Jump to content
Annons

Ny tråd från tomazo!

Tomazo

Recommended Posts

Dell 8300 P4 3.0ghz 1024 ram. 875P chipset.

2 st SATA Barracuda 80 gig.

XP PRO.

EMU 1820.

Powercore PCI.

Cubase SX 3.0.

Radeon 9800 pro AGP kort.

Senaste BIOS.

Senaste grafik.

Senaste allt.

IRQ platser delas ej av mina kort med nått annat.

Inga konflikter.

Problemet är att det sprakar och crackar oregelbundet.....inte pga hur mycket pluggar eller mjukvara jag använder..........CPU:n går i taket och cubese börjar hacka och locatorn får flipp.

Resettar allt och det funkar en stund men sen åker vi igen.......varje reset kräver reboot.......tidsödande.........!!!

Redigerat av Tomazo
Dela på andra sajter

Annons

Jag har redan gett upp..........har kollat den sidan + flera andra.

Jag har (kanske) kommit fram till att det kan vara moderkortet som inte funkar med mina kort (DELL säger inte vilket moderkort det är)eller strömaggregatet som ger för dålig/låg/lite ström.......vet inte exakt w på mitt, men fler har haft inlägg i andra forum om just det att 1820 drar mycket ström (tydligen) och har man inte tillräckligt så visar det sig i att prestandan falerar.......kan va det.......men så är det tydligen så att DELL har sin egen konfiguering när det gäller ström aggregat så det är tydligen inte att bara slänga i ett nytt..........kan inget vara enkelt???

Jag funderade ett tag på att byta moderkort och strömkällan.......men om jag tänker efter så kanske inte felet sitter där ändå...........så jag köper nog en FROST direkt i stället för att slösa pengar på saker som kanske inte hjälper........ser mig själv sätta ut annonser på blocket,

5 st moderkort säljes, obetydligt använda......

Tack ändå........fler tips.....?? Kan ju missat nått, inte för att jag tror det.......men ändå.....! 😄

Dela på andra sajter

Hur mycket CPU drar datorn innan Cubase? Hur mycket CPU drar datorn utan PowerCore?

Vilka program har du igång? Allt från antivirus och brandvägg till Winamp agent/Miranda/ICQ/MSN/Skype/Quicktime Task/NeroCheck/osv.

Dela på andra sajter

Det ligger lågt........innan cubase.

Ökar till 20% ca när jag kör ett gäng pluggar + midispår + audiospår dvs grunderna till en låt. Installerade uppdateringen från cubase där man fick med reverbet, har märkt att en del presets där får CPU:n att flippa ut.

Har prövat utan powercore och det gör varken till eller från, dvs felet uppstår ändå.

Vi säger att jag har trallat fram en grund till en låt........inte överdrivet mycket pluggar utan "det vanliga" maximaizer+ nån compressor nått delay nått reverb......allt rullar fint, låter bra.......men så plötsligt börjar det spraka och CPU:n får spelet flaschar upp i 100% och ner till 20% cracks pops och cubase hackar.

Testat utan virusprogram brandvägg msn mm.

Ingen skillnad.

Har flyttat korten och gjort säkert 10-15 formateringar och installeringar av XP mm.

Dela på andra sajter

Det var någon tråd här för inte så länge sen om det där...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=10708

http://www.soundonsound.com/sos/Oct02/arti...pcnotes1002.asp

Har du läst dessa?

Edit; Verkar som om det försvunnit en massa inlägg i den forum-tråden jag länkade till? Vadan detta?!?! Däremot tror jag fortfarande att SOS-artikeln är av intresse för dig.

Redigerat av JJRockford
Dela på andra sajter

Aj då..

Eftersom det sprakar och hackar så låter det som att det har något med driver´n till ditt ljudkort att göra, å då tänker jag på det du skriver om att problemet börjar när Cubase körs. Har du inbyggt ljudkort i ditt moderkort?. Och i så fall är detta helt avaktiverat. Dvs dess driver är helt avinstallerad. Kolla även i BIOS.

A.D

Dela på andra sajter

Den sista artikeln var intressant..........men som vanligt på engelska och väldigt krävande gällande data kunskap...........får läsa noggrant......men jag tror inte jag fattar riktigt hur man ska gå tillväga ändå......tyvärr.......! Tack ändå........ska kolla lite vad som händer när jag installerar den och se hur den ser ut..... 🙂

Dela på andra sajter

Ja BIOS är avaktiverat (inbyggda ljudkortet).

De senaste drivisarna till EMU 1820 har jag.........

De pluggarna som är med EMU 1820 går överhuvudtaget inte att använda i cubase projekt.......det blir kaos direkt.........!

Fungerar dock om jag lägger till de vid tex winamp uppspelning.......

