att sedan kunna kopiera denna backup. För övrigt, det finns en poäng att ha backupen utanför hemmet som sagt.
nd00jan (oregistrerad) Postat 12 augusti 2015 Postat 12 augusti 2015 Nja, bara för att det inte går att välja till, betyder det inte att det inte går att ha fler SSD's i datorn. Ofta finns det flera SATA-kontakter på moderkortet än som används. Jag skulle försöka få tag i manualen eller någon bild/filmklipp på tilltänkta datorn, så man ser: 1) Hur många SATA-kontakter det finns 2) Hur många platser för hårddiskar (3,5" och 5,5" platser) Finns det tillräckligt, är det bara att köpa till SSD's i efterhand. Tänk på att du kan stoppa en SSD i både 3,5"-platser och 5,5" om man köper till hårddiskkasett eller skenor. Om du kör realtidsbackup á la Volume Shadow Copy är det säkert en fördel ifall du har bra prestanda i backupdisken oxå, men inte nödvändigt. Kör du RAID bör det vara samma modell, och dessutom modell anpassad för RAID. (T.ex. WD RED.) Om du kör manuell kloning via Macrium Reflect eller filsynkronisering behöver det absolut inte vara samma märke eller hastighet. Tack för informationen. Jag använder just nu Macrium Reflect, och då vet jag att det ej är nödvändigt med exakt samma typ av hårddisk. Kör exakt samma diskar i min nuvarande dator, men då vet jag att det inte måste vara det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.