Jump to content
Annons

Uppgradering av Windows på Frost ACM

Recommended Posts

Targa (oregistrerad)
Postat

Hej på er alla, behöver lite tips ...

Har en Frost lap-top som jag inte använt speciellt mycket, men den har en gammal Windows i sig, och jag skulle vilja installera en Windows 7 eller 8 i den ... Rekommendationer på vilken och vilken version, för att optimalt kunna använda lap-toppen som musikdator ...

Skulle också behöva tips på bra studioprogram som jag kan köra på denna lap-top med uppgraderad Windows och med det MOTU Ultra Light externa ljudkortet jag har. Vill både kunna spela in via keyboard med ljudappar, men även lägga på live gitarr, bas och sång ...

Annons
Postat (redigerat)

Windows 7 skulle jag säga då. Men svårt att vet på rak arm utan att du skriver ner datorns specifikationer mer exakt. Antar att det är en ganska gammal dator, och då kan det tyvärr vara så att det inte finns drivrutiner till de nyare operativsystemen, men windows 7 BÖR du klara.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Targa (oregistrerad)
Postat
  On 2015-07-26 at 15:57 sa Yllet:

Windows 7 skulle jag säga då. Men svårt att vet på rak arm utan att du skriver ner datorns specifikationer mer exakt. Antar att det är en ganska gammal dator, och då kan det tyvärr vara så att det inte finns drivrutiner till de nyare operativsystemen, men windows 7 BÖR du klara.

mvh Jon

Ja Jon, det är en äldre lap-top, den är kanske 5 år gammal, men minimalt använd ... Ja jag lutar åt Windows 7 också, den var ju instalerad från start som en multimediadator, men eftersom Frost inte finns längre, så kan jag ju inte be om en uppdatering från dom, så jag behöver hitta ett billigt alternativ för att få en Win 7:a ...

Targa (oregistrerad)
Postat
  On 2015-07-26 at 16:00 sa Claes:

Jag skulle nog också välja Win7 i det läget. Det mesta som funkar i XP, funkar också i Win7 - och det finns drivrutiner för nästan allt till Win7, medan vissa saker kan vara svårare med Win8...

Yup Yoda, lutar åt Win 7 också, just av den orsaken. Tyvärr finns ju inte Frost längre, så där kan jag ju inte få någon hjälp att installera den som en multimediadator som den var installerad som från början för en 5-6 år sedan ... Den är ju minimalt använd denna lap-top ...

Så jag måste hitta ett billigt alternativ för en Win7:a ...

Postat
  On 2015-07-26 at 16:38 sa Targa:

Yup Yoda, lutar åt Win 7 också, just av den orsaken. Tyvärr finns ju inte Frost längre, så där kan jag ju inte få någon hjälp att installera den som en multimediadator som den var installerad som från början för en 5-6 år sedan ... Den är ju minimalt använd denna lap-top ...

Så jag måste hitta ett billigt alternativ för en Win7:a ...

Finns det någon gammal version av ett studioprogram installerat på datorn idag (t.ex. Cubase, Sonar, ProTools)?

Isåfall skulle ett alternativ vara att skippa uppgraderingen av Windows helt (antar att det är Win XP på den idag?) och köra vidare på det system som är, kanske med mer RAM-minne om det finns plats. Då har du säkert en bra matchning mellan dator och prestandakrav, och slipper ångesten över att köra Win7 på en dator som kanske är lite i underkant prestandamässigt.

Targa (oregistrerad)
Postat
  On 2015-07-28 at 12:07 sa Jayway:

Finns det någon gammal version av ett studioprogram installerat på datorn idag (t.ex. Cubase, Sonar, ProTools)?

Isåfall skulle ett alternativ vara att skippa uppgraderingen av Windows helt (antar att det är Win XP på den idag?) och köra vidare på det system som är, kanske med mer RAM-minne om det finns plats. Då har du säkert en bra matchning mellan dator och prestandakrav, och slipper ångesten över att köra Win7 på en dator som kanske är lite i underkant prestandamässigt.

Nej det finns inget program nu installerat, det hade Cubase, men det är borttaget, att behålla XP känns lite puckat då inga uppdateringar på XP görs längre, det var lite därför jag funderade på att installera Win 7 istället på den. Sen tänkte jag köpa ett original studioprogram som är bra men lättarbetat ...

Targa (oregistrerad)
Postat
  On 2015-07-28 at 12:23 sa KillwithSkill:

Ett tips är att du inte heller rör nåt i BIOS

Antar att biosen inte automatiskt ändras om jag omformaterar C: driven och installerar en Win 7, eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.