Dela på andra sajter

Har du prövat att köra något annan version av Cubase eller annat sequenserprogram? Det kan vara en bugg i just den version du använder som ger dig dina problem. Sen finns det en del inställningar i SX under devices/VST multitrack/expert (om jag minns rätt). Pröva t ex att slå av eller på multithreadfunktionen.

Har du prövat att köra 1820 och Cubase innan du installerade Powercore? I så fall hur funkade det då?

Edit: tankefel - hyperthread, skulle det ju va!

Redigerat av joachime
Dela på andra sajter

När jag fick datorn va det audigy 2 installerat.........jag körde då med ett crackat cubase sx 2.........det hacka o poppa då med..........tänkte att det kanske va ljudkortet så jag köpte EMU 1820.........ingen skillnad........tänkte att det då kunde vara cubase crackade versionen........köpte SX 3.........ingen skillnad.........

Dela på andra sajter

Har du provat med något annat program än Cubase? På min dator buggar PT som sjutton medan Logic flyter på i maxhastighet.

För övrigt lider jag verkligen med dig 🙂 Hoppas att det löser sig.

Har du varit i kontakt med Dell eller Steinberg?

Redigerat av Pluffo
Dela på andra sajter

Nä bara cubase..........känns dyrt om man ska pröva andra.........och cubase e ju erkänt bra program........så de verkar konstigt..........skulle hellre byta dator än sequenser/cubase......DELL ger bara support på deras grejjer.......alltså ingen mjukvara/hårdvara som inte kom med datorn...........audigy 2 fungerar ju när man kollar på film o spelar upp skivor......men inte i cubase......men de ger inte support på andra produkter........likaså steinberg ger inte support på audigy 2 eller EMU 1820 osv......lite moment 22.......runt runt i hjulet........

Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Jag har i flera fall stött på där USB/Firewire varit inblandat att för låg latency uppträder på sådant sätt som du beskriver det att det funkar en stund sen kracklar och sprakar hela skiten så du kanske ska labba lite med att höja latency:n det brukar funka bra med upp till 30ms nånstans innan man märker så jäkla mycket av det...

Botten upp och låt höra hur det går...

Dela på andra sajter

tyvärr lasse.............! Ingen USB eller Firewire inblandat.........endast mellan det interna ljudkortet och externa burken på EMU 1820. Latencyn spelar ingen roll låter lika dåligt på 2ms som 50 ms.............jag kan tänka mig att det är strömaggregatet som e för klent.............??? Va tror du??

Dela på andra sajter

Om jag inte missminner mig helt så finns det någonstans i SOS-artikeln en fil man kan ladda ner, som är en VST-plug. Den lägger man som första insert på alla kanaler (eller i a f på de som använder potentiellt "farliga" pluggar, t ex Waves RVerb).

Har du provat avaktivera "hyperthreading" i BIOSen? Visserligen _ska_ både SX2 och SX3 har stöd för det (någon slags simulation av dubbla processorer eller något?), men jag brukar stänga av det själv ibland, och så blir helt plötsligt bråkiga projekt snälla igen.

För att använda EMUs pluggar i Cubase behöver du ett "VST-skal", kommer inte ihåg vad det heter. Men det kanske du redan vet?

Dela på andra sajter

tyvärr lasse.............! Ingen USB eller Firewire inblandat.........endast mellan det interna ljudkortet och externa burken på EMU 1820. Latencyn spelar ingen roll låter lika dåligt på 2ms som 50 ms.............jag kan tänka mig att det är strömaggregatet som e för klent.............??? Va tror du??

USB, nätverkskort, interna ljudkort, grafikkort, dåliga minneskretsar. Det finns massor av komponenter som kan störa flödet för musikprogram.

Gör en ny maskinvarukonfiguration i systemegenskaper. Där stänger du ned alla enheter som inte måste vara aktiva i ditt musikskapande.

Starta om datorn med den nya maskinvarukonfigurationen, avsluta alla processer (program) som inte behövs för att operativsystem och musikprogram och -enheter ska fungera.

I SX, gå in under devices/VST multitrack/expert och stäng av hyperthreading-alternativet. Passa på att sätta latencyn till ca 40 ms.

Starta ett projekt och se om du märker någon skillnad.

Ett annat tips. Det finns program som ger dig möjligheten att ändra pci-anslutna enheters fördröjning till PCI-bussen. Jag har läst flera fall på nätet där liknande problem lösts genom att ändra latencyn för grafikkortet (anslutet via AGP).

Technique To Target heter ett företag som det surras om rätt mycket i dessa sammanhang. Besök deras hemsida och ladda hem ett program som heter Double Dawg. Det står en hel del intressant information på hemsidan så passa också på att läsa om problemet.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.