Jump to content
Annons

Line 6 Guitar Port?!

Soulmist

Recommended Posts

Annons

En guitar port funkar alldeles utmärkt för studiosyfte. 😉

Ljuden är riktigt bra tycker jag.

Däremot är jag osäker på hur bra den fungerar live.....du behöver ju först och främst lanja den i en PA-anläggning...dessutom behöver du ju ett midipedalbord så du kan byta ljud. 🙂

Är ditt huvudsakliga användningsområde hemmastudioinspelning tycker jag absolut det är värt pengarna men ska du spela live oxå så rekommenderar jag en stärkare.

Mvh / djonas

Dela på andra sajter

Absolut! Jag använder BARA guitarport i min studio.. grym fördel att kunna hålla allt tyst om man bor i lägenhet... ett fint tips är också att köpa till nån av de extra paket man kan ladda hem från Line 6.. köpte själv "metal" paketet och fick typ 18 grymma förstärkare för runt 50$ ..riktigt nice.. Om du dessutom skaffar nån midi-controller i pedalform så funkar wah-wahn helfint!

Kan tillägga att jag använt min i drygt 2 år och den har fungerat perfekt hela tiden.. Att man kan uppgradera programvaran gratis när man väl köpt den är ett stort plus..

Känner mig lite jävig eftersom jag själv äger en.. men jag är mycket nöjd.. 🙂

/David

Dela på andra sajter

Det verkar vara som jag trott.. en grym grej..

har upptäckt att det är grymmarns mycket billigare i USA.. men jag vet inte om det blir dyrare med frakt och tullavgifter och så.. vet inte hur det funkar..

Men en guitar port ska jag skaffa.. någon dag.. snart

Dela på andra sajter

har upptäckt att det är grymmarns mycket billigare i USA.. men jag vet inte om det blir dyrare med frakt och tullavgifter och så.. vet inte hur det funkar..

Du tjänar garanterat INTE på att köpa den från USA med tanke på all frakt osv.

Bara så du slipper kolla 😉 jag har gjort det ett x antal ggr när saker ska köpas =)

Jag har själv en Pod XT och är kalasnöjd!

Funderar faktiskt på att uppgradera den genom att köpa alla tilläggseffekter och boxar osv ... då behöver man ju aldrig något mer för gitarren iaf (säger man alltid) 🙂

kanske inte hjälpte dig med Guitarporten men iaf att du slipper kolla med ett köp i Staterna..

/Micke

Dela på andra sajter

Du tjänar garanterat INTE på att köpa den från USA med tanke på all frakt osv.

Bara så du slipper kolla 🙂 jag har gjort det ett x antal ggr när saker ska köpas =)

Jag har själv en Pod XT och är kalasnöjd!

Funderar faktiskt på att uppgradera den genom att köpa alla tilläggseffekter och boxar osv ... då behöver man ju aldrig något mer för gitarren iaf (säger man alltid) 😄

kanske inte hjälpte dig med Guitarporten men iaf att du slipper kolla med ett köp i Staterna..

/Micke

Nähänä? Music123.com har GuitarPorten för $99.99, vilket i dagens dollarkurs är 706 kr. Frakten går på $46 (UPS då!), så det totala priset slutar på ungefär 1040:-... Förhoppningsvis slipper man tullavgifter, och då har man sparat över 600:-, med ett par hundra i tullavgift inräknat har man kanske bara sparat 3-400. Att det skulle överhuvudtaget vara möjligt att få den billigare i Sverige vägrar jag hur som helst gå med på. 😄

Dela på andra sajter

Jag vill hemskt gärna kunna ta stryptag på min käre försäljare om det skulle gå åt helvete så... men för en tusenlapp kan jag stå över...

Moms är domen för min plånbok.. Om ALLA i hela världen bara kunde skriva in svensk moms jämt så skulle jag kanske inte hata sveriges fördömda välfärd så mycket.. Då skulle jag i alla fall leva i ovisshet om mina förluster! 😄😄

/David

Redigerat av illvaesen
Dela på andra sajter

Guitarport funkar super!

Dock är jag inte helt nöjd med XT-uppgraderingen.

Man borde kunna växla mellan POD 2 ljuden och XT.

POD 2 har lite mjukare ljud (version 1.13).

Nackdelen är att GuitarPort tar RAM-minne från datorn så man bör helst ha minst 1GB RAM om man t ex kör Cubase med en massa pluggar samtidigt.

GuitarPort fungerar också som ett externt ljudkort med ASIO drivrutiner så egentligen är det mer än bara ett gitarreffekt.

Funderar själv på att skaffa POD XT-live från Tyskland.

/Kent J.

Dela på andra sajter

Hallå! Jag har kört G-port ett tag, och tycker sisåhär:

Det verkar som något hände vid uppgraderingen till 2.0, Den version som jag tycker låter naturligast är Guitar Port vers. 1.14.

Den är iofs lite begränsad, men de senare ligger det något slags "fräs" över, som iallafall jag reagerar över.

På en annan Disk kör jag den senaste versionen, och köpte till "FX-Junkie", en massa pedaler, å syntar å lustiga effekter, tror ja gav 400 spänn.

Klart snöigt och roligt med dessa ljud.

