Jump to content
Annons

Recommended Posts

nd00jan (oregistrerad)
Postat

Tänkte köpa en musikdator. Tja, den går under namnet "Musikdator" så den måste säkert vara lämpad för ändamålet.

Specifikationen säger:

OS disk: 500GB 7.2k, SATA600, 32MB

Lagring: 1TB, 7.2k, SATA600, 32MB

Hur är det då lämpligt att rigga upp det hela?

Stämmer det att, som jag läst någonstans, att det är lämpligast att installera EZ Drummer på en separat hårddisk för bästa prestanda?

I så fall skulle jag köra inspelningsmjukvaran (Cubase) på OS disken (500GB) och EZ Drummer på Lagringsmediat (1TB), fast å andra sidan känns det lite "overkill" att nyttja 1TB enbart för EZ Drummer.

Å andra sidan, om jag även kan lagra annat som filmer samt ex. Cubase-projekt där också så är ju utrymmet inte lika bortkastat, om nu inte detta "stör" då EZ Drummer arbetar? Kanske kan vara så att hela poängen med det hela är att EZ Drummer ligger ensamt på hårddisken?

OS disk: mjukvaran Cubase

Lagring: EZ Drummer, Cubase-projekt, filmer, annat.

Alternativt så skulle jag köpa till en mindre disk för bara just EZ Drummer. Skulle då bli en tredje disk, men jag gillar även att ha plats för kloningar av respektive hårddisk, så det blir nog att hålla sig till två st (samt förstås kloningar av respektive, totalt 4 st).

Annons
Postat

Gängse uppsättning är egentligen en tredelad sådan: En disk för systemfiler/OS, en disk för samplingar o.d, medan en tredje disk är dedikerad till audiofiler.

Ungefär så jag har det själv. Jag har avsatt en disk på 1TB enbart till samplingsbanker, vilket i mitt fall inkluderar Superior Drummer, utöver en massa andra bibliotek till Kontakt. Inte en "lagringsdisk" m.a.o. Lagringen har jag i garderoben på två av varandra oberoende externa kultingar.

Om du bara tänker ha EZdrummer på en separat disk är det overkill ja, med tanke på att varje expansion där ligger mellan 600MB och 2GB och de har väl släppt 20 stycken ca. Jämfört med Superior Drummer där varje expansion ligger på ca 20GB styck.

Postat

Jag skulle byta OS-disken mot en SSD, på kanske 100 - 150 MB. Visserligen får man mindre byte/kr, men det går så mycket snabbare att starta/ladda etc.

Har man en gång haft SSD så går man aldrig tillbaka!!!

Postat

Snöa inte in på hårddisken, CPU och RAM-minne spelar också stor roll.

Med en hårddisk på 7200 RPM så behöver du inte oroa dig för att ha rubbet där.

Skulle det krascha så kan du alltid omvandla MIDI-spår till audio eller frysa dem.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det är alltid bra att när man har skapat en låt med trumplugg att spara den midifilen(och audiofilerna)på separat plats utifall datorn kraschar. Fick jag erfara för ca 5 år sen bittert. 😏

nd00jan (oregistrerad)
Postat

Tack för era synpunkter. Måste nog ta och testa en SSD-disk denna gång.

nd00jan (oregistrerad)
Postat

Gängse uppsättning är egentligen en tredelad sådan: En disk för systemfiler/OS, en disk för samplingar o.d, medan en tredje disk är dedikerad till audiofiler.

Så du kör audiofiler på en tredje disk. Är det alltså på denna disk som du har projekten relaterat till den inspelningsmjukvara som du använder?

Postat

Så du kör audiofiler på en tredje disk. Är det alltså på denna disk som du har projekten relaterat till den inspelningsmjukvara som du använder?

Just det.

nd00jan (oregistrerad)
Postat

EzDrummer 2 libraries kan du ha på separat disk, tror inte det funkar med första versionen

Jo, det bör fungera. Kör redan så nu. Det var mest att jag funderade på huruvida jag skulle köra efter samma princip även då jag införskaffar den nya datorn.

nd00jan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Då tror jag att jag kör på typ samma linje:

Hårddisk 1 (SSD): OS/Systemfiler, Cubase (och andra program)

Hårddisk 2 (HDD): VST's och tillhörande bibliotek

Hårddisk 3 (HDD): Cubase projekt (audiofiler).

Gissar att du då också har inspelningsmjukvaran på hårddisk 1? Eller har du den på hårddisk 3 tillsammans med projekten/audiofilerna?

När det gäller backup, så är det väl egentligen bara angeläget att ha en backup på hårddisk 3. Om hårddisk 1 och 2 kraschar så kan man väl alltid installera om innehållet på dessa!?

Redigerat av nd00jan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.