Jump to content
Annons

Vad använder man alla effekter till?


Adish

Recommended Posts

Det här kommer säkert låta som en stor nybörjarfråga! Men det är bara för att jag inte har satt mig in i den här delen ännu och att jag just nu vill veta mer.. För får inte ihop det riktigt..

Jag undrar vad alla fysiska effektburkar (ej vst-pluggar); typ kompressorer, reverbs och sånt egentligen används till? Jag gör musik i Logic, har högtalare och ett lätt mixerbord etc, men om jag vill lägga på effekter på saker så gör jag det igenom vst-pluggar i Logic där jag har maximal kontroll och kan ändra inställningar när jag känner för det..? Tanken som slog mig är varför folk lägger tunga pengar på sån typ av studioutrustning, som kompressorer och EQ:s och sånt? Finns säkert många logiska förklaringar!

Används t.ex en reverb-kloss i andra sammanhang än musikproduktion, hos DJ:s eller t.ex bara vid inspelning av sång och akustiska instrument osv i en "större" studio? Eller finns det en logik i att ha sådana även vid musikproduktion i hemmastudio där du inte använder akustiska ljud utan bara kör vst:s?

Ja, ni fattar!

🤪🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Analog utrustning brukar oftast lägga till värme och färg i mixen, något som vst pluggar inte gör generellt. Det finns ju vst pluggar som försöker ''härma'' den analoga utrustningen med att ge den där vintage känslan, men enligt min uppfattning så går den analoga utrustningen sällan att slå när det gäller detta. Och sen finns det ju fördelar med att ha analog utrustning då du kan ratta på två knobs samtidigt, vilket kan göra det enklare att hitta rätt settings.

Har dock ingen analog utrustning själv så ni får rätta mig om jag har fel 🙂

Redigerat av Hakkuun
Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggar är anpassade för att inte ta för mycket processorkraft, de måste samsas med en grym mängd andra processer inklusive systemet och värdprogrammet, något som effektburkar inte behöver tänka på, och därför kan ge mycket mer prestanda. Analoga burkar å andra sidan kan bara härmas lite halvdant i en dator, inte faktiskt återskapas, så där har vi en hel del dynamiska grejer som händer & ger liv i ljudet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min mening så får man gå upp en bra bit i pris innan externa burkar överglänser plugins nuförtiden. Numera är till och med de effekter som följer med DAW-programmen från början, helt ok - så enda meningen med billiga externa effekter, är till livebruk, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack!

Jag fattar mer nu vad grejerna är till för.. Har bara inte tänkt så långt angående processorer osv.

Ja dagens grejer är ju faktiskt väldigt bra.. Kommer nya pluggar hela tiden som har grym kapacitet.

Men. Om man nu har en hårdvarueffekt, hur kan man använda dessa på något spår i t.ex logic? Det jag satt och funderade på är väl kanske en equalizer där du ser frekvensomfånget i det du arbetar med. Skulle ju kunna vara väldigt bra. Men i övrigt, hur kan du ha nytta av ett reverb när det t.ex sitter själva i burken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan koppla in en extern effekt och använda i DAW-programmet om du har ett ljudkort med tillräckligt många in- och utgångar.

En send-kanal routas till utgångar istället för till main-mix - och sedan tar du tillbaks signalen från effektburken på två ingångar.

Du behöver antagligen justera offset, så att det inte blir några fördröjningar pga latency - men det brukar finnas automatisk kompensation om man använder en funktion för extern effekt.

Jag har inte kört med något sådant själv (och kör dessutom inte Logic), så jag har inte koll på detaljerna - utan det är nog bäst att du dyker in i manualen och läser på om externa effekter där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Numera är till och med de effekter som följer med DAW-programmen från början, helt ok -

Skulle vilja påstå att de är minst lika bra som i stort sett de allra allra flesta externa idag. Enda skillnaden är oftast färgningen som skiljer. Cubases gamla kompressor t ex när jag köpte C2 Studio var ganska så kass men den uppdaterade använder jag lika gärna som någon extern och är riktigt bra. Detsamma med Gate så slutar det i stort alltid med att jag använder Cubases då den är så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största skillnaden är att digitala pluggar alltid är exakta, hur man än kodar den så kommer det alltid att ändra ljudet exakt som koden säger.

Analoga burkar är byggda av komponenter som reagerar något slumpmässigt över tid. Detta i kombination med att analogt ljud är en kontinuerlig ström gör att vissa gillar hur analoga prylar jobbar.

Jag personligen arbetar gärna med analoga burkar vid inspelning, men jag brukar generellt inte använda dem vid mix.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen arbetar gärna med analoga burkar vid inspelning, men jag brukar generellt inte använda dem vid mix.

Jag har hört en del påstå att när det gäller gamla gamla analoga burkar, speciellt när det gäller sådana med rör, så finns det inte två exemplar som låter likadant, och att det kan skilja mycket mellan hur de låter.

Om detta stämmer, stämmer det då även med nyare analog utrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört en del påstå att när det gäller gamla gamla analoga burkar, speciellt när det gäller sådana med rör, så finns det inte två exemplar som låter likadant, och att det kan skilja mycket mellan hur de låter.

Om detta stämmer, stämmer det då även med nyare analog utrustning?

Mina erfarenheter säger att det kan skilja rätt rejält. T.om. mellan olika kanaler i samma burk/mixer och mikrofoner kan låta drastiskt olika. Vare sig det är nytt eller vintage (vintage har väl generellt en tydligare skillnad då de slitits annorlunda och servats några gånger).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej tack för alla svar. Börjar få ihop hur det fungerar! 😎

En annan fråga om effekter och hårdvara:

Är det någon som vet vart man får tag på en spektrum/frekvens-analysator...?