För bäst monitorljud kör jag ut den i en gammal monitorförstärkare, kopplad till en enkel 12", Celestion Greenback, det blir "för bra" om man kör ut den i en seriös monitorlyssning. Detta Element kostar en tusing, å är en kopia på de gamla G-12 M 25 W. elementen, å en låda spikä man föl ihop i ett nafs.....Man kan driva den med vilket sunkigt slutsteg som helst, upp till 50-100 w.

Dela på andra sajter

Hade Guitarport ett tag, men sålde den till en kompis...iofs hyfsat ljud i den, men den går ju inte att använda live utan dator...

...därför köpte jag en Behringer V-AMP 2 för 995 på Musikbörsen istället...superljud och så går den att köra live direkt. Man kan dessutom nyttja effekterna som Send och köra t ex sång igenom den...suveränt...

Läs mer på http://www.behringer.com/V-AMP2/index.cfm?lang=ENG . Klicka på "Virtual Gear" så kan du lyssna på några ljud.

/Jan Olof

Dela på andra sajter

Såg nyss M-Audio's Blackbox, verkar också intressant. Funkar väl dels som en guitar port, fast funkar bättre live? Någon som har erfarenhet av den? Själv har jag varken provat Guitar Port eller Blackbox.

Dela på andra sajter

...därför köpte jag en Behringer V-AMP 2 för 995 på Musikbörsen istället...superljud och så går den att köra live direkt. Man kan dessutom nyttja effekterna som Send och köra t ex sång igenom den...suveränt...

V-ampen har bra rena ljud men så fort man skall ha distade ljud så finns det liksom ingen botten i den.. är för tunn för att spela distat.. satsa då hellre på en pod 2.0 de har mer bett i ljudet...

men den kostar dock en tusing mer.. men anledningen till det är att ingen köpte v-amp när de kostade liks mkt för ett år sen.. Så det måste ju säga nåt...

Dela på andra sajter

Hallå! Jag har kört G-port ett tag, och tycker sisåhär:

Det verkar som något hände vid uppgraderingen till 2.0, Den version som jag tycker låter naturligast är Guitar Port vers. 1.14.

Den är iofs lite begränsad, men de senare ligger det något slags "fräs" över, som iallafall jag reagerar över.

Jag kör Guitar porten hemma och jag är oerhört nöjd, men jag håller med att det var något som hände med uppdateringen. Det vart klar förändring med ljudet, men vad det var kan jag dock inte sätta fingret på. Och om det är bra eller dålig förändring kan jag heller inte säga, jag hann inte testa den gammla versionen tillräckligt länge innan jag uppdaterade så jag hörde bara att det var skillnad på ljudet.

Och om du skall ta och köpa en guitar port så kan du hitta några för bra pris, beg. på t.ex. blocket om du inte vill lägga ut så överdrivet mycket pengar. Inte så att jag menar att det är dyrt, men om jag inte hade fått min i julklapp av en snäll syster så hade jag varit tvungen att köpa en beg. för min ekonomi är en bit begränsad så att säga.

Hoppas du finner något av vikt i mitt inlägg 😉

Dela på andra sajter

Har själv köpt en GuitarPort för ett år sedan. Den pajade. Line6-supporten svarade att det kan vara problem i vissa fall då man kopplar på moderkortets USB-port. Alltså det är säkrast att ha ett PCI-kort med extra USB-portar av någon anledning. 😏

Jag fick returnera Porten vilket jag gjorde i början av december. Luthman trasslar med sina RMA-nummer osv så jag har fortfarande inte fått till den. 5 månader efter!!! 😠

Så jag avråder faktiskt från att köpa utomlands via nätet! Det är ju redan en massa strul att få grejerna utbytta hemma så om man ska skicka det utomlands kan det vara riktigt jobbigt!

Dela på andra sajter

• 5 månader senare...
Harman (oregistrerad)

Tänkte bara kolla om man kan spela in sina egna låtar med Guitar port i programmet eller om man måste ha något annat program som Cubase eller Pro Tools?

Dela på andra sajter

Köp en guitarport. Jag hade en förut men sålde den för att köpa en riktig förstärkare att micka upp istället.

...men när jag lyssnar på inspelningar jag gjort med GP:n så ångrar jag nästan att jag sålde den.

Köp köp!

😛🙂

-------

Redigerat av Grahn
Dela på andra sajter

Tänkte bara kolla om man kan spela in sina egna låtar med Guitar port i programmet eller om man måste ha något annat program som Cubase eller Pro Tools?

Om man köper till lite extra programvara kan man spela in eget material med guitarport, Den duger alldeles utmärkt till privata jam-sessions, men är egentligen ingenting att ha om du vill "göra något eget".

Den billigaste versionen av cubase/sonar/pro tools är ett klart bättre alternativ.

Dela på andra sajter

Harman (oregistrerad)

Om man köper till lite extra programvara kan man spela in eget material med guitarport, Den duger alldeles utmärkt till privata jam-sessions, men är egentligen ingenting att ha om du vill "göra något eget".

Den billigaste versionen av cubase/sonar/pro tools är ett klart bättre alternativ.

Har väl mest tänkt mig att spela in låtidéer och sånt. Inte att lägga på en massa trummor och sånt utan bara spela in det jag själv spelar.

Går det bra att göra det i Guitar Port utan att ha några andra program?

Går det spela in flera spår på samma låtinspelning?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.