JJMusik Postat 30 juli 2015 Postat 30 juli 2015 Hej! Jag är en studionörd men ingen direkt live/PA-räv så behöver lite hjälp i en fråga. Jag och några polare ska tillsammans med brudgummen köra ett litet live-set på hans bröllop innan "disco"-musiken drar igång. Vi har hyrt in ett PA som består av två 15" toppar och en 18" sub (allting är aktivt). Vi har också ett litet stativ med 5-6 lampor i olika färger Jag har ännu inte fått någon klarhet i från ägarna till stället ifall det finns ett 3-fas uttag. I worst case ifall det INTE finns 3-fas. Klarar denna anläggning sig på vanligt 10a -uttag eller vad tror ni? risken är ju stor att kökspersonalen drar igång diskmaskiner och sådant när vi lirar... Vad tror ni?
Die Hard (oregistrerad) Postat 30 juli 2015 Postat 30 juli 2015 Kan du inte ta in en fas-3:are från AF som kan ordna saken? 😆
Piccazzo Postat 31 juli 2015 Postat 31 juli 2015 Klarar denna anläggning sig på vanligt 10a -uttag eller vad tror ni?risken är ju stor att kökspersonalen drar igång diskmaskiner och sådant när vi lirar... Tror inte en 10A klara av att driva ett PA samt diskmaskiner och annan köksutrustning samtidigt.
JJMusik Postat 31 juli 2015 Trådstartare Postat 31 juli 2015 Okej, då får jag hoppas att 3-fas finns... undrar hur mycket vårt PA drar?..
henning Postat 31 juli 2015 Postat 31 juli 2015 Fast ni kommer väl inte köra ljudprylarna på samma säkring som köksutrustningen? Och huvudsäkringen på bygget lär väl vara större än 10A? Spontant så känns det som att det inte skulle vara något problem att driva dessa prylar på en 10A så länge inga andra stora strömförbrukare körs på samma. Iaf så länge som inte vi inte pratar lampor på 1000W/st... Ljudprylarna kan jag inte tänka mig att de drar så fasligt mycket. Om du tänker att du har ett PA där du har 2 toppar på 300 watt och en bas på 500 watt så drar det 4,6A. Och min erfarenhet är att det är en teoretisk siffra som man inte kommer upp i om man inte driver PA:t väldigt hårt. Om du istället räknar med att topparna är på 1000w/styck och detsamma på basen, så kommer du att ha en teoretisk förbrukning på 12,5A. Jag tror fortfarande inte att det skulle vara något problem isf att köra ljudet enbart på en 10A säkring då heller. Skulle man däremot samtidigt köra ljuset på samma säkring och vi pratar vanliga gamla glödljus så kanske det kan börja vara körigt. Är det ledljus så tror jag faktiskt det skulle gå i vilket fall som helst. Men trevligast i vilket fall som helst är väl att köra ljuset och ljudet på olika faser och säkringar i vilket fall som helst. /Henning
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.