Typ den gamla klassikern "Samson D1500" som Dada Life använt sig av eller liknande produkt. Jag kan inte hitta något liknande i någon musikinriktidad onlinebutik?

(Jag vet att ni först kommer nämna Vst:er istället, men jag vill hitta den som extern då jag gillar att kunna se allt jag spelar från datorn bredvid skärmen, plus att den ser bra ut att ha i studion, osv osv..) 🙂

Här har ni ett klipp på när Dada Life har en sådan under sin skärm (Vid 2:07 börjar dom prata om den också):

Redigerat av Adish
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet nån hur det är med gamla digitala instrument och effekter? Låter de VST pluggarna likt originalen? Tex Yamaha DX7, Korg M1 etc. Känns som att det vore lättare att gå från digitalt till digitalt men det kanske är svårare än vad tror?

Redigerat av FNG
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet nån hur det är med gamla digitala instrument och effekter? Låter de VST pluggarna likt originalen? Tex Yamaha DX7, Korg M1 etc. Känns som att det vore lättare att gå från digitalt till digitalt men det kanske är svårare än vad tror?

Det är nog sällan det låter exakt som förlagan - men det brukar vara tillräckligt nära så att man inte kan avgöra säkert vilken som är vilken vid ett blindtest.

[flamebait mode on 😉]

Det gäller inte bara digitala instrument, utan även analoga hajpade syntar - även om många vill hävda något annat... 😉

Lyssnar man separat på syntarna och A/B-testar mellan original och kopia, så kan man säkert komma fram till att det är två olika - men inte när ljudet ingår i en mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Likheterna är fortfarande ganska usla mellan emuleringar och äkta prylar, och inga av de små hyss hårdvaruprylar har för sig kan än så länge återskapas mjukvarumässigt, men pluggarna blir bättre och bättre.

Vill man ha det riktiga sounded så kommer man bli besviken, men gillar man vad exempelvis Waves SSL-pluggar och liknande gör själva så har man mycket att hämta. Det börjar komma bättre grejer, men själv verkligen hatar jag de pluggar som följer med Nuendo 7/Cubase 8. Finns absolut bra effekter som pluggar, men man får vara beredd på att de antingen är strypta för att kunna köras på en vanlig dator, eller sörplar processorkraft som sjunk-hål, samt att de i bästa fall kan påminna om de processorer de kan vara modellerade efter, men att man får se dem som helt fristående effekter med sina egna sound och fördelar.

Sen beror det helt på vad du använder för interface åsså. Spelar du in hårda effekter genom ett Saoundblaster-kort så kommer de garanterat låta sämre än en bra plugg. Kör du en SSL-compressor genom ett Lynx eller kanske MOTU-interface så är pluggar chanslösa i jämförelse. Dock har man bara en compressor per hårdvaru-burks utgång, så om man inte är rik som ett troll eller har fått en helt sinnessjuk mängd bra effekter, så är det bäst att använda hårdvaran där den verkligen gör nytta, och pluggar överallt i övrigt.

Vad gäller synthar så har jag testat några som emulerar synthar jag redan har: JUNO-60, SQ-80, MiniMoog (äger inte själv än, men har jobbat väldigt mycket med), DX-7, och PolySix. Dessa låter absolut inte som originalen, men de har samma karaktär, och man kan göra samma saker på dem. Har man råd så är originalen sjukt värda sina pengar, men har man det minsta ansträngd ekonomi så är pluggarna ett bra val. Än en gång - man får vara medveten om vad man köper, vill man ha Moog så köper man Moog, inte ett Casio-keyboard. Vill man ha äkta vara så köper man äkta vara, pluggarna är egna instrument i sig själva och bör bara jämföras med sina förlagor ifråga om vilken karaktär på synthesen de har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på detta med outboards på sistone. Har fått ett sug efter att skaffa en stereokompressor som jag kan skicka saker genom eller kanske en channel strip med rörpreamp och kompressor som jag kan använda vid inspelning. Det känns på ett sätt onödigt för precis som många skrivit i tråden så är pluggar nuförtiden så bra att man kan nå finfina resultat bara med dem.

Det som väger för att ändå skaffa outboards, trots att det känns som lyxkonsumtion deluxe, är två saker. Dels är det roligt! Kanske lite pryligt av mig men visst är det kul med en VU-mätare som rör sig och rattar att skruva på. Det kan verka löjligt men jag tycker inte man ska underskatta det värdet. Dels tänker jag att det är nyttigt för att börja tänka annorlunda i studion. Personligen blir mitt tänk väldigt präglat av att bara använda pluggar. Nu är målet att spela in så rent och neutralt som möjligt för att kunna forma det som man vill sen. Men jag har blivit mer och mer sugen på att försöka spela in rätt sound på en gång. Att ha en vision om hur man vill att det ska låta och sedan utgå från det. Även nu har jag visioner för ljudbilden men jag får vänta till mix-stadiet för att förverkliga dem. Jag tänker att det arbetat borde kunna starta tidigare. Visst kan man forma ljudbilden med bara mickplacering och så men det tog jag för givet i denna diskussion (som handlade och övrig utrustning).

Har fastnat lite för ART Pro-serie. Dels kompressorn VLA II men även deras kanallimpa. Tänker att det är en start om inte annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller en synt som Korg M1 där Korg har givit ut den som vst, borde den väl i alla fall ligga väldigt nära originalet, eftersom man rimligtvis har både originalsamples och programmering kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...