Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hoj! Jag är i läge att bygga basfällor. Jag har googlat runt och det verkar som att man bör använda sig av glasfiberskivor av hög densitet om man inte vill bygga metertjocka väggar av isolering. Var hittar jag det jag behöver? Vad använder ni för skivor för absorbtion av låkfrekvent bummel?

Annons
Postat
låkfrekvent bummel?

Om det är ett konstant låkfrekvent ljud kan det vara att du har Jordfel och då kommer Isolering att hjälpa.

Om det däremot är utåt du vill Isolera så går det som sagt med 100 mm Markskivor

Postat

Här är en - inte helt up to date - lista över vilka absorptionsvärden tillverkarna anger för sina olika modeller av mineral- och glasullsskivor: http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

Enkla tumregler är att ju tjockare skiva, desto bättre absorberar den lägre frekvenser. Och ju längre ut från väggen den är monterad (luftspalt emellan) desto effektivare absorption i de lägre frekvenserna.

Postat

Skivor/plattor med bra absorberande egenskaper och som är (eller i alla fall har varit) relativt enkla att få tag i här i Sverige är Isover Piano Ljudskiva c450, Isover UNI-skiva 33 och Paroc UNS 37.

Postat

Skivor/plattor med bra absorberande egenskaper och som är (eller i alla fall har varit) relativt enkla att få tag i här i Sverige är Isover Piano Ljudskiva c450, Isover UNI-skiva 33 och Paroc UNS 37.

Tack för dina svar! Precis vad jag behövde. Jag räknade lite på Isover Piano men jag vet inte om jag gör något fel. De listar densiteten 13-15 kg/m3 vilket borde vara ungefär samma som 6000 Pa.s/m2 om jag inte misstar mig? Jag använde en hemsida för att räkna ut hur absorbtionskurvan skulle se ut om jag staplade två 120mm skivor: http://www.acousticmodelling.com/mlink.php?im=1&s11=2&d11=240&v11=6000 . Har jag gjort något fel eller, för den kurvan ser ju inte speciellt bra ut?

Postat

Kurvan ser väl rätt rimlig ut tycker jag.

Isolering absorberar inte mycket i högre frekvenser utan det får man åtgärda med diffusorer & liknande.

Mina basfällor i varje hörn i studio är nog på ca 600 mm bak och 800 mm fram

Postat

@Piccazzo: Skrev du fel, och menar tvärtom? Kurvan visar ju att dämpningen blir bättre ju högre frekvens, och över 1000Hz har man nära 100% dämpning. Det är i låga frekvenser som problemet ligger.

Kurvan ser väl rätt rimlig ut tycker jag.

Isolering absorberar inte mycket i högre frekvenser utan det får man åtgärda med diffusorer & liknande.

Mina basfällor i varje hörn i studio är nog på ca 600 mm bak och 800 mm fram

När jag läste fysik fick jag lära mig att man behöver absorbenter vars tjocklek är lika med 1/4 av våglängden på det ljud man vill dämpa ut.

Optimal tjocklek blir alltså,vid ljudhastighet 350 m/s (30 C):

50 Hz -> (350/50)/4 = 1,75 m

100 Hz -> (350/120)/4 = 88 cm

200 Hz -> (350/200)/4 = 44 cm

300 Hz -> (350/300)/4 = 29 cm

500 Hz -> (350/500)/4 = 18 cm

1000 Hz -> (350/1000)/4 = 9 cm

3000 Hz -> (350/3000)/4 = 3 cm

Har man mindre tjocklek än man behöver för en viss frekvens så får man fortfarande dämpning, men betydligt mindre än om man har optimal tjocklek.

Postat

Om jag räknar med luftspalt så blir ju resultatet helt klart bättre (http://www.acousticmodelling.com/mlink.php?im=1&s11=2&d11=240&v11=6000&s12=1&d12=280). Problemet är att jag inte vet vilka data jag ska räkna med när jag avser ställa absorbenterna i hörnen. Om jag använder mig av isolering som är 560mm bred och ställer den snett för att skära av hörnen så varierar ju luftspaltens storlek och krymper ju närmre kanten av skivan ljudvågen passerar. Jag antar att det inte är någon idé att sitta och fundera för mycket och bara ta fram arbetshandskarna och se hur fan det blir...

Postat (redigerat)

Tack för dina svar! Precis vad jag behövde. Jag räknade lite på Isover Piano men jag vet inte om jag gör något fel. De listar densiteten 13-15 kg/m3 vilket borde vara ungefär samma som 6000 Pa.s/m2 om jag inte misstar mig? Jag använde en hemsida för att räkna ut hur absorbtionskurvan skulle se ut om jag staplade två 120mm skivor: http://www.acousticm...11=240&v11=6000 . Har jag gjort något fel eller, för den kurvan ser ju inte speciellt bra ut?

Du har gjort rätt men Ställ in Porous modell på Komatsu...

Luftspalter kan man använda för att absorbera lägre men effekten minskar om luftspalten är större än materialets tjocklek. Så det är bättre att fylla hela djupet efter som luft inte absorberar ljud.

Här har jag skrivit om hur man kan behandla ett rum: https://www.gearslutz.com/board/10434774-post13.html

rekommenderar att man fyller hela utrymmet bakom panelerna som man behandlar så här.

Redigerat av adrumdrum

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.